Utilizing Market Research to gain Customer Insight and build up a Product Line
Haikola, Juho (2015)
Haikola, Juho
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511241767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511241767
Tiivistelmä
Työn päätavoitteena oli rakentaa tarjooma manuaalituotteille (ketjutaljat, viputaljat) Suomen markkinoille. Kyseisiä tuotteita käytetään pääsääntöisesti ahtaissa ympäristöis-sä, paikoissa joissa ei ole sähköä saatavilla, erilaisissa asennuksissa tai huoltotoiminnois-sa. Kohdeyrityksenä ja toimeksiantajana toimi nostureita ja nostolaitteita valmistava Ko-necranes.
Työ on jaettu kahteen osioon; teoreettiseen ja empiiriseen osuuteen. Teoreettisessa osios-sa tarkasteltiin ensin tuotteisiin ja tuotteen hallintaan liittyvää teoriaa, asiakasymmärrystä ja asiakastarvetta, sekä asiakastarvetiedon lähteitä. Näiden jälkeen siirryttiin tarkastele-maan itse markkinatutkimusta ja markkinatutkimuskeinoja, joilla asiakasymmärrys ja asiakastarpeen määrittäminen kyetään saavuttamaan. Tutkimuksen päätavoite jaettiin alatavoitteiksi; luoda ymmärrys tuotelinjan ja tuotehallinnan käsitteisiin osana asiakas-tarvetta, jotka saavutettaisiin markkinatutkimuskeinoin.
Teoreettisen osuuden jälkeen tutkimuksessa siirryttiin empiiriseen osuuteen. Tutkimuk-sessa päämetodeina hyödynnettiin työpöytä tutkimusta (desk research), kvantitatiivista havainnointia (quantitative observation) ja syvähaastattelua (depth interview). Kvantita-tiivisen havainnoinnin tuloksena kerätyn 846 (11 yritystä) tuotteen tietojen perusteella Konecranesia suositellaan rakentamaan tuotelinja joka koostuu viputaljoista; 250kg, 500kg, 750kg, 1500kg ja 300kg (kaikissa 3m ketju), ja ketjutaljoista; 500kg, 1000kg, 2000kg ja 2000kg (kaikissa 3m ketju). Syvä haastattelujen perusteella kerätyn tiedon perusteella sen sijaan saatiin selville, että ostaessaan kyseisiä tuotteita, asiakkaat eivät juurikaan etsi tietoa ja ostopäätökseen vaikuttaa eniten oston helppous, brändi ja tuot-teen laatu. Toimenpidesuosituksena Konecranesia kehotetaan suuntaamaan myyntinsä ja markkinointinsa asentajien kautta suoraan asiakkaalle, jotta tuotteen ostaminen kyettäi-siin tekemään heille mahdollisimman helpoksi.
Työ on jaettu kahteen osioon; teoreettiseen ja empiiriseen osuuteen. Teoreettisessa osios-sa tarkasteltiin ensin tuotteisiin ja tuotteen hallintaan liittyvää teoriaa, asiakasymmärrystä ja asiakastarvetta, sekä asiakastarvetiedon lähteitä. Näiden jälkeen siirryttiin tarkastele-maan itse markkinatutkimusta ja markkinatutkimuskeinoja, joilla asiakasymmärrys ja asiakastarpeen määrittäminen kyetään saavuttamaan. Tutkimuksen päätavoite jaettiin alatavoitteiksi; luoda ymmärrys tuotelinjan ja tuotehallinnan käsitteisiin osana asiakas-tarvetta, jotka saavutettaisiin markkinatutkimuskeinoin.
Teoreettisen osuuden jälkeen tutkimuksessa siirryttiin empiiriseen osuuteen. Tutkimuk-sessa päämetodeina hyödynnettiin työpöytä tutkimusta (desk research), kvantitatiivista havainnointia (quantitative observation) ja syvähaastattelua (depth interview). Kvantita-tiivisen havainnoinnin tuloksena kerätyn 846 (11 yritystä) tuotteen tietojen perusteella Konecranesia suositellaan rakentamaan tuotelinja joka koostuu viputaljoista; 250kg, 500kg, 750kg, 1500kg ja 300kg (kaikissa 3m ketju), ja ketjutaljoista; 500kg, 1000kg, 2000kg ja 2000kg (kaikissa 3m ketju). Syvä haastattelujen perusteella kerätyn tiedon perusteella sen sijaan saatiin selville, että ostaessaan kyseisiä tuotteita, asiakkaat eivät juurikaan etsi tietoa ja ostopäätökseen vaikuttaa eniten oston helppous, brändi ja tuot-teen laatu. Toimenpidesuosituksena Konecranesia kehotetaan suuntaamaan myyntinsä ja markkinointinsa asentajien kautta suoraan asiakkaalle, jotta tuotteen ostaminen kyettäi-siin tekemään heille mahdollisimman helpoksi.