Oppilaskuljetushankintojen kehittäminen Oulussa 2016–2020
Sivonen, Päivi (2016)
Sivonen, Päivi
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604203860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604203860
Tiivistelmä
Oulun kaupunki on viime vuosina panostanut henkilökuljetusten hankinnan tehostamiseen ja eri hallintokuntien välisen yhteistyön syventämiseen henkilökuljetushankinnoissa. Tätä varten tarvittiin enemmän tietoja eri hallintokuntien henkilökuljetusten hankinnoista. Tämän työn tavoitteena oli selvittää oppilaskuljetusten hankinnan nykytila Oulussa ja tuoda esiin hankinnan kehittämiskohteet lähitulevaisuudessa. Nykytilanteen mallintamisen perusteella sekä omien havaintojen pohjalta tehtyjen huomioiden tavoitteena oli luoda ehdotuksia oppilaskuljetusten hankinnan kehittämiseksi vuosina 2016–2020. Kehittämisehdotukset tiivistettiin toimenpidetaulukoksi.
Aluksi selvitettiin yhteiskunnan korvaamien henkilökuljetusten ajankohtaisia tekijöitä valtakunnallisesta näkökulmasta ja erityisesti koulukuljetuksia osana niitä. Valtakunnan tilanteen jälkeen keskityttiin Oulun oppilaskuljetusten nykytilan esittämiseen eri näkökulmista. Merkittävimmäksi nousivat kuljetuskustannustarkastelut. Oppilaskuljetuskustannuksia vertailtiin esimerkiksi eri hankintamallien ja eri oppilaskohtaisten yksikkökustannusten välillä.
Kehitysehdotukset muodostettiin nykytilan analysoinnin ja omien havaintojen pohjalta. Ne jaoteltiin teemoittain, ja tiivistettiin toimenpidetaulukkoon. Toimenpidetaulukkoon on lisätty sekä ehdotus toimenpiteen toteuttamisajasta ja ajankohdasta, että esitys ko. toimenpiteen läpiviennin vastaavasta hallintokunnasta. Toimenpidetaulukko on tämän työn liitteenä.
Oppilaskuljetusten hankintaan vaikuttavia tekijöitä on kymmeniä. Kuljetuskustannusten muodostumiseen vaikuttaa hankintamallien ja – tapojen lisäksi moni muu koulun tai yksikön toimintaan liittyvä seikka. Koko Oulun kaupungin henkilökuljetuskokonaisuuden huomioiminen on jatkossa tärkeää. Yhdistelemällä hallintokuntien kuljetustarpeita on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä. Kuljetusten suunnittelu ja hankinnat vaativat riittävää ennakkosuunnittelua, johon on hyvä varata runsaasti aikaa. Nykyaikaiset paikkotieto- ja reititystyökalut helpottavat suunnittelua. Myös Oulun seudulla on mahdollista lähteä selvittämään laajempaa yhteiskunnan korvaamien kuljetusten suunnittelua esimerkiksi alueellisesti rajoitetun kokeilun kautta.
Aluksi selvitettiin yhteiskunnan korvaamien henkilökuljetusten ajankohtaisia tekijöitä valtakunnallisesta näkökulmasta ja erityisesti koulukuljetuksia osana niitä. Valtakunnan tilanteen jälkeen keskityttiin Oulun oppilaskuljetusten nykytilan esittämiseen eri näkökulmista. Merkittävimmäksi nousivat kuljetuskustannustarkastelut. Oppilaskuljetuskustannuksia vertailtiin esimerkiksi eri hankintamallien ja eri oppilaskohtaisten yksikkökustannusten välillä.
Kehitysehdotukset muodostettiin nykytilan analysoinnin ja omien havaintojen pohjalta. Ne jaoteltiin teemoittain, ja tiivistettiin toimenpidetaulukkoon. Toimenpidetaulukkoon on lisätty sekä ehdotus toimenpiteen toteuttamisajasta ja ajankohdasta, että esitys ko. toimenpiteen läpiviennin vastaavasta hallintokunnasta. Toimenpidetaulukko on tämän työn liitteenä.
Oppilaskuljetusten hankintaan vaikuttavia tekijöitä on kymmeniä. Kuljetuskustannusten muodostumiseen vaikuttaa hankintamallien ja – tapojen lisäksi moni muu koulun tai yksikön toimintaan liittyvä seikka. Koko Oulun kaupungin henkilökuljetuskokonaisuuden huomioiminen on jatkossa tärkeää. Yhdistelemällä hallintokuntien kuljetustarpeita on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä. Kuljetusten suunnittelu ja hankinnat vaativat riittävää ennakkosuunnittelua, johon on hyvä varata runsaasti aikaa. Nykyaikaiset paikkotieto- ja reititystyökalut helpottavat suunnittelua. Myös Oulun seudulla on mahdollista lähteä selvittämään laajempaa yhteiskunnan korvaamien kuljetusten suunnittelua esimerkiksi alueellisesti rajoitetun kokeilun kautta.