Operationaaliseen dataan perustuva raportointi verkkokauppaliiketoiminnan kehittämisen tukena
Törmä, Juho (2016)
Törmä, Juho
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605254112
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä rakennettiin ratkaisua verkkokaupan operationaalisen datan raportointiin. Diplomityön kohdeyrityksenä oli tamperelainen markkinointitoimisto, joka rakentaa ja ylläpitää verkkokauppoja omille asiakkailleen. Tutkielman lähtökohtana toimi kohdeyrityksen liiketoiminnan tarve saada luotua omiin verkkokauppaympäristöihinsä sopiva raportointiratkaisu, jonka avulla yksittäiseen verkkokaupan ylläpitäjän oli mahdollista seurata ja analysoida oman verkkokauppansa myynnin muodostumista. Tavoitteena oli tuottaa ratkaisu, jonka avulla verkkokauppiaiden oli mahdollista parantaa omaa ymmärrystään verkkokauppojensa menestyksen syista ja sitä kautta tehdä yhä parempia päätöksiä oman liiketoimintansa kannalta.
Tämä tutkimus suoritettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jonka puitteissa tietolähteinä toimi teoreettinen kirjallisuus sekä tutkittava verkkokauppaympäristö. Tutkielmassa selvitettiin kirjallisuustutkimuksen keinoin mitä tietoa verkkokauppaliiketoiminnassa tarvitaan ja kuinka sitä kerätään sähköisessä ympäristössä verrattuna perinteiseen liiketoimintaan. Suuren osan lopullisen konstruktion kehittämisestä muodosti myös empiirinen osuus, joka toteutettiin tekemällä havaintoja verkkokauppaympäristössä samalla kun siinä kehitettiin kohdeyrityksen tarvitsemaa raportointiratkaisua.
Diplomityön tuloksena rakennettiin kaksiosainen konstruktio, tässä tapauksessa konsepti verkkokauppaympäristön raportointiratkaisulle, joka koostui mallista jonka avulla verkkokauppaympäristössä pyrittiin seuraamaan käyttäjien toimintaa verkkokaupassa kohti ostotapahtumaa ja tietomallista joka mahdollisti mielekkään raportoinnin liiketoiminnan edustajille verkkokaupan toiminnasta. Tutkielman puitteissa kehitettyä konstruktiota testattiin empiirisen havainnoinnin yhteydessä kehitetyn raportointisovellutuksen kautta verkkokauppaympäristössä, sekä käymällä lopullista raportointisovellutusta lävitse yhdessä kohdeyrityksen liiketoiminnan edustajien kanssa.
Tämä tutkimus suoritettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jonka puitteissa tietolähteinä toimi teoreettinen kirjallisuus sekä tutkittava verkkokauppaympäristö. Tutkielmassa selvitettiin kirjallisuustutkimuksen keinoin mitä tietoa verkkokauppaliiketoiminnassa tarvitaan ja kuinka sitä kerätään sähköisessä ympäristössä verrattuna perinteiseen liiketoimintaan. Suuren osan lopullisen konstruktion kehittämisestä muodosti myös empiirinen osuus, joka toteutettiin tekemällä havaintoja verkkokauppaympäristössä samalla kun siinä kehitettiin kohdeyrityksen tarvitsemaa raportointiratkaisua.
Diplomityön tuloksena rakennettiin kaksiosainen konstruktio, tässä tapauksessa konsepti verkkokauppaympäristön raportointiratkaisulle, joka koostui mallista jonka avulla verkkokauppaympäristössä pyrittiin seuraamaan käyttäjien toimintaa verkkokaupassa kohti ostotapahtumaa ja tietomallista joka mahdollisti mielekkään raportoinnin liiketoiminnan edustajille verkkokaupan toiminnasta. Tutkielman puitteissa kehitettyä konstruktiota testattiin empiirisen havainnoinnin yhteydessä kehitetyn raportointisovellutuksen kautta verkkokauppaympäristössä, sekä käymällä lopullista raportointisovellutusta lävitse yhdessä kohdeyrityksen liiketoiminnan edustajien kanssa.