Toiminnallisuutta peruskoulun matematiikkaan Bagdad-näyttelystä
Nevala, Essi (2015)
Nevala, Essi
2015
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511211729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511211729
Tiivistelmä
Uuden, vuonna 2016 voimaan tulevan, perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan matematiikan opettamisessa ja opiskelussa keskeisessä asemassa ovat toiminnallisuus, konkretisointi ja opetusvälineet. Opetussuunnitelmassa mainitaan, että opetuksessa tulee käyttää vaihtelevia työtapoja. Esimerkiksi oppimispelit ja -leikit ovat tärkeitä ja oppilaita motivoivia. Maria Montessori havaitsi jo 1900-luvun alussa toimintavälineiden käytön hyödyllisyyden matematiikan opetuksessa. Montessorin mukaan lapset oppivat ymmärtämään matematiikkaa aivan uudella tavalla kun opetuksessa edetään loogisesti ja käytetään konkreettista havaintomateriaalia. Konkreettisten matematiikkavälineiden tarkoitus on myös herättää lasten mielenkiintoa ja muuttaa negatiiviset asenteet matematiikkaa kohtaan positiivisiksi. Myös unkarilaisessa Varga-Neményi -opetusmenetelmässä käytetään runsaasti apuvälineitä ja toimintamateriaalia. Leikkien ja toiminnallisuuden kautta luodaan jo pienille lapsille pohjaa ja kokemuksia vaikeistakin matematiikan käsitteistä. Myöhemmin tapahtuva abstraktimman tason oppiminen on helpompaa, kun lapsella aikaisempia kokemuksia ja omia tietorakenteita matematiikan osa-alueista.
Tässä työssä kerrotaan keväällä 2013 Tampereella järjestetystä Bagdad - matematiikkanäyttelystä. Näyttely sisälsi toiminnallisia matematiikan aktiviteetteja, tehtäviä, pelejä ja ongelmia. Näyttelyn tavoitteena oli luoda positiivisia matematiikka kokemuksia näyttelyyn osallistuneille oppilaille. Näyttelyyn osallistuneilta oppilailta, opettajilta ja ohjaajilta kerättiin palautetta, jonka pohjalta on arvioitu näyttelyn tavoitteiden onnistumista. Monet opettajat toivoivat, että näyttelyn materiaaleja olisi mahdollista saada koottuna jostakin. Työssä on esitelty suuri osa näyttelyssä olleista tehtävistä, peleistä ja pulmista. Työn tavoitteena on tuoda ideoita peruskoulun matematiikan toiminnalliseen opetukseen Bagdad-näyttelyn matematiikasta.
Tässä työssä kerrotaan keväällä 2013 Tampereella järjestetystä Bagdad - matematiikkanäyttelystä. Näyttely sisälsi toiminnallisia matematiikan aktiviteetteja, tehtäviä, pelejä ja ongelmia. Näyttelyn tavoitteena oli luoda positiivisia matematiikka kokemuksia näyttelyyn osallistuneille oppilaille. Näyttelyyn osallistuneilta oppilailta, opettajilta ja ohjaajilta kerättiin palautetta, jonka pohjalta on arvioitu näyttelyn tavoitteiden onnistumista. Monet opettajat toivoivat, että näyttelyn materiaaleja olisi mahdollista saada koottuna jostakin. Työssä on esitelty suuri osa näyttelyssä olleista tehtävistä, peleistä ja pulmista. Työn tavoitteena on tuoda ideoita peruskoulun matematiikan toiminnalliseen opetukseen Bagdad-näyttelyn matematiikasta.