Uusien palveluideoiden käsittely ja arviointi ohjelmistopalveluiden kehitysprosessissa
Niinimäki, Arttu (2016)
Niinimäki, Arttu
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603183696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603183696
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pienen ohjelmistopalveluita tarjoavan organisaation uusien ohjelmistopalveluiden kehittämiseen liittyvää ideoiden arviointi- ja vertailuprosessia. Lähtökohtana kohdeorganisaatiolla oli osittain strukturoimaton tapa tallentaa, käsitellä ja arvioida uusia kehitysideoita.
Työn tavoitteena oli tuottaa kohdeorganisaation toimialueen ja tarjottava ohjelmistopalvelu huomioon ottaen uusien palveluideoiden kehittämiseen tarkoitettu arviointi- ja vertailumalli. Arviointi- ja vertailumallin lisäksi työssä pyrittiin kehittämään strukturoitu prosessimalli uusien ideoiden arviointiin ja vertailuun.
Tutkimus toteutettiin kokoamalla uusien palveluiden ja ohjelmistojen teorian avulla kehitykseen vaikuttavien tekijöiden viitekehys, sekä tutkimalla miten ohjelmistopalveluiden kehittäminen eroaa perinteisistä palveluista ja ohjelmistoista. Empiirinen osa toteutettiin kolmessa osassa, joihin kuului nykytilanteen kartoitus, tavoitetilan kartoitus teorian pohjalta koostettujen kehittämiseen vaikuttavien tekijiöiden viitekehyksen avulla sekä koko henkilöstön kattava ryhmähaastattelu, jossa kahden ensimmäisen osan pohjalta laadittujen prosessi- sekä arviointi- ja vertailumallien soveltuvuutta käsiteltiin käytännöllisemmästä näkökulmasta.
Tutkimuksessa saavutettiin tavoite toteuttaa sopiva arviointi- ja vertailumalli sekä strukturoitu prosessimalli uusien ohjelmistopalveluiden kehittämiseen. Koska tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena on huomioitava kohdeorganisaation koko, sekä ohjelmistopalvelut kehityskohteena tutkimuksen tuloksia yleistettäessä.
Työn tavoitteena oli tuottaa kohdeorganisaation toimialueen ja tarjottava ohjelmistopalvelu huomioon ottaen uusien palveluideoiden kehittämiseen tarkoitettu arviointi- ja vertailumalli. Arviointi- ja vertailumallin lisäksi työssä pyrittiin kehittämään strukturoitu prosessimalli uusien ideoiden arviointiin ja vertailuun.
Tutkimus toteutettiin kokoamalla uusien palveluiden ja ohjelmistojen teorian avulla kehitykseen vaikuttavien tekijöiden viitekehys, sekä tutkimalla miten ohjelmistopalveluiden kehittäminen eroaa perinteisistä palveluista ja ohjelmistoista. Empiirinen osa toteutettiin kolmessa osassa, joihin kuului nykytilanteen kartoitus, tavoitetilan kartoitus teorian pohjalta koostettujen kehittämiseen vaikuttavien tekijiöiden viitekehyksen avulla sekä koko henkilöstön kattava ryhmähaastattelu, jossa kahden ensimmäisen osan pohjalta laadittujen prosessi- sekä arviointi- ja vertailumallien soveltuvuutta käsiteltiin käytännöllisemmästä näkökulmasta.
Tutkimuksessa saavutettiin tavoite toteuttaa sopiva arviointi- ja vertailumalli sekä strukturoitu prosessimalli uusien ohjelmistopalveluiden kehittämiseen. Koska tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena on huomioitava kohdeorganisaation koko, sekä ohjelmistopalvelut kehityskohteena tutkimuksen tuloksia yleistettäessä.