Videopuhelun käyttö hälytystoiminnassa
Ala-Vannesluoma, Tuomo (2015)
Ala-Vannesluoma, Tuomo
2015
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511171720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511171720
Tiivistelmä
Video- ja tekstipohjainen viestintä on syrjäyttämässä tavallisen kaksisuuntaisen viestinnän erilaisten VoIP-pohjaisten ratkaisujen kehityksen myötä. Nämä tekniikat ja järjestelmät tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia hälytys- ja hätäkeskustoimintaan.
Tässä diplomityössä selvitetään, miten videopuheluita voidaan hyödyntää hälytystoiminnassa sekä mitä hyötyä videopuhelun käytöstä voisi olla. Lisäksi työssä toteutetaan konseptiratkaisu videopuhelinintegraatiosta työpöytäsovellukseen. Konseptiratkaisun tarkoituksena on selvittää, miten videopuhelu voidaan tuoda ilmoituksen vastaanottajan käyttämään ohjelmistoon hälytyskeskuksessa.
Videopuheluiden avulla voidaan muun muassa saada hälytysilmoitukseen liittyviä tärkeitä lisätietoja sekä parantaa eri toimijoiden tilannekuvaa. Hälytysilmoituksessa videopuhelun käyttö voi perustua ilmoittajan aloitteeseen, ilmoituksen käsittelijän harkintaan tai järjestelmän tarjoamaan ehdotukseen riskinarvion perusteella. Videopuheluilla voidaan parantaa tilannekuvaa hälytyskeskuksessa hyödyntämällä automaattisia valvontajärjestelmiä ja kommunikoimalla videon avulla kentällä toimivien yksiköiden kanssa.
Videopuheluille on olemassa useita erilaisia tekniikoita sekä valmiita sovelluksia. Hälytystoiminta on ympäristönä haastava, mikä aiheuttaa ratkaisuille erityisvaatimuksia niin toiminnallisuuksien, suorituskyvyn kuin turvallisuuden suhteen. Näiden vaatimusten pohjalta voidaan todeta, että valmiit sovellukset eivät täytä asetettuja vaatimuksia, joten konseptiratkaisuun valittiin käytettäväksi SIP- ja RTP-protokollia hyödyntävä tekniikka.
Videopuheluratkaisun kehitys ja käyttöönotto vaativat työssä esiteltyjen käyttötapausten pohjalta toimintamallien sekä riskinarvioiden kehittämistä. Videon käsittelyyn sovelluksessa tulisi kehittää lisätoiminnallisuuksia. Verkkoinfrastruktuuria ja muuta järjestelmää suunnitellessa tulisi huomioida videon siirtokyky. Ennen käyttöönottoa tulee tutkia, mitä mahdollisia haittavaikutuksia video voi aiheuttaa. Tämän lisäksi tulee selvittää, miten hälytysilmoituksen teko muuttuu, jos ilmoittaja käyttää älypuhelinsovellusta tavallisen puhelun sijaan.
Tässä diplomityössä selvitetään, miten videopuheluita voidaan hyödyntää hälytystoiminnassa sekä mitä hyötyä videopuhelun käytöstä voisi olla. Lisäksi työssä toteutetaan konseptiratkaisu videopuhelinintegraatiosta työpöytäsovellukseen. Konseptiratkaisun tarkoituksena on selvittää, miten videopuhelu voidaan tuoda ilmoituksen vastaanottajan käyttämään ohjelmistoon hälytyskeskuksessa.
Videopuheluiden avulla voidaan muun muassa saada hälytysilmoitukseen liittyviä tärkeitä lisätietoja sekä parantaa eri toimijoiden tilannekuvaa. Hälytysilmoituksessa videopuhelun käyttö voi perustua ilmoittajan aloitteeseen, ilmoituksen käsittelijän harkintaan tai järjestelmän tarjoamaan ehdotukseen riskinarvion perusteella. Videopuheluilla voidaan parantaa tilannekuvaa hälytyskeskuksessa hyödyntämällä automaattisia valvontajärjestelmiä ja kommunikoimalla videon avulla kentällä toimivien yksiköiden kanssa.
Videopuheluille on olemassa useita erilaisia tekniikoita sekä valmiita sovelluksia. Hälytystoiminta on ympäristönä haastava, mikä aiheuttaa ratkaisuille erityisvaatimuksia niin toiminnallisuuksien, suorituskyvyn kuin turvallisuuden suhteen. Näiden vaatimusten pohjalta voidaan todeta, että valmiit sovellukset eivät täytä asetettuja vaatimuksia, joten konseptiratkaisuun valittiin käytettäväksi SIP- ja RTP-protokollia hyödyntävä tekniikka.
Videopuheluratkaisun kehitys ja käyttöönotto vaativat työssä esiteltyjen käyttötapausten pohjalta toimintamallien sekä riskinarvioiden kehittämistä. Videon käsittelyyn sovelluksessa tulisi kehittää lisätoiminnallisuuksia. Verkkoinfrastruktuuria ja muuta järjestelmää suunnitellessa tulisi huomioida videon siirtokyky. Ennen käyttöönottoa tulee tutkia, mitä mahdollisia haittavaikutuksia video voi aiheuttaa. Tämän lisäksi tulee selvittää, miten hälytysilmoituksen teko muuttuu, jos ilmoittaja käyttää älypuhelinsovellusta tavallisen puhelun sijaan.