Hankintatoimen kehittäminen osana yrityksen laadunhallintaa
Pellikka, Valtteri (2016)
Pellikka, Valtteri
2016
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603223723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603223723
Tiivistelmä
Hankintojen ja hankintatoimen rooli yritysten toiminnassa on kasvanut jatkuvasti viime vuosikymmenet. Useimpien yritysten kokonaiskustannuksista jo yli 50 % muodostuu ulkopuolisten resurssien hyödyntämisestä. Siksi hankintatoimen johtamiseen ja kehittämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota myöskin pk-yrityksissä. Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää yrityksen laadunhallintajärjestelmä ja huolehtia sen sertifioinnista. Lisäksi pyrittiin kehittämään hankintatoimea laatunäkökulmasta. Tavoitteena oli erityisesti löytää kehitystoimia, joilla ulkoisten resurssien laatua pystyttäisiin parantamaan nostamatta kuitenkaan hankintakustannuksia.
Kirjallisuuskatsaus pureutuu laadunhallintajärjestelmän ominaisuuksiin, sen taustalla oleviin perusperiaatteisiin, sen toteuttamisesta saavutettuihin hyötyihin sekä erityisesti sen esittämiin vaatimuksiin yrityksen hankintatoimelle. Lisäksi perehdytään hankintatoimessa pinnalla olevaan, tavoitteiden kannalta relevanttiin tutkimukseen. Erityisesti esille nousevia asioita ovat hankintastrategia ja toimittajien kehittäminen. Kirjallisuuskatsaukseen nojautuen todetaan, että tavoitteiden saavuttamiseksi yrityksen hankintatoimea olisi paras viedä strategisempaan suuntaan.
Kirjallisuuskatsauksen jälkeen suoritetun nykytilan analyysin ja tavoitetilan kuvauksen pohjalta luotiin kehityssuunnitelma, jolla kohdeyrityksen toimintaa lähdettäisiin kehittämään. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin laadunhallintajärjestelmän kehittäminen sertifiointia ajatellen sekä huolehdittiin sertifiointiprosessista. Toisessa vaiheessa resursseja vapautettiin strategisen hankinnan kehittämiseen operatiivista hankintaa sujuvoittamalla. Resurssien vapauduttua strategisen hankinnan tehtäviin analysoitiin yrityksen hankintoja ja jaoteltiin ne järkeviin kategorioihin. Tämän jälkeen yrityksen ylimmän strategian pohjalta luotiin hankintastrategia ja kategoriastrategiat, joiden pohjalta hankintoja ja toimittajia lähdettiin kehittämään.
Alustavat tulokset osoittavat, että hankintojen analyysi ja kategorisointi sekä hankintastrategian ja kategoriastrategioiden luominen auttavat yritystä suuntaamaan hankintaponnistelut oikeisiin asioihin, mikä helpottaa toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tulosten pohjalta strategiset kumppanuudet sopivat myös pk-yritykselle hankintojen kehittämisen työkaluksi.
Kirjallisuuskatsaus pureutuu laadunhallintajärjestelmän ominaisuuksiin, sen taustalla oleviin perusperiaatteisiin, sen toteuttamisesta saavutettuihin hyötyihin sekä erityisesti sen esittämiin vaatimuksiin yrityksen hankintatoimelle. Lisäksi perehdytään hankintatoimessa pinnalla olevaan, tavoitteiden kannalta relevanttiin tutkimukseen. Erityisesti esille nousevia asioita ovat hankintastrategia ja toimittajien kehittäminen. Kirjallisuuskatsaukseen nojautuen todetaan, että tavoitteiden saavuttamiseksi yrityksen hankintatoimea olisi paras viedä strategisempaan suuntaan.
Kirjallisuuskatsauksen jälkeen suoritetun nykytilan analyysin ja tavoitetilan kuvauksen pohjalta luotiin kehityssuunnitelma, jolla kohdeyrityksen toimintaa lähdettäisiin kehittämään. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin laadunhallintajärjestelmän kehittäminen sertifiointia ajatellen sekä huolehdittiin sertifiointiprosessista. Toisessa vaiheessa resursseja vapautettiin strategisen hankinnan kehittämiseen operatiivista hankintaa sujuvoittamalla. Resurssien vapauduttua strategisen hankinnan tehtäviin analysoitiin yrityksen hankintoja ja jaoteltiin ne järkeviin kategorioihin. Tämän jälkeen yrityksen ylimmän strategian pohjalta luotiin hankintastrategia ja kategoriastrategiat, joiden pohjalta hankintoja ja toimittajia lähdettiin kehittämään.
Alustavat tulokset osoittavat, että hankintojen analyysi ja kategorisointi sekä hankintastrategian ja kategoriastrategioiden luominen auttavat yritystä suuntaamaan hankintaponnistelut oikeisiin asioihin, mikä helpottaa toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tulosten pohjalta strategiset kumppanuudet sopivat myös pk-yritykselle hankintojen kehittämisen työkaluksi.