Hydraulisen testipenkin riskien arviointi
Salminen, Hannu (2016)
Salminen, Hannu
2016
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254078
Tiivistelmä
Teollisuudessa käytettävien laitteistojen toimintavarmuuden ja käytettävyyden turvaaminen on tärkeää. Etenkin tuotantokäytössä olevien laitteistojen oletetaan toimivan keskeytyksettä, jotta tuotanto ei häiriintyisi. Tässä työssä kartoitetaan polttoainelaitteiden testauksessa käytettävän hydraulisen testipenkin riskejä komponenttitasolla ja tavoitteena on saada selville, mitkä testipenkin hydraulikomponentit ovat sen toiminnan kannalta kaikkein kriittisimpiä.
Työ aloitetaan esittelemällä tarkasteltavaa hydraulista testipenkkiä ja sen alajärjestelmien toimintaa. Samalla tuodaan esille sen erityispiirteet verrattuna perinteisiin hydraulisiin laitteistoihin nähden. Sen jälkeen perehdytään kulumisen ja eri vikaantumismuotojen teoriaan tavoitteena perehdyttää lukija erilaisiin hydraulijärjestelmissä esiintyviin ilmiöihin. Teoriaosuudessa havaittiin, että vertailutietoa vastaavanlaisista järjestelmistä ei juuri ole olemassa testipenkin ainutlaatuisen rakenteen ja väliaineen vuoksi. Tämän jälkeen tarkastellaan vikaantumisanalyysien teoriaa ja taustaa, jonka jälkeen päästään riskiarvi-ointityökalun suunnitteluun ja itse arviointiin. Arviointityökalun toteutuksessa lähdettiin liikkeelle käyttöolosuhteiden erityispiirteistä ja arviointityökalun räätälöimisestä juuri tarkasteltavalle kohteelle sopivaksi.
Työssä tehty riskiarviointi kertoo tarkasteltavan hydraulisen testipenkin komponenttien riskialttiudesta ja niiden vikaantumisen vaikutuksesta tuotannolle. Työtä tehdessä jouduttiin soveltamaan erilaisista vikaantumisanalysointimalleista, kuten FMECA-analyysistä (Failure Modes and Effects Cause Analysis), saatuja vaikutteita, sillä tilastotietoa komponenttien vikaantumistodennäköisyyksistä ei ollut saatavilla etenkään vastaavissa käyttöolosuhteissa. Jatkoa ajatellen tässä työssä annetaan suosituksia siitä, kuinka jatkossa komponenttien kunnonvalvontaa ja tiedonkeruuta voitaisiin parantaa. Samoin annetaan ehdotelma kuinka jatkossa riskikartoitusprojektia voitaisiin laajentaa muillekin käytössä oleville testauslaitteistoille.
Työ aloitetaan esittelemällä tarkasteltavaa hydraulista testipenkkiä ja sen alajärjestelmien toimintaa. Samalla tuodaan esille sen erityispiirteet verrattuna perinteisiin hydraulisiin laitteistoihin nähden. Sen jälkeen perehdytään kulumisen ja eri vikaantumismuotojen teoriaan tavoitteena perehdyttää lukija erilaisiin hydraulijärjestelmissä esiintyviin ilmiöihin. Teoriaosuudessa havaittiin, että vertailutietoa vastaavanlaisista järjestelmistä ei juuri ole olemassa testipenkin ainutlaatuisen rakenteen ja väliaineen vuoksi. Tämän jälkeen tarkastellaan vikaantumisanalyysien teoriaa ja taustaa, jonka jälkeen päästään riskiarvi-ointityökalun suunnitteluun ja itse arviointiin. Arviointityökalun toteutuksessa lähdettiin liikkeelle käyttöolosuhteiden erityispiirteistä ja arviointityökalun räätälöimisestä juuri tarkasteltavalle kohteelle sopivaksi.
Työssä tehty riskiarviointi kertoo tarkasteltavan hydraulisen testipenkin komponenttien riskialttiudesta ja niiden vikaantumisen vaikutuksesta tuotannolle. Työtä tehdessä jouduttiin soveltamaan erilaisista vikaantumisanalysointimalleista, kuten FMECA-analyysistä (Failure Modes and Effects Cause Analysis), saatuja vaikutteita, sillä tilastotietoa komponenttien vikaantumistodennäköisyyksistä ei ollut saatavilla etenkään vastaavissa käyttöolosuhteissa. Jatkoa ajatellen tässä työssä annetaan suosituksia siitä, kuinka jatkossa komponenttien kunnonvalvontaa ja tiedonkeruuta voitaisiin parantaa. Samoin annetaan ehdotelma kuinka jatkossa riskikartoitusprojektia voitaisiin laajentaa muillekin käytössä oleville testauslaitteistoille.