Arkkitehti ja asiakas. Strategia ja viestintä arkkitehtitoimiston asiakasarvon tuottamisessa.
Jolma, Kasmir (2016)
Jolma, Kasmir
2016
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605103952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605103952
Tiivistelmä
Arkkitehtitoimiston liiketoiminnan kehittäminen ei ole ollut arkkitehtien vahvuuksia, vaikka se voisi mahdollistaa myös arkkitehtitoimiston muiden päämäärien toteuttamisen. Arkkitehtitoimiston liiketoiminnan kehittämiseen, arvon tuottamiseen ja strategiaan liittyvää tutkimusta on tehty varsinkin Suomessa vähän. Diplomityön tavoitteena on tuottaa käytännöllistä tietoa arkkitehtitoimiston osakkaille ja työntekijöille, jotta he voisivat edistää paremmin toimistonsa päämääriä.
Diplomityön tavoitteena on selvittää, miten arkkitehtitoimiston tulisi toimia tuottaakseen arvoa asiakkaalle. Tutkimuskysymyksinä on selvittää, millä on arvoa arkkitehtitoimiston asiakkaalle sekä miten arkkitehtitoimiston strategia ja viestintä tukevat arvon tuottamista.
Diplomityön tutkimusmenetelmiä ovat kirjallisuuskatsaus ja sen pohjalta tehdyt haastattelut. Haastateltavina oli sekä arkkitehtitoimistojen osakkaita että arkkitehtitoimistojen asiakkaita.
Työ jakautuu kolmeen osaan. Kirjallisuuskatsausosassa selvitetään tarjooman, strategian ja viestinnän merkitystä arkkitehtitoimiston arvon luonnille. Haastattelututkimusosassa tutkitaan, miten asiakkaat ja arkkitehtitoimistot näkevät tutkimuskysymyksiin liittyvät teemat. Johtopäätöksissä käsitellään asiakkaiden ja arkkitehtitoimistojen keskeiset näkemyserot ja yhteisymmärryksen aiheet sekä annetaan konkreettisia ehdotuksia arkkitehtitoimiston toiminnan kehittämiseen.
Asiakkaiden ja arkkitehtitoimistojen yhtenä näkemyserona oli prosessin merkitys arvon tuottamisessa: arkkitehdit korostivat asiakkaita enemmän lopputuloksen merkitystä, ja jotkin asiakkaat näkivät prosessin jopa tärkeämpänä kuin lopputuloksen. Arkkitehdit näkivät oman ammatinkuvansa vastaamisena usean eri tahon intresseihin, kun taas erityisesti yksityiset asiakkaat odottivat arkkitehdin olevan oman alansa asiantuntija ja tekevän asiakkaan toiveiden mukaisia ratkaisuja. Arkkitehtien ihanteena oli monialainen toiminta, mutta asiakkaat näkivät arkkitehtitoimistot segmentoituneina ja odottivat erikoistumista.
Monista seikoista vallitsi yhteisymmärrys: sekä asiakkaat että arkkitehdit pitivät yhteisten tavoitteiden ja motivaation löytämistä tärkeänä hyvien ratkaisujen löytämiselle. Luottamus, hyvät kokemukset ja henkilökohtaiset suhteet olivat tärkeitä sekä asiakkaille että arkkitehdeille.
Tutkimuksen pohjalta laaditut kehittämisehdotukset liittyvät arkkitehtitoimiston strategiaan ja viestintään. Strategian kehittämisen keinoja ovat tietoisempi strateginen suunnittelu, joustava ja perusteltu strateginen muutos, tietoinen ja osaamiseen perustuva erikoistuminen sekä avoimempi suhtautuminen kasvun mahdollisuuksiin. Viestinnän kehittämisen tärkeimpiä keinoja ovat brändäys, tapahtumiin osallistuminen ja verkostoituminen sekä arkkitehtitoimiston tavoitteiden mukaisissa medioissa näkyminen.
Diplomityön tavoitteena on selvittää, miten arkkitehtitoimiston tulisi toimia tuottaakseen arvoa asiakkaalle. Tutkimuskysymyksinä on selvittää, millä on arvoa arkkitehtitoimiston asiakkaalle sekä miten arkkitehtitoimiston strategia ja viestintä tukevat arvon tuottamista.
Diplomityön tutkimusmenetelmiä ovat kirjallisuuskatsaus ja sen pohjalta tehdyt haastattelut. Haastateltavina oli sekä arkkitehtitoimistojen osakkaita että arkkitehtitoimistojen asiakkaita.
Työ jakautuu kolmeen osaan. Kirjallisuuskatsausosassa selvitetään tarjooman, strategian ja viestinnän merkitystä arkkitehtitoimiston arvon luonnille. Haastattelututkimusosassa tutkitaan, miten asiakkaat ja arkkitehtitoimistot näkevät tutkimuskysymyksiin liittyvät teemat. Johtopäätöksissä käsitellään asiakkaiden ja arkkitehtitoimistojen keskeiset näkemyserot ja yhteisymmärryksen aiheet sekä annetaan konkreettisia ehdotuksia arkkitehtitoimiston toiminnan kehittämiseen.
Asiakkaiden ja arkkitehtitoimistojen yhtenä näkemyserona oli prosessin merkitys arvon tuottamisessa: arkkitehdit korostivat asiakkaita enemmän lopputuloksen merkitystä, ja jotkin asiakkaat näkivät prosessin jopa tärkeämpänä kuin lopputuloksen. Arkkitehdit näkivät oman ammatinkuvansa vastaamisena usean eri tahon intresseihin, kun taas erityisesti yksityiset asiakkaat odottivat arkkitehdin olevan oman alansa asiantuntija ja tekevän asiakkaan toiveiden mukaisia ratkaisuja. Arkkitehtien ihanteena oli monialainen toiminta, mutta asiakkaat näkivät arkkitehtitoimistot segmentoituneina ja odottivat erikoistumista.
Monista seikoista vallitsi yhteisymmärrys: sekä asiakkaat että arkkitehdit pitivät yhteisten tavoitteiden ja motivaation löytämistä tärkeänä hyvien ratkaisujen löytämiselle. Luottamus, hyvät kokemukset ja henkilökohtaiset suhteet olivat tärkeitä sekä asiakkaille että arkkitehdeille.
Tutkimuksen pohjalta laaditut kehittämisehdotukset liittyvät arkkitehtitoimiston strategiaan ja viestintään. Strategian kehittämisen keinoja ovat tietoisempi strateginen suunnittelu, joustava ja perusteltu strateginen muutos, tietoinen ja osaamiseen perustuva erikoistuminen sekä avoimempi suhtautuminen kasvun mahdollisuuksiin. Viestinnän kehittämisen tärkeimpiä keinoja ovat brändäys, tapahtumiin osallistuminen ja verkostoituminen sekä arkkitehtitoimiston tavoitteiden mukaisissa medioissa näkyminen.