Uuden investointihyödykkeen markkinamahdollisuudet
Färm, Riku (2016)
Färm, Riku
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264148
Tiivistelmä
Lasia käytetään erilaisissa käyttötarkoituksissa yhä enemmän. Viime vuosina lasiteolli-suudessa on alettu valmistamaan yhä suurempia ja ohuempia laseja. Myös erilaisten muo-tojen käyttäminen on yleistynyt. Ohuen lasin käyttäminen tarkoittaa säästöä materiaali-, kuljetus- ja asennuskustannuksissa, mikä tekee siitä taloudellisesti houkuttelevaa. Toi-saalta ohut lasi on kuitenkin pääsääntöisesti heikompaa kuin paksumpi lasi, mikä aiheut-taa haasteita useissa käyttökohteissa.
Lasin kemiallinen lujittaminen keksittiin 1960-luvulla. Tästä eteenpäin kemiallisesti luji-tettua lasia on hyödynnetty korkean arvon käyttökohteissa, kuten lentokoneissa, luotiju-nissa ja jahdeissa. Kemialliseen lujittamiseen sopivan alumiinisilikaattilasin puuttuminen markkinoilta on kuitenkin hidastanut kemiallisesti lujitetun lasin yleistymistä. Vuonna 2007 lanseeratun Gorilla Glass -alumiinisilikaattilasin myötä useat eri lasivalmistajat ovat investoineet alumiinisilikaattilasin kehittämiseen ja valmistamiseen. Syntyneen trendin myötä lasinkäsittelykoneiden valmistajan näkökulmasta on myös olennaista ymmärtää mitä lasin kemiallinen lujittaminen tarkoittaa liiketoiminnallisesta näkökulmasta.
Kemiallisen lujittamisen taustalla oleva teknologia on melko yksinkertaista. Prosessin nopeuteen ja lopputulokseen vaikuttaa olennaisesti käytettävä lasilaatu, ei käytettävä teknologia. Tämä asettaa oman haasteensa tutkimuksen kohdeyritykselle, jonka kilpai-luetu on perinteisesti perustunut korkeaan teknologiseen osaamiseen. Potentiaalisimpana kehityskohteina työssä tunnistettiin energiankulutus ja prosessin nopeus. Laitevalmista-jan näkökulmasta on myös mielenkiintoista huomata, että suuri osa kemiallisesti lujitetus-ta lasista taivutetaan ja laminoidaan.
Kemiallisesti lujitetun lasin markkinat ovat toistaiseksi vielä melko pienet. Toimialan selvästi suurin yksittäinen markkinasegmentti on älypuhelinten näytöissä käytettävät suojalasit. Laitevalmistajan näkökulmasta mielenkiintoisimmat markkinasegmentit ovat kuitenkin autoteollisuus- ja arkkitehtuurimarkkinat, joista etenkin autoteollisuudessa on odotettavissa kasvua ja tulevaisuuden kasvupotentiaali on suuri. Tällä hetkellä autoteolli-suudessa ei juuri käytetä kemiallisesti lujitettua lasia, mikä luo kohdeyritykselle mielen-kiintoisen markkinamahdollisuuden juuri tälle segmentille kohdistettujen tuotteiden valmistamiseen.
Lasin kemiallinen lujittaminen keksittiin 1960-luvulla. Tästä eteenpäin kemiallisesti luji-tettua lasia on hyödynnetty korkean arvon käyttökohteissa, kuten lentokoneissa, luotiju-nissa ja jahdeissa. Kemialliseen lujittamiseen sopivan alumiinisilikaattilasin puuttuminen markkinoilta on kuitenkin hidastanut kemiallisesti lujitetun lasin yleistymistä. Vuonna 2007 lanseeratun Gorilla Glass -alumiinisilikaattilasin myötä useat eri lasivalmistajat ovat investoineet alumiinisilikaattilasin kehittämiseen ja valmistamiseen. Syntyneen trendin myötä lasinkäsittelykoneiden valmistajan näkökulmasta on myös olennaista ymmärtää mitä lasin kemiallinen lujittaminen tarkoittaa liiketoiminnallisesta näkökulmasta.
Kemiallisen lujittamisen taustalla oleva teknologia on melko yksinkertaista. Prosessin nopeuteen ja lopputulokseen vaikuttaa olennaisesti käytettävä lasilaatu, ei käytettävä teknologia. Tämä asettaa oman haasteensa tutkimuksen kohdeyritykselle, jonka kilpai-luetu on perinteisesti perustunut korkeaan teknologiseen osaamiseen. Potentiaalisimpana kehityskohteina työssä tunnistettiin energiankulutus ja prosessin nopeus. Laitevalmista-jan näkökulmasta on myös mielenkiintoista huomata, että suuri osa kemiallisesti lujitetus-ta lasista taivutetaan ja laminoidaan.
Kemiallisesti lujitetun lasin markkinat ovat toistaiseksi vielä melko pienet. Toimialan selvästi suurin yksittäinen markkinasegmentti on älypuhelinten näytöissä käytettävät suojalasit. Laitevalmistajan näkökulmasta mielenkiintoisimmat markkinasegmentit ovat kuitenkin autoteollisuus- ja arkkitehtuurimarkkinat, joista etenkin autoteollisuudessa on odotettavissa kasvua ja tulevaisuuden kasvupotentiaali on suuri. Tällä hetkellä autoteolli-suudessa ei juuri käytetä kemiallisesti lujitettua lasia, mikä luo kohdeyritykselle mielen-kiintoisen markkinamahdollisuuden juuri tälle segmentille kohdistettujen tuotteiden valmistamiseen.