Verkkotyökalut yliopistomatematiikan peruskursseilla
Mäkelä, Ari-Mikko (2016)
Mäkelä, Ari-Mikko
2016
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201602243564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201602243564
Tiivistelmä
Tampereen teknillisessä yliopistossa pyritään jatkuvaan matematiikan opetuksen kehittämiseen. Matemaattisten ohjelmistojen kehittymisen myötä opiskelijoille voidaan tarjota erilaisia sähköisiä ja verkkopohjaisia työkaluja itsenäisen matematiikan opiskelun tueksi. Tässä työssä tutustutaan kahteen verkko-opetustyökaluun; automaattisesti tarkistettaviin matematiikan tehtäviin suunniteltuun STACK-ohjelmistoon sekä verkossa tapahtuvaan vertaisarviointiin tarkoitettuun Moodlen Työpajaan. Työssä tutkitaan, kokevatko ensimmäisen vuoden matematiikan opiskelijat STACK-tehtävien ja vertaisarvioinnin edesauttavan matematiikan oppimista. Tarkastelun kohteena on myös, kuinka aktiivisesti STACK- ja vertaisarvioitavia Työpaja-tehtäviä tehdään ja miten aktiivisuus vaikuttaa menestymiseen tentissä.
Aluksi tarkastellaan verkko-opetusta ja vertaisarviointia yleisesti. Seuraavaksi perehdytään STACKin taustoihin ja STACK-tehtäviin opiskelijan näkökulmasta. Myöhemmissä luvuissa esitellään matematiikan opintojaksoilla tehtyjä STACK- ja vertaisarviointikokeiluja ja niiden tuloksia. Lopuksi tarkastellaan tutkimuksen luotettavuutta ja tiivistetään työn keskeisimmät tulokset.
Opintojaksoilla järjestettyjen mielipidekyselyjen perusteella opiskelijat suhtautuvat STACK-tehtäviin positiivisesti. Opiskelijat pitivät erityisesti välittömästä palautteesta. Mielipiteet Työpajassa tehdystä vertaisarvioinnista olivat neutraalimpia. Menettelyssä nähtiin kehittämisen varaa, mutta vertaisarvioinnin koettiin edesauttavan syvällisempää oppimista. Sekä STACK-tehtävien että vertaisarvioinnin nähtiin tuovan lisäarvoa matematiikan opiskeluun.
Aluksi tarkastellaan verkko-opetusta ja vertaisarviointia yleisesti. Seuraavaksi perehdytään STACKin taustoihin ja STACK-tehtäviin opiskelijan näkökulmasta. Myöhemmissä luvuissa esitellään matematiikan opintojaksoilla tehtyjä STACK- ja vertaisarviointikokeiluja ja niiden tuloksia. Lopuksi tarkastellaan tutkimuksen luotettavuutta ja tiivistetään työn keskeisimmät tulokset.
Opintojaksoilla järjestettyjen mielipidekyselyjen perusteella opiskelijat suhtautuvat STACK-tehtäviin positiivisesti. Opiskelijat pitivät erityisesti välittömästä palautteesta. Mielipiteet Työpajassa tehdystä vertaisarvioinnista olivat neutraalimpia. Menettelyssä nähtiin kehittämisen varaa, mutta vertaisarvioinnin koettiin edesauttavan syvällisempää oppimista. Sekä STACK-tehtävien että vertaisarvioinnin nähtiin tuovan lisäarvoa matematiikan opiskeluun.