Liiketoimintaekosysteemin hyödyntäminen kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatiossa
Salonen, Jouni (2016)
Salonen, Jouni
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604113796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604113796
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, miten kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio voi kehittää asiakasarvoa sisäisen liiketoimintaekosysteemin avulla. Liiketoiminnan ekosysteemillä tarkoitetaan verkostoa, jossa toimijoiden on menestyäkseen yhdistettävä ydinosaamisensa. Ekosysteemi edellyttää yritykseltä uutta ajattelutapaa ja näkemystä siitä, kuinka voidaan tehdä organisaatiorajat ylittävää liiketoimintaa.
Tutkimuksen tieteellisenä tavoitteena oli kirjallisuuslähteiden avulla tehdä teoriatarkastelu ja esittää tutkimustyön kannalta oleellisimmat asiat. Tämä osaltaan myötävaikutti tutkimukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Kirjallisuuslähteistä analysoitiin niiden keskeisintä sisältöä, josta muodostui työn teoreettinen viitekehys. Liiketoimintaekosysteemin lisäksi kirjallisuuslähteiden teemat olivat asiakasarvon moniulotteisuus, ekosysteemi innovaatioalustana, liiketoimintaekosysteemin strategia ja kestävä kilpailuetu.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmäksi valittiin strukturoidun ja avoimen haastattelun välimuoto. Haastattelujen perusteella henkilöt rakensivat organisaatiota omien näkökulmiensa kautta, mitä käsitystä myös työn teoreettinen viitekehys tuki. Tutkimuksen johtopäätökset pohjautuvat sekä teoreettiseen viitekehykseen että haastatteluiden päätelmiin. Tutkimus edusti siten konstruktiivista tutkimusotetta.
Liiketoimintaekosysteemi käsitteenä avarsi sekä kohdeyrityksen että työntekijän näkökulmaa siitä, miten kohdeyrityksen liiketoimintaekosysteemiä kannattaisi johtaa ja hyödyntää tulevaisuudessa. Tutkimus vahvisti moniulotteisesti käsitystä siitä, että liiketoiminnan, organisaation ja henkilöstön kehittäminen ovat sidoksissa toisiinsa. Lisäksi tutkimus osoitti, että kohdeyrityksen on mahdollista kehittää asiakasarvoa tunnistamalla sisäisen liiketoimintaekosysteemin hyödyt. Se kuitenkin vaatii, että ehdotetut toimenpiteet jalkautetaan käytäntöön yrityksen liiketoiminnassa.
Tutkimuksen tieteellisenä tavoitteena oli kirjallisuuslähteiden avulla tehdä teoriatarkastelu ja esittää tutkimustyön kannalta oleellisimmat asiat. Tämä osaltaan myötävaikutti tutkimukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Kirjallisuuslähteistä analysoitiin niiden keskeisintä sisältöä, josta muodostui työn teoreettinen viitekehys. Liiketoimintaekosysteemin lisäksi kirjallisuuslähteiden teemat olivat asiakasarvon moniulotteisuus, ekosysteemi innovaatioalustana, liiketoimintaekosysteemin strategia ja kestävä kilpailuetu.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmäksi valittiin strukturoidun ja avoimen haastattelun välimuoto. Haastattelujen perusteella henkilöt rakensivat organisaatiota omien näkökulmiensa kautta, mitä käsitystä myös työn teoreettinen viitekehys tuki. Tutkimuksen johtopäätökset pohjautuvat sekä teoreettiseen viitekehykseen että haastatteluiden päätelmiin. Tutkimus edusti siten konstruktiivista tutkimusotetta.
Liiketoimintaekosysteemi käsitteenä avarsi sekä kohdeyrityksen että työntekijän näkökulmaa siitä, miten kohdeyrityksen liiketoimintaekosysteemiä kannattaisi johtaa ja hyödyntää tulevaisuudessa. Tutkimus vahvisti moniulotteisesti käsitystä siitä, että liiketoiminnan, organisaation ja henkilöstön kehittäminen ovat sidoksissa toisiinsa. Lisäksi tutkimus osoitti, että kohdeyrityksen on mahdollista kehittää asiakasarvoa tunnistamalla sisäisen liiketoimintaekosysteemin hyödyt. Se kuitenkin vaatii, että ehdotetut toimenpiteet jalkautetaan käytäntöön yrityksen liiketoiminnassa.