Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laivojen kiinnitysjärjestelmät

Salo, Artturi (2015)

 
Avaa tiedosto
salo.pdf (1.343Mt)
Lataukset: 



Salo, Artturi
2015

Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511171713
Tiivistelmä
Valtamerillä ja merikuljetuksilla on keskeinen rooli nykypäivän ja tulevaisuuden tavarankuljetuksessa. Samalla pyrkimys autonomisuuteen eri kuljetus- ja liikennemuodoissa on voimakkaasti kasvava trendi. Myös autonomisen laivan kehittämiseen tähtääviä projekteja on käynnissä tällä hetkellä useita eri puolilla maailmaa. Suomalaisen meriklusterin yhteisprojekti AAWA tähtää autonomisen laivademonstraation kehittämiseen Suomen aluevesille. Tämä tutkimus oli osa projektin selvitysosiota.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä olemassa oleviin laivan kiinnitysjärjestelmiin, sekä esittää sen pohjalta perusteltu ehdotus mielivaltaisella reitillä ja linjaliikenteessä oleville autonomisille laivoille. Tutkimus aloitettiin selvittämällä lyhyesti autonomisen laivan toteutuksen tekniset ja taloudelliset edellytykset sekä kehityksen muut perusteet. Selvityksessä osoitettiin selkeästi autonomiseen laivaan liittyvä potentiaali.
Kiinnitysjärjestelmistä tehdyssä selvityksessä havaittiin, että perinteiselle köysikiinnitykselle on olemassa useita korvaavia vaihtoehtoja. Erityisesti laiturille asennettava automaattiset kiinnitysjärjestelmät osoittautuivat käyttökelpoisiksi vaihtoehdoiksi. Järjestelmien ongelmaksi paljastui kuitenkin investointien erittäin kallis hinta. Laiturille asennettavista järjestelmistä saatavat hyödyt eivät vastaa investoinnin kustannuksia erikoistapauksia lukuun ottamatta ja erityisesti Euroopan ulkopuolella laivan kiinnityskustannukset ovat liian pieniä, jotta laiturille asennettava kiinnitysjärjestelmä olisi kannattava.
Ennen kuin automaattiset laiturille asennettavat järjestelmät voivat tulla konkreettiseksi vaihtoehdoksi, tulee niiden yleistyä todella paljon satamissa ympäri maailman. Tämä edellyttäisi järjestelmiltä huomattavasti pienempiä hankintakustannuksia ja yleisen ilmapiirin muutosta, eikä tällaista kehitystä ole havaittavissa.
Tutkimuksen perusteella suurin potentiaali autonomisen laivan kiinnitysjärjestelmäksi on nykyisen vinssijärjestelmän automatisoinnilla. Tällöin kaikki satamat säilyvät laivoille saavutettavina ilman suuria investointeja. Automaattisesta vinssijärjestelmästä ja sen käytöstä ei kuitenkaan ole olemassa vielä konsepteja, joten tällaisen luominen ja idean tarkempi selvitys on seuraava aihe jota tutkia.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste