Tammerkoskelta Naistenlahteen : Tampereen pursiseuran uudisrakennus
Lintula, Kaisa (2007)
Lintula, Kaisa
2007
Arkkitehtuurin osasto
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200907061086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200907061086
Tiivistelmä
Diplomityö ”Tammerkoskelta Naistenlahteen - Tampereen Pursiseuran uudisrakennus” on suunnitelma Ranta-Tampellana tunnetun alueen maankäytöstä sekä rakennussuunnitelma Tampereen Pursiseuran uudisrakennukseksi. Diplomityön aihevalinta ja paikka ovat tekijän omat.
Suunnittelualue sijaitsee Näsijärven rannalla ja rajautuu etelälaidaltaan Kanta-Tampellan ja Armonkallion asuinalueisiin. Kanta-Tampellan ja suunnittelualueen välinen rautatie on sekä visuaalinen että toiminnallinen este.
Nykyisellään koko suunnittelualue on alistettu liikenteelle. Paljon keskustelua herättäneestä tunnelihankkeesta Tampereen kaupungin hallitus päätti esittää valtuustolle vuoden 2007 elokuussa suunnittelun jatkamista pitkätunnelivaihtoehdon perusteella. Diplomityön lähtökohtana on Kekkosentien siirtäminen tunneliin kyseisen suunnitelman mukaisesti.
Työssä on tutkittu ja esitetty eräs mahdollisuus siitä miltä suunnittelualue voisi näyttää tulevaisuudessa. Suunnitelma on jaettu neljään osaan ja tarkastelutarkkuuteen - yleissuunnitelmaan, puistosuunnitelmaan, pursiseuran alueen ja pursiseuran rakennussuunnitelmaan.
Tieltä vapautuneelle maalueelle esitetään helmimäisiä asuinkortteleita. Yksityisten korttelipihojen vastapainona ranta-alue on laaja julkinen puistotila. Puistosuunnitelman tavoitteena on luoda uutta urbaania maisematilaa kaupunkirakenteen ja veden välille. Johdatus kaupungista Näsijärvelle tapahtuu asteittain maaston matalimpiin kohtiin sijoitettavien vesipuutarhojen avulla. Puiston keskeinen elementti on nurmikenttä, jolla sijaitsee erillisiä toisistaan poikkeavia erilaisista luontokokemuksista ja muistoja tarjoavia lohkoja. Puistossa ei ole varsinaisia kulkureittejä, vaan kulkija voi valita tiensä itse erilaisten tilojen ja pintojen läpi.
Pursiseuran rakennuksen tilojen kokonaisuus koostuu purjehduskeskuksen toimintatiloista, veneiden ja varusteiden säilytys- ja huoltotiloista sekä purjehdusta tukevaan toimintaan liittyvistä vuokrattavista tiloista. Toiminnot ovat maastoa myötäilevässä rakennuksessa kahdessa tasossa - luonteeltaan julkisiin tiloihin käydään ylemmästä ohikukulkevan tien tasosta ja yksityisempiin tiloihin rannan tasolta. Rannan tasolla on kaksi pihaa: venepiha kaluston huoltoon ja siirtelyyn sekä edustuspiha miehistötiloille. Skeittipuisto muuntuu syksyisin veneiden talvisäilytysalueeksi.
Rakennuksen kantava osa on liimapuupilari-palkisto. Suoraan liimapuupilareihin kiinnitettäviä umpiolasielementtejä
peittää tarvittaessa rimoitus. Ravintolasaliin sisälle jatkuva sisääntulokatoksen alapinta luo sisätilaan tunnelman leijuvasta katosta. Yleisilme on paviljonkimainen.
Suunnittelualueen pinta-ala on 14 hehtaaria. Pursiseuran uudisrakennuksen bruttoala on 950 m2. Master’s Thesis ”From Tammerkoski Rapids to Naistenlahti Bay - Building design of sailing club Tampereen pursiseura” is both a land use design for area known as Ranta-Tampella and building design for local sailing club. Author has chosen the design topic and area herself.
The site is situated on the shore of Lake Näsijärvi and is framed by housing areas of Kanta-Tampella and Armonkallio from south. Railroad between Kanta-Tampella and site creates both visual and functional barriers.
Nowadays the site is dominated by heavy traffic. In this much discussed topic Tampere city government introduced the council to continue the design of long highway tunnel. This thesis is based on moving the site piercing highway into a tunnel.
The project is one possible chance, a suggestion of what the planned site could look like in the future. The design is divided in four different part with different scales - principal plan, plan of the park, masterplan for the sailing club area and building design for sailing club.
Pearl-like housing blocks are introduced to the land freed from highway. Open public park area opening towards lake Näsijärvi balances private courtyards. The aim of the landscape design is to create a new urban scenery between the city structure and water. Watergardens located in the lowest parts of the ground lead the way from city to the Lake Näsijärvi. Central element in the park is lawn, which is divided in segments offering various experiences and memories of nature. There are no spesific routes in park but a city flaneur can choose the way through different spaces and surfaces.
The entirety of sailing club building consists of spaces for sailing club, maintenance areas and storages for boats and equipment, and sailing related leaseholds. The spaces of this terrain conforming building are located on two levels. Public spaces can be accessed from the level of the road passing by. More private spaces can be approached from pier level. At the pier-level there are two yards with different characters: as the practical boat yard is dedicated for moving and storaging boats, the more representative yard is dedicated for social living of club members. Skatepark can be transformed to winter storaging area for boats.
