Hydrostaattisen tehonsiirron suunnittelu kokooja-aumausvaunuun
Kyrönviita, Juho Tapio (2016)
Kyrönviita, Juho Tapio
2016
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605163990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605163990
Tiivistelmä
Työ on tehty kohdeyritykselle Raiselift Oy:lle. Työn tarkoituksena on tutkia miten tuotannossa olevan vaunun voimansiirtoa ja hydraulijärjestelmää voitaisiin muuttaa siten, että vedon välitystä ei tarvitsisi räätälöidä traktorikohtaisesti, ja että kuormauskuljetinta voitaisiin käyttää vaunun vedon ollessa käytössä. Käytännössä tämä tarkoittaa hydrostaattisen voimansiirron suunnittelua kyseiseen vaunuun.
Työssä tutustutaan yleisellä tasolla turvetuotantoon ja pyritään määrittämään turvetuotanto-olosuhteiden erityisvaatimukset järjestelmäsuunnittelun osalta. Ajovoimansiirrossa tarvittavien komponenttien teoriaa tarkastellaan yleisesti ja esitellään käytössä olevia toteutusratkaisuja.
Ajovoimansiirron mitoituksen alkuarvoja haarukoidaan teoreettisesti, jonka jälkeen arvioidaan erilaisia tapoja toteuttaa riittäväksi katsotun vetovoiman mahdollistava hydrostaattinen voimansiirto. Voimansiirron mitoituslaskut on suoritettu useammalle eri toteutustavalle. Järjestelmän toiminnallisuutta pohditaan teoreettisesti ja simulaation avulla.
Järjestelmästä rakennetaan toimiva prototyyppi, jonka hydraulijärjestelmän, sekä tärkeimpien komponenttien mekaanista suunnittelua on kuvattu tässä työssä. Lisäksi prototyypin toteutuksen yhteydessä pohditaan parannuksia kokoonpanoon ja vaunun yksityiskohtiin.
Työssä tutustutaan yleisellä tasolla turvetuotantoon ja pyritään määrittämään turvetuotanto-olosuhteiden erityisvaatimukset järjestelmäsuunnittelun osalta. Ajovoimansiirrossa tarvittavien komponenttien teoriaa tarkastellaan yleisesti ja esitellään käytössä olevia toteutusratkaisuja.
Ajovoimansiirron mitoituksen alkuarvoja haarukoidaan teoreettisesti, jonka jälkeen arvioidaan erilaisia tapoja toteuttaa riittäväksi katsotun vetovoiman mahdollistava hydrostaattinen voimansiirto. Voimansiirron mitoituslaskut on suoritettu useammalle eri toteutustavalle. Järjestelmän toiminnallisuutta pohditaan teoreettisesti ja simulaation avulla.
Järjestelmästä rakennetaan toimiva prototyyppi, jonka hydraulijärjestelmän, sekä tärkeimpien komponenttien mekaanista suunnittelua on kuvattu tässä työssä. Lisäksi prototyypin toteutuksen yhteydessä pohditaan parannuksia kokoonpanoon ja vaunun yksityiskohtiin.