Sulautettujen järjestelmien ohjelmistotuotanto ja käyttäjäkokemustyö – tehokkuutta ketteristä menetelmistä
Kontro, Marie-Elise (2016)
Kontro, Marie-Elise
2016
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254128
Tiivistelmä
Sulautettujen järjestelmien käyttö on nykyään ihmisille arkipäivää. Vuonna 2014 69 prosentilla suomalaisista oli käytössään älypuhelin, eli eräänlainen sulautettu järjestelmä (Tilastokeskus 2014). Sulautetun järjestelmän tuottaminen vaatii monia erikoistuneita tekniikan aloja. Näiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi vaatii asiantuntevaa prosessinhallintaa. Laitteisto tehdään erityispiirteidensä vuoksi edelleen pääosin suunnitelmaohjautuvasti, mutta prosessiin kaivataan ohjelmistotuotannossa yleistynyttä ketteryyttä.
Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan käyttäjälle syntyvää kokemusta tuotteesta ja sen käytöstä, tai odotetusta käytöstä. Käyttäjäkokemustyön yhdistäminen ohjelmistoprojektiin on haasteellista kaikenlaisissa projekteissa, eli myös silloin kun tuotetaan sulautettuja järjestelmiä. Tutkimusta käyttäjäkokemustyön tekemisestä sulautettujen järjestelmien valmistusprosessissa on tehty vain vähän.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sulautettuja järjestelmiä valmistavien yritysten ohjelmistotuotannon käytäntöjä ja käyttäjäkokemustyön toteuttamista. Tutkimuksessa etsittiin tapoja kehittää yritysten olemassa olevia tuotantoprosesseja ja määritellä käyttäjäkokemustyölle paikka tuotannon prosessikaaviossa.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahden suuren työkoneita ja kuluttajatuotteita valmistavan yrityksen työntekijöitä. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 11 työntekijää monenlaisista rooleista. Haastattelujen jälkeen aineistosta kerättiin sekä yrityksen toiminnalle haasteita aiheuttavat toimintatavat että hyviksi koetut käytännöt.
Yritysten suurimmiksi haasteiksi tutkimuksessa nousivat käyttäjäkokemustyöhön, tiedonkulkuun ja kommunikointiin, prosessimalliin, uudelleenkäytettävyyteen ja projektin johtamiseen liittyvät asiat. Ratkaisuiksi haasteisiin ehdotettiin ketteristä menetelmistä tuttuja käytänteitä esimerkiksi itseorganisoituvia tiimejä ja loppukäyttäjien sitouttamista osaksi tuotekehitysprosessia.
Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan käyttäjälle syntyvää kokemusta tuotteesta ja sen käytöstä, tai odotetusta käytöstä. Käyttäjäkokemustyön yhdistäminen ohjelmistoprojektiin on haasteellista kaikenlaisissa projekteissa, eli myös silloin kun tuotetaan sulautettuja järjestelmiä. Tutkimusta käyttäjäkokemustyön tekemisestä sulautettujen järjestelmien valmistusprosessissa on tehty vain vähän.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sulautettuja järjestelmiä valmistavien yritysten ohjelmistotuotannon käytäntöjä ja käyttäjäkokemustyön toteuttamista. Tutkimuksessa etsittiin tapoja kehittää yritysten olemassa olevia tuotantoprosesseja ja määritellä käyttäjäkokemustyölle paikka tuotannon prosessikaaviossa.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahden suuren työkoneita ja kuluttajatuotteita valmistavan yrityksen työntekijöitä. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 11 työntekijää monenlaisista rooleista. Haastattelujen jälkeen aineistosta kerättiin sekä yrityksen toiminnalle haasteita aiheuttavat toimintatavat että hyviksi koetut käytännöt.
Yritysten suurimmiksi haasteiksi tutkimuksessa nousivat käyttäjäkokemustyöhön, tiedonkulkuun ja kommunikointiin, prosessimalliin, uudelleenkäytettävyyteen ja projektin johtamiseen liittyvät asiat. Ratkaisuiksi haasteisiin ehdotettiin ketteristä menetelmistä tuttuja käytänteitä esimerkiksi itseorganisoituvia tiimejä ja loppukäyttäjien sitouttamista osaksi tuotekehitysprosessia.