Koulujen tietotekniikkainvestointien hankintaprosessit
Limnell, Ville-Pekka (2016)
Limnell, Ville-Pekka
2016
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605194013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605194013
Tiivistelmä
Suomi sijoittuu vuosi toisensa jälkeen PISA-arvioinneissa maailman kärkeen, mutta koulujen tietotekniikkavertailuissa on Suomen sijoitus laskenut jo useita vuosia perättäin. Koulujen tietotekniikkainvestoinnit eivät siis ole täyttäneet niille asetettuja odotuksia. Yhtenä syynä tähän ovat tehottomat hankintaprosessit, jotka eivät johda toivottuihin tuloksiin ja laskevat entisestään opettajien motivaatiota tietotekniikkainvestointien käyttöönottoon. Ongelman ratkaisemiseksi tässä diplomityössä tutkitaan Suomen kuntien hankintaprosesseja ja etsitään tehokkaampaan tietotekniikkainvestointien käyttöönottoon johtavia menetelmiä.
Työn teoreettinen osuus keskittyy tietotekniikkainvestointeja käsitteleviin aineistoihin ja hankintaprosessien vaiheita ja mallintamista tutkivaan kirjallisuuteen. Koulujen tietotekniikkainvestointien hankintaprosesseista ei ole Suomessa suoritettu aiempaa tutkimusta, joten aineistoa haettiin ulkomaisista lähteistä ja muiden sektoreiden hankintaprosessien tutkimuksesta. Materiaalin pohjalta muodostettiin tietotekniikkainvestointien hankintaprosessille kehysmalli.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa toteutettiin haastattelututkimus, jossa tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin yhdeksässä Suomen kunnassa, joista jokaisessa kunnassa haastateltiin peruskoulun ja lukion tietotekniikkainvestointien hankintaorganisaatioon kuuluvia henkilöitä. Kerätystä haastattelumateriaalista pyrittiin tunnistamaan teoriaosassa luodun kehysmallin mukaisia vaiheita ja sijoittamaan ne erilaisiksi hankintaprosessipoluiksi kuntakohtaisesti.
Tutkimuksessa luotiin hankintaprosessimallit kaikille tutkimukseen osallistuneille kunnille, sekä verrattiin löydöksiä teoriaosuudessa käsiteltyyn materiaaliin. Tuloksena saaduista malleista myös tutkimuksen ulkopuolelle jääneet kunnat voivat kehittää omia hankintaprosessejaan ja löytää vaihtoehtoisia hankintaprosessimalleja ja toimintatapoja
Työn teoreettinen osuus keskittyy tietotekniikkainvestointeja käsitteleviin aineistoihin ja hankintaprosessien vaiheita ja mallintamista tutkivaan kirjallisuuteen. Koulujen tietotekniikkainvestointien hankintaprosesseista ei ole Suomessa suoritettu aiempaa tutkimusta, joten aineistoa haettiin ulkomaisista lähteistä ja muiden sektoreiden hankintaprosessien tutkimuksesta. Materiaalin pohjalta muodostettiin tietotekniikkainvestointien hankintaprosessille kehysmalli.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa toteutettiin haastattelututkimus, jossa tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin yhdeksässä Suomen kunnassa, joista jokaisessa kunnassa haastateltiin peruskoulun ja lukion tietotekniikkainvestointien hankintaorganisaatioon kuuluvia henkilöitä. Kerätystä haastattelumateriaalista pyrittiin tunnistamaan teoriaosassa luodun kehysmallin mukaisia vaiheita ja sijoittamaan ne erilaisiksi hankintaprosessipoluiksi kuntakohtaisesti.
Tutkimuksessa luotiin hankintaprosessimallit kaikille tutkimukseen osallistuneille kunnille, sekä verrattiin löydöksiä teoriaosuudessa käsiteltyyn materiaaliin. Tuloksena saaduista malleista myös tutkimuksen ulkopuolelle jääneet kunnat voivat kehittää omia hankintaprosessejaan ja löytää vaihtoehtoisia hankintaprosessimalleja ja toimintatapoja