Verkkokauppalogistiikan tekniset vaatimukset palveluvarastolle
Uusimäki, Iisakki (2015)
Uusimäki, Iisakki
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509221599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509221599
Tiivistelmä
Tämä on Tampereen teknillisessä yliopistossa tehty diplomityö, jossa tutkitaan B2C-verkkokaupan palveluvaraston teknisiä toimintaedellytyksiä asiakasarvon viitekehyksessä. Tarkoitus on toimia päätöksenteon tukena logistiikkaoperaattorin verkkokauppastrategian luonnissa. Tavoitteena on selvittää, mitä teknisiä vaatimuksia verkkokauppa ja B2C-toimintamalli asetavat logistiikkaoperaattorille palveluvaraston näkökulmasta ja miten markkinoilla voi hankkia kilpailuetua. Lisäksi tehdään arvio varastoautomaatiojärjestelmän kustannustehokkuudesta keräilyn suhteen. Automaatiojärjestelmän on tarkoitus toimia osana verkkokauppapalvelutuotetta, jota logistiikkaoperaattori voi tarjota verkkokauppiaille.
Työssä perehdytään kohdeyrityksen toimintaan SWOT-analyysin avulla. Yrityksen asemasta projektin alkuvaiheessa kerätään tietoa haastattelemalla eri osastojen toimijoita ja kyselemällä näkemyksiä verkkokaupan vaatimuksiin. Saatuja tietoja täydennetään verkkokauppamessuilla ja –seminaareissa. Vastauksia projektin kysymyksiin etsitään myös kirjallisuuskatsauksen ja kilpailija-analyysin avulla.
Työn keskeisiä tuloksia oli teknisten ratkaisujen löytäminen verkkokauppiaiden tarpeille, kuten selkeälle ja yksinkertaiselle hinnoittelumallille. Logistiikkakustannusten hallinta on verkkokauppiaille tärkeää, mutta niiden syntyperusteiden ymmärtäminen vaikeaa. Myös logistiikkakumppani ulkomaan toimituksiin on kaivattu ominaisuus, mutta vaihtoehdot ovat vähissä. Lisäksi verkkokaupan integrointi varastojärjestelmään on oltava riittävän yksinkertaista. Tätä varten on kehitettävä webservice-rajapinta, johon liittymiseen on tarjottava työkalut. Lisäksi paluulogistiikka on otettava osaksi varaston tietojärjestelmän prosesseja. Varastoautomaatioratkaisussa päädyttiin yhdistelmään, jossa hissiautomaattiin sijoitetaan herkät ja vaihtelevan kokoiset tuotteet ja miniloadiin lukumääräisesti runsaat tuotteet.
Työssä perehdytään kohdeyrityksen toimintaan SWOT-analyysin avulla. Yrityksen asemasta projektin alkuvaiheessa kerätään tietoa haastattelemalla eri osastojen toimijoita ja kyselemällä näkemyksiä verkkokaupan vaatimuksiin. Saatuja tietoja täydennetään verkkokauppamessuilla ja –seminaareissa. Vastauksia projektin kysymyksiin etsitään myös kirjallisuuskatsauksen ja kilpailija-analyysin avulla.
Työn keskeisiä tuloksia oli teknisten ratkaisujen löytäminen verkkokauppiaiden tarpeille, kuten selkeälle ja yksinkertaiselle hinnoittelumallille. Logistiikkakustannusten hallinta on verkkokauppiaille tärkeää, mutta niiden syntyperusteiden ymmärtäminen vaikeaa. Myös logistiikkakumppani ulkomaan toimituksiin on kaivattu ominaisuus, mutta vaihtoehdot ovat vähissä. Lisäksi verkkokaupan integrointi varastojärjestelmään on oltava riittävän yksinkertaista. Tätä varten on kehitettävä webservice-rajapinta, johon liittymiseen on tarjottava työkalut. Lisäksi paluulogistiikka on otettava osaksi varaston tietojärjestelmän prosesseja. Varastoautomaatioratkaisussa päädyttiin yhdistelmään, jossa hissiautomaattiin sijoitetaan herkät ja vaihtelevan kokoiset tuotteet ja miniloadiin lukumääräisesti runsaat tuotteet.