Mahnalan ympäristökoulu & varhaiskasvatuksen ja peruskoulun oppimisympäristöt
Nokso, Maria (2016)
Nokso, Maria
2016
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113963
Tiivistelmä
Diplomityöni käsittelee Mahnalan ympäristökoulua pohjanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 järjestetty arkkitehtuuri-ideakilpailu Hämeenkyrön ympäristökoulusta ja –päiväkodista. Kilpailun tavoitteena oli löytää perusratkaisu Hämeenkyrön ympäristökoulun ja -päiväkodin uudisrakennukselle sekä sen lähiympäristölle huomioiden koulun ainutlaatuinen ympäristöpainotteinen pedagogiikka, arvoperusta ja toiminta-ajatus. Päiväkodin sijoittamisesta suunnittelualueelle kuitenkin myöhemmin luovuttiin taloudellisin perustein ja koulun suunnittelu on edelleen kesken.
Kilpailuohjelmassa painotetaan monikäyttöisiä, muunneltavia ja yleispäteviä tiloja. Mahnalan ympäristökoulu on ollut valtakunnallisesti tunnettu edelläkävijä ympäristökasvatukseen ja kestävään kehitykseen perustuvasta kasvatusmallistaan, joten lähtökohdat soveltuvat luontevasti tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun.
Kirjallisessa osuudessa perehdyn lyhyesti uudenlaisten oppimisympäristöjen suunnitteluun, mitä suunnittelussa tulisi ottaa huomioon sekä esittelen Tanskan koulu-uudistuksen tuloksia luokkahuoneettomien koulujen suunnittelussa. Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen, jossa esitän kilpailuohjelmaa soveltaen laajennuksen ympäristökoululle sisältäen tilat esikoululle ja luokille 1-6. Perinteisen luokkahuonemallin sijaan suunnitelma tarjoaa ratkaisuksi uutta pedagogiikkaa toiminnallisesti tukevan, muuntojoustavan ratkaisun, joka samalla asettuu alueen mittakaavaan ja kunnioittaa ympäröivää maisemaa.
Kilpailuohjelmassa painotetaan monikäyttöisiä, muunneltavia ja yleispäteviä tiloja. Mahnalan ympäristökoulu on ollut valtakunnallisesti tunnettu edelläkävijä ympäristökasvatukseen ja kestävään kehitykseen perustuvasta kasvatusmallistaan, joten lähtökohdat soveltuvat luontevasti tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun.
Kirjallisessa osuudessa perehdyn lyhyesti uudenlaisten oppimisympäristöjen suunnitteluun, mitä suunnittelussa tulisi ottaa huomioon sekä esittelen Tanskan koulu-uudistuksen tuloksia luokkahuoneettomien koulujen suunnittelussa. Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen, jossa esitän kilpailuohjelmaa soveltaen laajennuksen ympäristökoululle sisältäen tilat esikoululle ja luokille 1-6. Perinteisen luokkahuonemallin sijaan suunnitelma tarjoaa ratkaisuksi uutta pedagogiikkaa toiminnallisesti tukevan, muuntojoustavan ratkaisun, joka samalla asettuu alueen mittakaavaan ja kunnioittaa ympäröivää maisemaa.