Arkkitehtuuri brändin luomisen keinona
Kääriäinen, Ruusa Iida Maria (2016)
Kääriäinen, Ruusa Iida Maria
2016
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-03-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201601111004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201601111004
Tiivistelmä
Tämä diplomityö käsittelee arkkitehtuurin ja brändin luomisen yhteistä kosketuspintaa. Viime vuosikymmenten kulutustottumusten ja -arvojen muutos kohti elämyskeskeisyyttä on luonut uusia, esteettisempiä ja luovempia toimintamalleja markkinoinnin kenttään. Kokemustalouden ja modernin osallistavan markkinoinnin merkityksen kasvun myötä on arkkitehtuurista muodostunut markkinoinnille tärkeä työkalu. Arkkitehtuurin keinoja hyödyntäen kaupallinen tila ja toiminta voivat tukea entistä paremmin kuluttajien arvomaailmaa ja identiteettiä. Tässä työssä luodaan ymmärrystä sille, kuinka hyödyntämällä markkinoinnin näkökulmia ja toimintamalleja suunnitellaan tarkoituksenmukaista ja hyvää kaupallista tilaa ja kaupunkiympäristöä. Markkinointinäkökulmista yhtenä tärkeimpänä näen tässä työssäni asiakasymmärrysosaamisen.
Tässä työssä tarkastellaan arkkitehtuuria sisällöntuotantotyönä, joka voi muuttaa ihmisten käytöstä sekä luoda sosiaalista muutosta kaupallisissa tiloissa ja kaupunkitilassa. Arkkitehtuuri voi näin ollen olla myös markkinointiviestinnän työkalu brändin arvojen viestimiseen sekä mielikuvien luomiseen tilan aistikokemuksen ja narratiivien kautta. Arkkitehtuuria hyödyntämällä voidaan vahvistaa monenlaisten toimijoiden brändejä. Tässä diplomityössä keskitytään tarkemmin vain yritys- ja kaupunkibrändeihin.
Kirjallisen käsittelyn rinnalla tutkitaan Artekin brändiä. Artek on mielenkiintoinen tutkimuskohde tunnettuutensa, vahvan liikeideansa ja perustajiensa vahvan arvomaailman kautta. Artekin alkuperäistä liikeideaa peilataan brändin nykytilaan markkinoinnin oppien valossa. Nykytilan arvio perustuu Collanderin ja Niemelän asiantuntijahaastattelujen aineistoon (2015). Analyysin pohjalta Artekille luodaan rakennuskonsepti, joka perustuu Artekin alkuperäisen liikeidean hengessä yhteiskunnallisille teemoille, kaupunkilaisten ja designväen aktivointiin ja osallistamiseen. Konseptisuunnitelman Artek Talo luo ja parantaa Artekin brändimielikuvaa paitsi yhteiskunnallisen roolinsa, myös aistikokemuksellisen konseptinsa avulla. Suunnitelma esitetään konseptitasolla: pääasiassa periaatekaavioin, -leikkauksin ja –pohjakuvin.
---
This master’s thesis deals with relation between architecture and brand. During the last decades the urge of experiences has become a leading power of consumption and customer behaviour. Marketing has moved into processes, where aesthetics and creativity play more important role. The experience economy and the increasing importance of participatory marketing actions have raised architecture to an important tool of branding. Architectural design together with commercial actions and space is able to support one’s personal identity and set of values. This thesis demonstrates how the knowledge of marketing, including processes and insights, should be combined when designing commercial spaces. Especially customer and user experience insights are seen as important marketing know-how that architects should learn from.
The use of architecture in brand creation process is seen in this thesis as a content production, as architecture has the power of changing people’s behaviour and developing social change in commercial and urban space. Architecture is also seen as a marketing communicational action that can communicate brand values and images through the sensory experience and spatial narratives. Branding can take advantage of architecture with wide range of target actors. In this thesis companies and city brand are handled more detailed.
Besides the theoretical literary procedure, this thesis presents a study of the Finnish furniture company Artek, reflecting its present brand to the spirit of company’s original business idea. The study focuses on Artek’s brand image, values and core content that will be analysed with a help of common marketing theories presented in this thesis. The analysis of brand and its target groups leads to design of a building concept of Artek House. The Artek House repeats the social themes of Artek’s original business idea of activating citizens and Finnish design field. The building is based on the showroom activities, creating a sensory experience and improving Artek’s image. Artek House design in presented in a conceptual level: mainly with principle schemas, sections and floor plans.
Tässä työssä tarkastellaan arkkitehtuuria sisällöntuotantotyönä, joka voi muuttaa ihmisten käytöstä sekä luoda sosiaalista muutosta kaupallisissa tiloissa ja kaupunkitilassa. Arkkitehtuuri voi näin ollen olla myös markkinointiviestinnän työkalu brändin arvojen viestimiseen sekä mielikuvien luomiseen tilan aistikokemuksen ja narratiivien kautta. Arkkitehtuuria hyödyntämällä voidaan vahvistaa monenlaisten toimijoiden brändejä. Tässä diplomityössä keskitytään tarkemmin vain yritys- ja kaupunkibrändeihin.
Kirjallisen käsittelyn rinnalla tutkitaan Artekin brändiä. Artek on mielenkiintoinen tutkimuskohde tunnettuutensa, vahvan liikeideansa ja perustajiensa vahvan arvomaailman kautta. Artekin alkuperäistä liikeideaa peilataan brändin nykytilaan markkinoinnin oppien valossa. Nykytilan arvio perustuu Collanderin ja Niemelän asiantuntijahaastattelujen aineistoon (2015). Analyysin pohjalta Artekille luodaan rakennuskonsepti, joka perustuu Artekin alkuperäisen liikeidean hengessä yhteiskunnallisille teemoille, kaupunkilaisten ja designväen aktivointiin ja osallistamiseen. Konseptisuunnitelman Artek Talo luo ja parantaa Artekin brändimielikuvaa paitsi yhteiskunnallisen roolinsa, myös aistikokemuksellisen konseptinsa avulla. Suunnitelma esitetään konseptitasolla: pääasiassa periaatekaavioin, -leikkauksin ja –pohjakuvin.
---
This master’s thesis deals with relation between architecture and brand. During the last decades the urge of experiences has become a leading power of consumption and customer behaviour. Marketing has moved into processes, where aesthetics and creativity play more important role. The experience economy and the increasing importance of participatory marketing actions have raised architecture to an important tool of branding. Architectural design together with commercial actions and space is able to support one’s personal identity and set of values. This thesis demonstrates how the knowledge of marketing, including processes and insights, should be combined when designing commercial spaces. Especially customer and user experience insights are seen as important marketing know-how that architects should learn from.
The use of architecture in brand creation process is seen in this thesis as a content production, as architecture has the power of changing people’s behaviour and developing social change in commercial and urban space. Architecture is also seen as a marketing communicational action that can communicate brand values and images through the sensory experience and spatial narratives. Branding can take advantage of architecture with wide range of target actors. In this thesis companies and city brand are handled more detailed.
Besides the theoretical literary procedure, this thesis presents a study of the Finnish furniture company Artek, reflecting its present brand to the spirit of company’s original business idea. The study focuses on Artek’s brand image, values and core content that will be analysed with a help of common marketing theories presented in this thesis. The analysis of brand and its target groups leads to design of a building concept of Artek House. The Artek House repeats the social themes of Artek’s original business idea of activating citizens and Finnish design field. The building is based on the showroom activities, creating a sensory experience and improving Artek’s image. Artek House design in presented in a conceptual level: mainly with principle schemas, sections and floor plans.