MATLAB-oppimateriaalin kehittäminen Tampereen teknillisessä yliopistossa
Parviainen, Panu Pellervo (2016)
Parviainen, Panu Pellervo
2016
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201512281860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201512281860
Tiivistelmä
Syksyllä 2015 Tampereen teknillisessä yliopistossa pilotoitiin uutta e-oppimateriaalia hyödyntävää MATLAB-kokonaisuutta. Matematiikan laitoksen tehtävänä oli kehittää e-oppimateriaalien avulla ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille pakollista MATLABin alkeiden kokonaisuutta, jonka tavoitteena oli perehdyttää uudet opiskelijat MATLABin perustoiminnallisuuksiin. MATLABin alkeiden kokonaisuuden kehittämiseen otettiin vaikutteita e-oppimisen pedagogiikasta ja muista Suomen tai muiden maiden korkeakoulujen käyttämistä e-oppimateriaalipainotteisista laskentaohjelmaopetuskokonaisuuksista.
TTY:n MATLABin alkeiden kokonaisuus toteutettiin Moodle-sivuna, jonne koottiin itse tehty e-oppimateriaali. Oppimateriaali koostui automaattisesti itsensä tarkastavista STACK-tehtävistä, opetusvideoista ja ohjepdf-tiedostoista. STACK-tehtävät olivat arvioitava osuus, jotka jokaisen opiskelijan tuli palauttaa. Tehtävien tueksi oli opetusvideot ja ohjepdf-tiedostot, joilla käsiteltiin tehtävien ratkaisemiseen liittyvää materiaalia mutta myös ylimääräistäkin MATLAB-tietoutta. Moodle-sivulta löytyi myös keskustelupalsta opiskelijoiden ja opettajien välille sekä toisen periodin ensimmäisen viikon aikana järjestettiin ohjattuja harjoitustilaisuuksia, joissa opiskelijat voivat ratkoa tehtäviä.
Alkeiden kokonaisuuden kokeilu onnistui pääosin hyvin, sillä suurin osa noin 700 opiskelijasta läpäisi alkeet, ja e-oppimateriaali koettiin käyttökelpoiseksi työkaluksi. Opiskelijoilta saadun palautteen ja opiskelijoiden suorituskäyttäytymisestä tehdyn klusterianalyysin perusteella alkeiden kokonaisuutta voi sisällöllisesti jatkossa kehittää entistä enemmän MATLABin käyttötaitojen oppimista ja sisäistettävyytä edistäväksi kokonaisuudeksi.
TTY:n MATLABin alkeiden kokonaisuus toteutettiin Moodle-sivuna, jonne koottiin itse tehty e-oppimateriaali. Oppimateriaali koostui automaattisesti itsensä tarkastavista STACK-tehtävistä, opetusvideoista ja ohjepdf-tiedostoista. STACK-tehtävät olivat arvioitava osuus, jotka jokaisen opiskelijan tuli palauttaa. Tehtävien tueksi oli opetusvideot ja ohjepdf-tiedostot, joilla käsiteltiin tehtävien ratkaisemiseen liittyvää materiaalia mutta myös ylimääräistäkin MATLAB-tietoutta. Moodle-sivulta löytyi myös keskustelupalsta opiskelijoiden ja opettajien välille sekä toisen periodin ensimmäisen viikon aikana järjestettiin ohjattuja harjoitustilaisuuksia, joissa opiskelijat voivat ratkoa tehtäviä.
Alkeiden kokonaisuuden kokeilu onnistui pääosin hyvin, sillä suurin osa noin 700 opiskelijasta läpäisi alkeet, ja e-oppimateriaali koettiin käyttökelpoiseksi työkaluksi. Opiskelijoilta saadun palautteen ja opiskelijoiden suorituskäyttäytymisestä tehdyn klusterianalyysin perusteella alkeiden kokonaisuutta voi sisällöllisesti jatkossa kehittää entistä enemmän MATLABin käyttötaitojen oppimista ja sisäistettävyytä edistäväksi kokonaisuudeksi.