Työkalujärjestelmien analysointi
Myllykangas, Timo Juhani (2015)
Myllykangas, Timo Juhani
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509151577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509151577
Tiivistelmä
Työkalujärjestelmällä tarkoitetaan automaatiojärjestelmää, jolla on mahdollista jakaa lastuavia työkaluja työstökoneille. Työkalujärjestelmällä kasvatetaan käytettävissä olevien työkalujen kokonaislukumäärää, ja tietyissä tapauksissa työkalujen jakaminen työstökoneiden kesken on mahdollista. Järjestelmien ohjelmisto tarjoaa välineitä työkaluhallinnan avuksi. Järjestelmiä on olemassa kahta tyyppiä: pieniä solu-tyyppisiä ja suuria keskusjärjestelmiä. Solu-tyyppisellä työkalujärjestelmällä palvellaan yhtä tai kahta työstökonetta, keskusjärjestelmällä kahta tai useampaa. Työn tavoitteena oli selvittää työkalujärjestelmiin liittyviä asiakastarpeita ja selvittää millä keinoin kohdeyritys voi laajentaa tarjoomaansa ja kehittää nykyisiä tuotteitaan.
Asiakastarpeita selvitettiin asiakastutkimuksella, johon kuului avoin haastatteluosuus, Kano-mallin mukainen kysely ja kyselyä tukeva arviointi tuoteominaisuuksien suhteellisesta tärkeydestä. Kano-malli kuvaa riippuvuutta asiakastyytyväisyyden ja tuoteominaisuuksien välillä. Tutkimukseen osallistui 18 henkilöä 14 yrityksestä. Tutkimusta valmistellessa tutustuttiin kirjallisuustutkimuksella asiakastarpeisiin, asiakasarvoon, arvotarjooman suunnitteluun ja Kano-malliin. Kohdeyrityksen tuotteisiin ja markkinatilanteeseen tutustuttiin sisäisten haastattelujen avulla.
Asiakastutkimuksen onnistumiseen voidaan olla tyytyväisiä. Ilman avointa haastatteluosuutta haastateltujen yrityksien tietämys työkalujärjestelmistä olisi ollut liian pieni Kano-kyselyä varten. Kyselyn otanta olisi ollut liian pieni, jos asiakastutkimuksessa olisi ollut pelkkä Kano-mallin mukainen kysely. Avoin haastatteluosuus kompensoi osallistujamäärää. Kano-mallia käytettäessä kannattaa käyttää apuvälineinä erilaisia arviointitaulukoita, asiakastyytyväisyyskerrointa ja ominaisuuksien suhteellisen tärkeyden arviointia.
Selvitetyt asiakastarpeet jaoteltiin perustarpeisiin, ilahduttaviin ja yllättäviin tarpeisiin sekä muihin tarpeisiin. Suuri osa asiakastarpeista liittyi työkalujärjestelmien ohjaukseen ja ohjelmistoon. Asiakastarpeita verrattiin kohdeyrityksen nykyisiin tuotteisiin ja vertailun perusteella annettiin kehitysideoita. Asiakastarpeiden perusteella luotiin hahmotelma solu-tyyppisen työkalujärjestelmän konseptista. Kohdeyrityksen tulee päättää aletaanko työkalujärjestelmiä markkinoimaan selvästi itsenäisinä järjestelminä, irrallaan joustavista valmistusjärjestelmistä. Päätös vaikuttaa millä tasolla ja mitä kehitysideoita kannattaa toteuttaa.
Asiakastarpeita selvitettiin asiakastutkimuksella, johon kuului avoin haastatteluosuus, Kano-mallin mukainen kysely ja kyselyä tukeva arviointi tuoteominaisuuksien suhteellisesta tärkeydestä. Kano-malli kuvaa riippuvuutta asiakastyytyväisyyden ja tuoteominaisuuksien välillä. Tutkimukseen osallistui 18 henkilöä 14 yrityksestä. Tutkimusta valmistellessa tutustuttiin kirjallisuustutkimuksella asiakastarpeisiin, asiakasarvoon, arvotarjooman suunnitteluun ja Kano-malliin. Kohdeyrityksen tuotteisiin ja markkinatilanteeseen tutustuttiin sisäisten haastattelujen avulla.
Asiakastutkimuksen onnistumiseen voidaan olla tyytyväisiä. Ilman avointa haastatteluosuutta haastateltujen yrityksien tietämys työkalujärjestelmistä olisi ollut liian pieni Kano-kyselyä varten. Kyselyn otanta olisi ollut liian pieni, jos asiakastutkimuksessa olisi ollut pelkkä Kano-mallin mukainen kysely. Avoin haastatteluosuus kompensoi osallistujamäärää. Kano-mallia käytettäessä kannattaa käyttää apuvälineinä erilaisia arviointitaulukoita, asiakastyytyväisyyskerrointa ja ominaisuuksien suhteellisen tärkeyden arviointia.
Selvitetyt asiakastarpeet jaoteltiin perustarpeisiin, ilahduttaviin ja yllättäviin tarpeisiin sekä muihin tarpeisiin. Suuri osa asiakastarpeista liittyi työkalujärjestelmien ohjaukseen ja ohjelmistoon. Asiakastarpeita verrattiin kohdeyrityksen nykyisiin tuotteisiin ja vertailun perusteella annettiin kehitysideoita. Asiakastarpeiden perusteella luotiin hahmotelma solu-tyyppisen työkalujärjestelmän konseptista. Kohdeyrityksen tulee päättää aletaanko työkalujärjestelmiä markkinoimaan selvästi itsenäisinä järjestelminä, irrallaan joustavista valmistusjärjestelmistä. Päätös vaikuttaa millä tasolla ja mitä kehitysideoita kannattaa toteuttaa.