Kuljetusten nykytilan tarkastelu ja kotiuttamisanalyysi teollisuusyrityksessä
Lehto, Anniina (2016)
Lehto, Anniina
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201601221015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201601221015
Tiivistelmä
Suomalaisissa teollisuusyrityksissä ulkoistaminen on suosittua, mutta kotiuttaminen on tuntemattomampi ilmiö. Etenkin kuljetusten kotiuttaminen on harvinaista. Tässä työssä on tutkittu teollisuusyrityksen kuljetusten nykytilaa, laadittu kuljettamisen kustannuslaskelmat tutkimukseen rajatuille reiteille SKAL:n kustannuslaskentataulukkoa hyödyntämällä sekä vertailtu nykytilaa kotiuttamisratkaisuun kustannusten, hyötyjen ja haittojen näkökulmasta. Huoltoon ja kunnossapitoon erikoistuneen kohdeyrityksen tavoitteena on ollut työn avulla parantaa kuljetusten kustannustietoisuutta sekä arvioida reiteittäin, onko kannattavampaa hyödyntää kuljetusyritysten palveluita vai kuljettaa itse.
Työn päätutkimuskysymystä, ”kannattaako kohdeyrityksen kuljetukset kotiuttaa?”, tukevat alatutkimuskysymykset, jotka käsittelevät kuljetusten nyky- ja tavoitetilaa sekä kuljetusten toteutusmahdollisuuksia ja rajoituksia. Logistiikan ja erityisesti kuljetusten kotiuttamisesta ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, mikä teki aiheesta kiinnostavan tutkittavan. Kotiuttamistutkimusta on tehty lähinnä IT:n kotiuttamisesta ja IT:tä ovat kotiuttaneet suuretkin yritykset, kuten Konecranes ja Dell.
Tutkimus toteutettiin mixed methods tapaustutkimuksena. Teoriaosuuden kirjallisuuskatsaus käsittelee ydinliiketoimintaa, ulkoistamista, kotiuttamista sekä logistiikan ja kuljettamisen suhdetta näihin. Tutkimuksessa on esitelty myös kuljetuskustannusten muodostumista ja kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä. Työn empiriaosuus on toteutettu avoimilla haastatteluilla, kuljetusyritysten ja kohdeyrityksen tilastoihin perehtymällä sekä kuljetusyrityksille kohdennetulla standardoidulla tilastomuotoisella kyselyllä.
Kohdeyrityksen kuljetusten kotiuttaminen on kannattamatonta niin kustannuksilla kuin hyödyillä ja haitoilla mitattuna. Itse kuljettaminen on yli kaksi kertaa kalliimpaa kuin kuljetusten toteuttaminen ulkoisena palveluna. Ulkoistamisen jatkamista tukevat kustannusten lisäksi myös kohdeyrityksen kuljetusten ominaisuudet, joita ovat epäsäännöllisyys, pitkät etäisyydet ja ohuet kuljetusvirrat sekä se, että kuljetukset ovat ydinliiketoiminnan tukitoiminto. Kotiuttamisprojekti olisi myös kohdeyritykselle kallis.
Tutkimustulokset osoittavat kuljetusyritysten kustannusten Suomessa olevan erittäin kilpailukykyisiä itse kuljettamiseen ja oman kaluston hankintaan verrattuna. Tulevaisuudessa kohdeyrityksen tulee keskittyä parantamaan yhteistyötä kuljetusyritysten kanssa, selkeyttämään datan hallintaan ja tuottamiseen liittyviä käytäntöjä sekä keskittämään ja yhdistämään kuormia sekä kuljetustoimintoja.
Työn päätutkimuskysymystä, ”kannattaako kohdeyrityksen kuljetukset kotiuttaa?”, tukevat alatutkimuskysymykset, jotka käsittelevät kuljetusten nyky- ja tavoitetilaa sekä kuljetusten toteutusmahdollisuuksia ja rajoituksia. Logistiikan ja erityisesti kuljetusten kotiuttamisesta ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, mikä teki aiheesta kiinnostavan tutkittavan. Kotiuttamistutkimusta on tehty lähinnä IT:n kotiuttamisesta ja IT:tä ovat kotiuttaneet suuretkin yritykset, kuten Konecranes ja Dell.
Tutkimus toteutettiin mixed methods tapaustutkimuksena. Teoriaosuuden kirjallisuuskatsaus käsittelee ydinliiketoimintaa, ulkoistamista, kotiuttamista sekä logistiikan ja kuljettamisen suhdetta näihin. Tutkimuksessa on esitelty myös kuljetuskustannusten muodostumista ja kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä. Työn empiriaosuus on toteutettu avoimilla haastatteluilla, kuljetusyritysten ja kohdeyrityksen tilastoihin perehtymällä sekä kuljetusyrityksille kohdennetulla standardoidulla tilastomuotoisella kyselyllä.
Kohdeyrityksen kuljetusten kotiuttaminen on kannattamatonta niin kustannuksilla kuin hyödyillä ja haitoilla mitattuna. Itse kuljettaminen on yli kaksi kertaa kalliimpaa kuin kuljetusten toteuttaminen ulkoisena palveluna. Ulkoistamisen jatkamista tukevat kustannusten lisäksi myös kohdeyrityksen kuljetusten ominaisuudet, joita ovat epäsäännöllisyys, pitkät etäisyydet ja ohuet kuljetusvirrat sekä se, että kuljetukset ovat ydinliiketoiminnan tukitoiminto. Kotiuttamisprojekti olisi myös kohdeyritykselle kallis.
Tutkimustulokset osoittavat kuljetusyritysten kustannusten Suomessa olevan erittäin kilpailukykyisiä itse kuljettamiseen ja oman kaluston hankintaan verrattuna. Tulevaisuudessa kohdeyrityksen tulee keskittyä parantamaan yhteistyötä kuljetusyritysten kanssa, selkeyttämään datan hallintaan ja tuottamiseen liittyviä käytäntöjä sekä keskittämään ja yhdistämään kuormia sekä kuljetustoimintoja.