Tulevaisuuden kyläkoulu
Humppi, Kaisa (2015)
Humppi, Kaisa
2015
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511111698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511111698
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkitaan pientä koulua mahdollisena tulevaisuuden koulutyyppinä. Tutkimuslähteinä käytetään kyläkouluja ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä käsitteleviä tutkimusaineistoja.
Aiheen lähestyminen aloitetaan tarkastelemalla oppimisympäristöjen nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Pohditaan uusien oppimismenetelmien, teknologian ja virtuaalisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia tulevaisuuden koulujen tilasuunnittelulle. Tarkastellaan myös tekijöitä, jotka nykyisessä fyysisessä oppimisympäristössä estävät uusien oppimisnäkemysten toteuttamisen.
Pienten koulujen oppimisympäristöjen ominaispiirteitä tutkivassa osassa tutustutaan suomalaisen koulurakentamisen historiaan ja maamme kouluverkon 1960-luvulta alkaneeseen huimaan harvenemiskehitykseen. Pieniä kouluja käsittelevässä osassa selvitetään myös kyläkoulujen oppimisympäristöille tyypillisiä arvokkaita ominaisuuksia, jotka olisi syytä siirtää myös tulevaisuuden kouluympäristöön.
Kouluhyvinvoinnin on todettu edistävän oppimista. Tähän tietoon viitaten diplomityössä tutustutaan restoratiivisen oppimisympäristön osa-alueisiin eli miten fyysisen oppimisympäristön avulla voidaan edistää koulurakennuksen käyttäjien hyvinvointia.
Tulevaisuuden oppimisympäristöjä ja pieniä kouluja tutkivaan aineistoon viitaten työssä esitetään, että tiloiltaan monikäyttöinen, uudet oppimistyylit mahdollistava ja yhteisöllisyyttä vahvistava pieni koulu voi olla tulevaisuuden kouluratkaisu. Diplomityössä tehdyn tutkimuksen pohjalta on laadittu suunnitelma tulevaisuuden kyläkoulukonseptista. Koulukonseptin tavoitteena on tarjota ratkaisuvaihtoehto pienelle oppilasmäärälle soveltuvasta lähikoulusta, joka samalla toimii myös kyläyhteisöä palvelevana toimintakeskuksena. Koulukonseptin tavoitteena on ollut löytää sekä taloudellisesti että ekologisesti kestävän kehityksen mukainen ratkaisu ja sen suunnittelussa on eläydytty myös oppilaiden hyvinvointia tukevan oppimisympäristön luomiseen.
Kyläkoulukonseptiin perustuva esimerkkiratkaisu tulevaisuuden kyläkoulusta esitellään työn lopuksi.
Aiheen lähestyminen aloitetaan tarkastelemalla oppimisympäristöjen nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Pohditaan uusien oppimismenetelmien, teknologian ja virtuaalisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia tulevaisuuden koulujen tilasuunnittelulle. Tarkastellaan myös tekijöitä, jotka nykyisessä fyysisessä oppimisympäristössä estävät uusien oppimisnäkemysten toteuttamisen.
Pienten koulujen oppimisympäristöjen ominaispiirteitä tutkivassa osassa tutustutaan suomalaisen koulurakentamisen historiaan ja maamme kouluverkon 1960-luvulta alkaneeseen huimaan harvenemiskehitykseen. Pieniä kouluja käsittelevässä osassa selvitetään myös kyläkoulujen oppimisympäristöille tyypillisiä arvokkaita ominaisuuksia, jotka olisi syytä siirtää myös tulevaisuuden kouluympäristöön.
Kouluhyvinvoinnin on todettu edistävän oppimista. Tähän tietoon viitaten diplomityössä tutustutaan restoratiivisen oppimisympäristön osa-alueisiin eli miten fyysisen oppimisympäristön avulla voidaan edistää koulurakennuksen käyttäjien hyvinvointia.
Tulevaisuuden oppimisympäristöjä ja pieniä kouluja tutkivaan aineistoon viitaten työssä esitetään, että tiloiltaan monikäyttöinen, uudet oppimistyylit mahdollistava ja yhteisöllisyyttä vahvistava pieni koulu voi olla tulevaisuuden kouluratkaisu. Diplomityössä tehdyn tutkimuksen pohjalta on laadittu suunnitelma tulevaisuuden kyläkoulukonseptista. Koulukonseptin tavoitteena on tarjota ratkaisuvaihtoehto pienelle oppilasmäärälle soveltuvasta lähikoulusta, joka samalla toimii myös kyläyhteisöä palvelevana toimintakeskuksena. Koulukonseptin tavoitteena on ollut löytää sekä taloudellisesti että ekologisesti kestävän kehityksen mukainen ratkaisu ja sen suunnittelussa on eläydytty myös oppilaiden hyvinvointia tukevan oppimisympäristön luomiseen.
Kyläkoulukonseptiin perustuva esimerkkiratkaisu tulevaisuuden kyläkoulusta esitellään työn lopuksi.