Asukaspysäköinnin kehittäminen Oulun kaupungissa
Kaurala, Hanna (2015)
Kaurala, Hanna
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509241623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509241623
Tiivistelmä
Oulun kaupungissa asukaspysäköinti on käytössä keskustassa hyvin suppealla alueella. Asukaspysäköintitunnuksen voivat saada viiden eri kiinteistön asukkaat, joille myydään alle 30 tunnusta vuosittain. Kriteerit asukaspysäköinnille ovat tiukat. Diplomityön tavoitteena oli selvittää asukaspysäköinnin nykytila ja esittää toimenpidesuositukset sen kehittämiseksi.
Oulun kaupungin asukaspysäköinnin nykytila selvitettiin pysäköintilaskennoilla asukaspysäköintivyöhykkeillä helmi-maaliskuussa 2015. Viiden suomalaisen kaupungin asukaspysäköinnistä kerättiin tietoa sähköpostikyselyllä. Taustatietoa pysäköinnistä kerättiin kirjallisuudesta.
Kotitalouden auton omistukseen vaikuttavat mm. asuntotyyppi, asukkaiden ikä ja työssäkäynti. Työpaikkojen sijainnilla suhteessa asuntoihin, palveluiden saavutettavuudella, joukkoliikenteen tarjonnalla ja auton pysäköintimahdollisuudella ja pysäköinnin hinnalla on myös vaikutusta kotitalouden auton omistukseen.
Toimenpidesuosituksena asukaspysäköintiä laajennetaan alueille, joissa asukkaille ei ole pysäköintipaikkoja tonteilla ja työmatkapysäköinti vaikeuttaa asukkaiden pysäköintiä kadunvarsilla. Asukaspysäköinti pyritään järjestämään niin, ettei siitä ole haittaa asiointiliikenteelle. Pysäköintilaskennoilla selvitettiin asukaspysäköintivyöhykkeiden käyttöasteet. Tuloksista havaittiin vyöhykkeen B laajentamisen olevan mahdollista. Myös yrityspysäköintitunnuksen käyttöönotto on mahdollista laajentuvilla tai uusilla asukaspysäköintivyöhykkeillä.
Kadunvarren pysäköintipaikan rakennus- ja ylläpitokustannus on 250 € vuodessa. Lisäksi asukaspysäköinnin järjestämisestä kuluja aiheuttavat asukaspysäköintitunnusten käsittely ja pysäköinninvalvonta. Oulussa maksullisen pysäköinnin vyöhykkeillä yhtä asukaspysäköintitunnusta kohden menetetty pysäköintimaksu on jopa 1 000–2 100 € vuodessa maksuvyöhykkeestä riippuen. Kaikkien kulujen periminen pysäköijältä nostaisi asukaspysäköintitunnuksen hinnan nykyistä korkeammaksi. Uutta asukaspysäköintiä ei osoiteta maksullisen pysäköinnin vyöhykkeille. Tällä halutaan myös taata pysäköintipaikkoja lyhytkestoiseen asiointipysäköintiin ydinkeskustassa.
Asukaspysäköinnin lupaehdot pidetään jatkossakin tiukkoina. Asukaspysäköintivyöhykkeen asukkaalla on oikeus asukaspysäköintitunnukseen, jos asemakaavan kiinteistölle osoittamat velvoitepaikat on toteutettu, kiinteistöllä ei ole autopaikkasopimuksia eikä tontilta ole osoittaa pysäköintipaikkaa.
Oulun kaupungin asukaspysäköinnin nykytila selvitettiin pysäköintilaskennoilla asukaspysäköintivyöhykkeillä helmi-maaliskuussa 2015. Viiden suomalaisen kaupungin asukaspysäköinnistä kerättiin tietoa sähköpostikyselyllä. Taustatietoa pysäköinnistä kerättiin kirjallisuudesta.
Kotitalouden auton omistukseen vaikuttavat mm. asuntotyyppi, asukkaiden ikä ja työssäkäynti. Työpaikkojen sijainnilla suhteessa asuntoihin, palveluiden saavutettavuudella, joukkoliikenteen tarjonnalla ja auton pysäköintimahdollisuudella ja pysäköinnin hinnalla on myös vaikutusta kotitalouden auton omistukseen.
Toimenpidesuosituksena asukaspysäköintiä laajennetaan alueille, joissa asukkaille ei ole pysäköintipaikkoja tonteilla ja työmatkapysäköinti vaikeuttaa asukkaiden pysäköintiä kadunvarsilla. Asukaspysäköinti pyritään järjestämään niin, ettei siitä ole haittaa asiointiliikenteelle. Pysäköintilaskennoilla selvitettiin asukaspysäköintivyöhykkeiden käyttöasteet. Tuloksista havaittiin vyöhykkeen B laajentamisen olevan mahdollista. Myös yrityspysäköintitunnuksen käyttöönotto on mahdollista laajentuvilla tai uusilla asukaspysäköintivyöhykkeillä.
Kadunvarren pysäköintipaikan rakennus- ja ylläpitokustannus on 250 € vuodessa. Lisäksi asukaspysäköinnin järjestämisestä kuluja aiheuttavat asukaspysäköintitunnusten käsittely ja pysäköinninvalvonta. Oulussa maksullisen pysäköinnin vyöhykkeillä yhtä asukaspysäköintitunnusta kohden menetetty pysäköintimaksu on jopa 1 000–2 100 € vuodessa maksuvyöhykkeestä riippuen. Kaikkien kulujen periminen pysäköijältä nostaisi asukaspysäköintitunnuksen hinnan nykyistä korkeammaksi. Uutta asukaspysäköintiä ei osoiteta maksullisen pysäköinnin vyöhykkeille. Tällä halutaan myös taata pysäköintipaikkoja lyhytkestoiseen asiointipysäköintiin ydinkeskustassa.
Asukaspysäköinnin lupaehdot pidetään jatkossakin tiukkoina. Asukaspysäköintivyöhykkeen asukkaalla on oikeus asukaspysäköintitunnukseen, jos asemakaavan kiinteistölle osoittamat velvoitepaikat on toteutettu, kiinteistöllä ei ole autopaikkasopimuksia eikä tontilta ole osoittaa pysäköintipaikkaa.