Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tuotekehitysprojektin kannattavuuden arviointi

Sirkka, Jouni (2016)

 
Avaa tiedosto
Sirkka.pdf (5.098Mt)
Lataukset: 



Sirkka, Jouni
2016

Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201512111821
Tiivistelmä
Tuotekehitys on tärkeässä roolissa menestyvän yrityksen liiketoimintastrategiassa. Tuotekehitys ei kuitenkaan voi olla itsetarkoitus, vaan tuotekehityshankkeiden ja niiden tulosten tulee olla kannattavia, eli tuotekehityshankkeisiin asetettujen panosten tulee tuottaa yritykselle voittoa tulevassa liiketoimessa. Ennen tuotekehitysprojektin aloittamista tuleekin tarkoin pohtia ja määritellä tuotekehityksen tavoitteet, tuloksena syntyvän tuotoksen tuottama arvo koko arvoketjussa (yritykselle, asiakkaille, jne.) sekä tuotteen sopivuus ja vaikutukset yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Tutkimuksen tavoitteena on nostaa kohdeyrityksen tuotekehityksen kannattavuutta laatimalla menettelytapa tuotekehityssalkun systemaattiseen hallintaan ja tuotekehitysprojektien priorisointiin. Tavoitteena on siis etsiä tuotekehityksen käyttöön työkalut, joilla projektien kannattavuutta ja prioriteettia voidaan tarkastella suhteessa muihin tuotekehitysprojekteihin sekä menetelmä tuotekehityssalkun hallintaan.
Toteutettavien tuotekehitysprojektien laajuus vaihtelee usean vuoden kestävistä hankkeista pieniin tuoteparannuksiin. Tutkimus ottaa kantaa myös erilaajuisten tuotekehitysprojektien läpiviemiseen kohdeyrityksen tuotekehitysprosessissa. Tavoitteena on tutkia, miten tuotekehitysprosessia voisi mukauttaa eri laajuisille projekteille paremmin soveltuvaksi, jotta pienissä projekteissa tuotekehitysprosessi ei muodostuisi turhan raskaaksi, mutta toisaalta haastavimmissa projekteissa projekti tullaan analysoimaan riittävällä laajuudella.
Tutkimus on toimintatutkimus, jossa hyödynnetään tunnettujen tuotekehityksen tutkijoiden, kuten Robert G. Cooperin, Scott J. Edgettin ja Colin Mynottin tuottamaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Tutkimuksen tuloksena esitetään menetelmäsuositukset strategisen tuotekehityssalkun hallintaan ja tuotekartan rakentamiseksi. Lisäksi työssä esitetään menetelmäsuositus projektien priorisoimiseksi ja eri laajuisten tuotekehitysprojektien hallinnaksi tuotekehitysprosessissa. Tutkimuksen rinnalla yritykselle luodaan työkalu tuotekehitysprojektien riskien hallintaan projektin eri vaiheissa, jolla pyritään varmistamaan projektin tuloksellinen onnistuminen. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten tuotekehitys voi tuottaa suurimman arvon kohdeyritykselle. Diplomityö tulee toimimaan tuotekehityksen käsikirjana kohdeyrityksessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37100]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste