Arvoa rahalle maanteiden hoidon alueurakoinissa
Sääksi, Maarit (2015)
Sääksi, Maarit
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509221594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509221594
Tiivistelmä
Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, joka luo paineita kehittymiselle. Maanteiden hoidon alueurakoinnin asiakkaat hakevat innovatiivisuutta ja tuottavuutta toimialalle uusilla toteutusmalleilla, lean-ajatuksilla sekä haastamalla palveluntuottajia tuomaan arvoa rahalle. Yritysten tulee tunnistaa asiakkaan tarpeet ja kehittää toimintaa jatkuvasti kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Monet yritykset määrittävät asiakkaittensa tarpeet itse selvittämättä niitä asiakkailta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ja pääurakoitsijan näkemystä arvon rahalle tuottamisesta maanteiden hoidon alueurakoinnissa sekä luoda toimenpiteitä, jolla pääurakoitsija voi parantaa arvon tuottoa rahalle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin monistrateginen tutkimus. Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen, mutta validiteetin lisäämiseksi case-alueurakan kohdalla on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen arvon tuottamiseen liittyvä kirjallisuustutkimus koostuu asiakastyytyväisyydestä, lean–ajattelusta, maanteiden hoidon alueurakoinnin arvovirtakuvauksesta ja tehokkuusparadoksi-ilmiöstä. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla sekä asiakkaita että pääurakoitsijaa. Tutkimuksen tukena käytettiin havainnointia kenttätyömenetelmänä.
Tutkimuksen perusteella asiakkaan tarpeen tunnistamiseen ja tyydyttämiseen tarvitaan sekä teknistä- että palveluosaamista. Perinteisten ”kovien” asiakastyytyväisyyden vaikutustekijöiden rinnalle on noussut ”pehmeitä” vaikutustekijöitä. Kovana vaikutustekijänä pidetty tekninen osaaminen osoittautui perusedellytykseksi maanteiden hoidon alueurakoinnissa. Tutkimuksen tuloksena arvoa rahalle tuovat päämekanismit ovat luottamus, osaaminen, kehittäminen ja viestintä, jotka ovat suurimmaksi osaksi pehmeitä vaikutustekijöitä. Tutkimuksen perusteella toimenpiteet, joilla pääurakoitsija voi parantaa arvon tuottamista, ovat luottamuksen parantamisen lisäksi osaamisen varmistaminen, uudet hankintatavat, aliurakoitsijoiden johtaminen, työn tehostaminen ja jatkuva parantaminen, avoin laatujohtaminen, kehittäminen sekä viestintä. Tutkimuksessa priorisoitiin parannusmahdollisuudet ja tärkeimpinä toimenpidesuosituksina kohdeyritykselle valikoituivat kilpailukyvyn ja osaamisen varmistaminen, arvovirtajohtaminen sekä yhdessä kehittäminen ja avoin viestintä. Tutkimus esittää jatkotutkimukseksi osaamisen varmistamisen toimintamallin ja kumppanuusmallin kehittämistä.
Lean–ajattelussa päätavoite on asiakastyytyväisyys maksimoimalla arvo asiakkaalle ja minimoimalla samanaikaisesti hukkaa pyrkimällä täydellisyyteen. Tutkimus myös osoitti, että lean-ajattelun periaatteet ja työkalut soveltuvat maanteiden hoidon alueurakoinnin tehokkuuden kehittämiseen ja luovat arvoa rahalle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin monistrateginen tutkimus. Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen, mutta validiteetin lisäämiseksi case-alueurakan kohdalla on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen arvon tuottamiseen liittyvä kirjallisuustutkimus koostuu asiakastyytyväisyydestä, lean–ajattelusta, maanteiden hoidon alueurakoinnin arvovirtakuvauksesta ja tehokkuusparadoksi-ilmiöstä. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla sekä asiakkaita että pääurakoitsijaa. Tutkimuksen tukena käytettiin havainnointia kenttätyömenetelmänä.
Tutkimuksen perusteella asiakkaan tarpeen tunnistamiseen ja tyydyttämiseen tarvitaan sekä teknistä- että palveluosaamista. Perinteisten ”kovien” asiakastyytyväisyyden vaikutustekijöiden rinnalle on noussut ”pehmeitä” vaikutustekijöitä. Kovana vaikutustekijänä pidetty tekninen osaaminen osoittautui perusedellytykseksi maanteiden hoidon alueurakoinnissa. Tutkimuksen tuloksena arvoa rahalle tuovat päämekanismit ovat luottamus, osaaminen, kehittäminen ja viestintä, jotka ovat suurimmaksi osaksi pehmeitä vaikutustekijöitä. Tutkimuksen perusteella toimenpiteet, joilla pääurakoitsija voi parantaa arvon tuottamista, ovat luottamuksen parantamisen lisäksi osaamisen varmistaminen, uudet hankintatavat, aliurakoitsijoiden johtaminen, työn tehostaminen ja jatkuva parantaminen, avoin laatujohtaminen, kehittäminen sekä viestintä. Tutkimuksessa priorisoitiin parannusmahdollisuudet ja tärkeimpinä toimenpidesuosituksina kohdeyritykselle valikoituivat kilpailukyvyn ja osaamisen varmistaminen, arvovirtajohtaminen sekä yhdessä kehittäminen ja avoin viestintä. Tutkimus esittää jatkotutkimukseksi osaamisen varmistamisen toimintamallin ja kumppanuusmallin kehittämistä.
Lean–ajattelussa päätavoite on asiakastyytyväisyys maksimoimalla arvo asiakkaalle ja minimoimalla samanaikaisesti hukkaa pyrkimällä täydellisyyteen. Tutkimus myös osoitti, että lean-ajattelun periaatteet ja työkalut soveltuvat maanteiden hoidon alueurakoinnin tehokkuuden kehittämiseen ja luovat arvoa rahalle.