Effects of emotional design and goal orientation on students’ emotions and learning outcomes in university programming education
Nurminen, Mikko Ilari (2016)
Nurminen, Mikko Ilari
2016
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264166
Tiivistelmä
This thesis studied the effects students’ goal orientations and applying Emotional design to learning materials had on their learning outcomes, emotions, and students’ perception of the qualities of the learning materials.
The study material included the online exercise material and online questionnaires before and after the exercise material. Two variants of the exercise material were created for the study: the treatment group used an emotional design variant of the material with illustrations that had colours and human-like shapes, while the control group used a traditional material variant with greyscale illustrations.
There was a statistical connection between the learning material variant used and the change in students’ negative emotional states. There was no such connection for change in positive emotional states.
Students using the emotional design material variant rated the beauty and creativity of their material version higher than students using the traditional material variant rated that version. If the learning materials would have been designed by professional designers using Emotional design, the results might be more pronounced.
In the study data there was no correlation between students’ goal orientations and changes in their emotions or their learning outcomes. Though emotions’ and learning outcomes’ connection to the goal orientation was not found in this study, further research on the matter, maybe in different learning contexts, might give different results. Tässä diplomityössä tutkittiin opiskelijoiden tavoiteorientaation ja Emotional design-menetelmän vaikutusta opiskelijoiden oppimistuloksiin, tunteisiin sekä oppimateriaalin koettuihin ominaisuuksiin.
Tutkimusosio muodostui opiskelijoiden verkossa opiskelemasta viikkoharjoitusmateriaalista sekä siihen liitetyistä verkkokyselyistä. Viikkoharjoituksen verkkomateriaalista luotiin kaksi versiota: testiryhmälle näytettiin materiaalin Emotional design-versio, jossa kuvitukseen oli lisätty värejä ja ihmisenmuotoisia hahmoja. Verrokkiryhmälle näytetyssä perinteisessä materiaalissa oli harmaasävykuvitus.
Tuloksissa oli tilastollisesti tarkasteltuna negatiivisten tunteiden vähenemisen voimakkuuden ja oppimateriaaliversion välillä yhteys, positiivisten tunteiden muutoksiin oppimateriaaliversiolla ei ollut vaikutusta. Opiskelijat pitivät Emotional design menetelmällä luotua materiaaliversiota kauniimpana ja luovempana kuin perinteistä versiota. Emotional desingin vaikutus oppimistuloksiin tulisi mahdollisesti paremmin esiin, jos oppimateriaalin muokkauksessa käytettäisiin ammattitaitoisia suunnittelijoita.
Vaikka tässä diplomityössä ei havaittu tavoiteorientaation ja tunteiden muutoksen tai oppimistulosten yhteyttä, niiden välisen korrelaation tutkiminen jatkotutkimuksissa toisi lisätietoa.
The study material included the online exercise material and online questionnaires before and after the exercise material. Two variants of the exercise material were created for the study: the treatment group used an emotional design variant of the material with illustrations that had colours and human-like shapes, while the control group used a traditional material variant with greyscale illustrations.
There was a statistical connection between the learning material variant used and the change in students’ negative emotional states. There was no such connection for change in positive emotional states.
Students using the emotional design material variant rated the beauty and creativity of their material version higher than students using the traditional material variant rated that version. If the learning materials would have been designed by professional designers using Emotional design, the results might be more pronounced.
In the study data there was no correlation between students’ goal orientations and changes in their emotions or their learning outcomes. Though emotions’ and learning outcomes’ connection to the goal orientation was not found in this study, further research on the matter, maybe in different learning contexts, might give different results.
Tutkimusosio muodostui opiskelijoiden verkossa opiskelemasta viikkoharjoitusmateriaalista sekä siihen liitetyistä verkkokyselyistä. Viikkoharjoituksen verkkomateriaalista luotiin kaksi versiota: testiryhmälle näytettiin materiaalin Emotional design-versio, jossa kuvitukseen oli lisätty värejä ja ihmisenmuotoisia hahmoja. Verrokkiryhmälle näytetyssä perinteisessä materiaalissa oli harmaasävykuvitus.
Tuloksissa oli tilastollisesti tarkasteltuna negatiivisten tunteiden vähenemisen voimakkuuden ja oppimateriaaliversion välillä yhteys, positiivisten tunteiden muutoksiin oppimateriaaliversiolla ei ollut vaikutusta. Opiskelijat pitivät Emotional design menetelmällä luotua materiaaliversiota kauniimpana ja luovempana kuin perinteistä versiota. Emotional desingin vaikutus oppimistuloksiin tulisi mahdollisesti paremmin esiin, jos oppimateriaalin muokkauksessa käytettäisiin ammattitaitoisia suunnittelijoita.
Vaikka tässä diplomityössä ei havaittu tavoiteorientaation ja tunteiden muutoksen tai oppimistulosten yhteyttä, niiden välisen korrelaation tutkiminen jatkotutkimuksissa toisi lisätietoa.