Pyöräilyn liikennemallin kehittäminen kaupungeissa
Kauppinen, Erkki (2015)
Kauppinen, Erkki
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201510201668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201510201668
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia pyöräilynopeuksiin ja reitinvalintoihin vaikuttavia tekijöitä ja laatia näiden tietojen perusteella pyöräilyn liikennemalli. Tavoitteena oli tuottaa paremmin pyöräilyä tukeva liikennemallikuvaus strategisella mallinnustasolla, jonka avulla voidaan tutkia eri parametrien vaikutuksia pyöräilymatkojen määrään sekä matkojen pituuteen ja tarkempien matka-aikojen selvittämiseen. Liikennemalli toimii työkaluna pyöräilyn pääreittien priorisoinnissa ja sen avulla voidaan tuottaa liikenne-ennusteita erilaisiin liikenteen ja maankäytön suunnittelun tarpeisiin. Liikennemallilla voidaan simuloida liikenteen kuormituksia reittikohtaisesti, jolloin saadaan informaatiota investointitarpeiden kohdentamiseen oikeisiin kehittämiskohteisiin.
Työssä tutkittiin kirjallisuuden ja kenttä- ja kyselytutkimusten avulla eri tekijöiden vaikutuksia pyöräilynopeuksiin ja reitinvalintaan vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus rajattiin koskemaan aamun työ- ja koulumatkoja, koska ainoastaan näillä matkoilla pyöräilijöiden nopeus ja reitinvalinta pysyy suhteellisen vakiona. Kenttätutkimuksissa suoritettiin nopeusmittauksia ja videoitiin erilaisia risteyksiä Oulun keskustan alueella. Videoista mitattiin eri viiveitä aiheuttavien tekijöiden suuruudet, joiden perusteella niistä muodostettiin viivefunktiot. Liikenteen sijoittelu suoritettiin Oulun ja Rovaniemen liikennemalleihin.
Etäisyys, matka-aika ja liikenneturvallisuus ovat tärkeimmät tekijät valittaessa vaihtoehtoisia pyöräilyreittejä. Mäkisyys on merkittävä tekijä sellaisissa paikoissa, joissa on joko jyrkkiä mäkiä tai useita mäkiä perätysten. Topografisten tietojen hyödyntäminen on kuitenkin pyöräteiden suunnittelussa vielä vähäistä.
Pelkästään matka-aikaan perustuvassa liikennemallissa pyöräilijä pyrkii välttämään mahdollisimman paljon liikennevaloja. Painokertoimien ja liikennevalojen odotusaikojen vaihtelulla saadaan reitinvalintaa muutettua vastaamaan lähemmäksi pyöräilijän todellista käyttäytymistä.
Työssä tutkittiin kirjallisuuden ja kenttä- ja kyselytutkimusten avulla eri tekijöiden vaikutuksia pyöräilynopeuksiin ja reitinvalintaan vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus rajattiin koskemaan aamun työ- ja koulumatkoja, koska ainoastaan näillä matkoilla pyöräilijöiden nopeus ja reitinvalinta pysyy suhteellisen vakiona. Kenttätutkimuksissa suoritettiin nopeusmittauksia ja videoitiin erilaisia risteyksiä Oulun keskustan alueella. Videoista mitattiin eri viiveitä aiheuttavien tekijöiden suuruudet, joiden perusteella niistä muodostettiin viivefunktiot. Liikenteen sijoittelu suoritettiin Oulun ja Rovaniemen liikennemalleihin.
Etäisyys, matka-aika ja liikenneturvallisuus ovat tärkeimmät tekijät valittaessa vaihtoehtoisia pyöräilyreittejä. Mäkisyys on merkittävä tekijä sellaisissa paikoissa, joissa on joko jyrkkiä mäkiä tai useita mäkiä perätysten. Topografisten tietojen hyödyntäminen on kuitenkin pyöräteiden suunnittelussa vielä vähäistä.
Pelkästään matka-aikaan perustuvassa liikennemallissa pyöräilijä pyrkii välttämään mahdollisimman paljon liikennevaloja. Painokertoimien ja liikennevalojen odotusaikojen vaihtelulla saadaan reitinvalintaa muutettua vastaamaan lähemmäksi pyöräilijän todellista käyttäytymistä.