The construction concept of the club building is based on utilization of wooden pillars and beams. Windows attached to wooden columns are covered with battening if required. In the restaurant hall the ceiling appears to be floating in the air, which gives an exciting nuance in the interior atmosphere. The overal looks of the building is pavilion like.
Total area of the planning site is 14 hectares. Total floor area of the sailing club is 950 m2.
Suunnittelualue sijaitsee Näsijärven rannalla ja rajautuu etelälaidaltaan Kanta-Tampellan ja Armonkallion asuinalueisiin. Kanta-Tampellan ja suunnittelualueen välinen rautatie on sekä visuaalinen että toiminnallinen este.
Nykyisellään koko suunnittelualue on alistettu liikenteelle. Paljon keskustelua herättäneestä tunnelihankkeesta Tampereen kaupungin hallitus päätti esittää valtuustolle vuoden 2007 elokuussa suunnittelun jatkamista pitkätunnelivaihtoehdon perusteella. Diplomityön lähtökohtana on Kekkosentien siirtäminen tunneliin kyseisen suunnitelman mukaisesti.
Työssä on tutkittu ja esitetty eräs mahdollisuus siitä miltä suunnittelualue voisi näyttää tulevaisuudessa. Suunnitelma on jaettu neljään osaan ja tarkastelutarkkuuteen - yleissuunnitelmaan, puistosuunnitelmaan, pursiseuran alueen ja pursiseuran rakennussuunnitelmaan.
Tieltä vapautuneelle maalueelle esitetään helmimäisiä asuinkortteleita. Yksityisten korttelipihojen vastapainona ranta-alue on laaja julkinen puistotila. Puistosuunnitelman tavoitteena on luoda uutta urbaania maisematilaa kaupunkirakenteen ja veden välille. Johdatus kaupungista Näsijärvelle tapahtuu asteittain maaston matalimpiin kohtiin sijoitettavien vesipuutarhojen avulla. Puiston keskeinen elementti on nurmikenttä, jolla sijaitsee erillisiä toisistaan poikkeavia erilaisista luontokokemuksista ja muistoja tarjoavia lohkoja. Puistossa ei ole varsinaisia kulkureittejä, vaan kulkija voi valita tiensä itse erilaisten tilojen ja pintojen läpi.
Pursiseuran rakennuksen tilojen kokonaisuus koostuu purjehduskeskuksen toimintatiloista, veneiden ja varusteiden säilytys- ja huoltotiloista sekä purjehdusta tukevaan toimintaan liittyvistä vuokrattavista tiloista. Toiminnot ovat maastoa myötäilevässä rakennuksessa kahdessa tasossa - luonteeltaan julkisiin tiloihin käydään ylemmästä ohikukulkevan tien tasosta ja yksityisempiin tiloihin rannan tasolta. Rannan tasolla on kaksi pihaa: venepiha kaluston huoltoon ja siirtelyyn sekä edustuspiha miehistötiloille. Skeittipuisto muuntuu syksyisin veneiden talvisäilytysalueeksi.
Rakennuksen kantava osa on liimapuupilari-palkisto. Suoraan liimapuupilareihin kiinnitettäviä umpiolasielementtejä
peittää tarvittaessa rimoitus. Ravintolasaliin sisälle jatkuva sisääntulokatoksen alapinta luo sisätilaan tunnelman leijuvasta katosta. Yleisilme on paviljonkimainen.
Suunnittelualueen pinta-ala on 14 hehtaaria. Pursiseuran uudisrakennuksen bruttoala on 950 m2.
The site is situated on the shore of Lake Näsijärvi and is framed by housing areas of Kanta-Tampella and Armonkallio from south. Railroad between Kanta-Tampella and site creates both visual and functional barriers.
Nowadays the site is dominated by heavy traffic. In this much discussed topic Tampere city government introduced the council to continue the design of long highway tunnel. This thesis is based on moving the site piercing highway into a tunnel.
The project is one possible chance, a suggestion of what the planned site could look like in the future. The design is divided in four different part with different scales - principal plan, plan of the park, masterplan for the sailing club area and building design for sailing club.
Pearl-like housing blocks are introduced to the land freed from highway. Open public park area opening towards lake Näsijärvi balances private courtyards. The aim of the landscape design is to create a new urban scenery between the city structure and water. Watergardens located in the lowest parts of the ground lead the way from city to the Lake Näsijärvi. Central element in the park is lawn, which is divided in segments offering various experiences and memories of nature. There are no spesific routes in park but a city flaneur can choose the way through different spaces and surfaces.
The entirety of sailing club building consists of spaces for sailing club, maintenance areas and storages for boats and equipment, and sailing related leaseholds. The spaces of this terrain conforming building are located on two levels. Public spaces can be accessed from the level of the road passing by. More private spaces can be approached from pier level. At the pier-level there are two yards with different characters: as the practical boat yard is dedicated for moving and storaging boats, the more representative yard is dedicated for social living of club members. Skatepark can be transformed to winter storaging area for boats.
The construction concept of the club building is based on utilization of wooden pillars and beams. Windows attached to wooden columns are covered with battening if required. In the restaurant hall the ceiling appears to be floating in the air, which gives an exciting nuance in the interior atmosphere. The overal looks of the building is pavilion like.
Total area of the planning site is 14 hectares. Total floor area of the sailing club is 950 m2.