Collaboration model for project business between Chinese Joint Venture and Finnish Parent Company
Marttila, Miikka (2015)
Marttila, Miikka
2015
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508281571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508281571
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on kehittää yhteistyötä kohdeyrityksen ja perustetun yhteistyöyrityksen välillä. Tällä hetkellä yhteistyö perustuu kommunikointiin eri tietoväyliä käyttäen sekä osto- ja toimitusdokumenttien valmisteluun yhdessä. Työssä keskitytäänkin kommunikointikanaviin sekä vastuiden määrittelemiseen.
Tarve työlle syntyi, kun yritysten standarditoimintatapojen ja työtehtävien määrittelyyn ei uhrattu tarpeeksi aikaa yhteisyrityksen käynnistysvaiheessa. Tämän takia toimintatavat jäivät määrittämättä, ja se aiheuttaa ongelmia yritysten arkipäiväisessä liiketoiminnassa.
Työn tavoitteena on löytää ongelmat suomalaisen emoyrityksen ja kiinalaisen yhteistyöyrityksen yhteistoiminnan välillä sekä tarjota ratkaisuja havaittuihin ongelmakohtiin. Ongelmat selvitetään haastatteluiden ja kyselytutkimuksen perusteella. Ratkaisuja näihin etsitään kirjallisuuden ennakkotapauksista ja haastateltavien ideoista. Tämän lisäksi tutkitaan, miten ratkaisut voidaan implementoida kohdeyrityksessä.
Työn tulokset saadaan yhdistämällä teoreettinen viitekehys sekä haastatteluiden tulokset. Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että yritykset haluavat tehdä yhteistyötä, mutta se ei ole vielä saumatonta. Tulosten perusteella ongelmia on useita, mutta ne ovat vakavuudeltaan pieniä. Suurimpina ongelmina esiintyvät liiallinen sähköpostiliikenne ja puutteelliset standarditavat kommunikaatiossa. Tämän lisäksi esimerkiksi pitkät informaatioketjut ja tiedon läpinäkyvyys nähdään ongelmina. Keskeinen pääpaino ongelmanratkaisussa on kommunikointiin liittyvissä epäkohdissa.
Tuloksena esitettävät prosessimallit osto- ja toimitusprojektista kuvaavat molempien yritysten vastuita dokumenttien teossa sekä tarvittavan informaation siirtoa tietyissä vaiheissa. Tämän lisäksi tuloksissa esitellään lista dokumenteista, jotka tällä hetkellä ovat käytössä ja joiden toisaalta pitäisi olla käytössä. Työssä esitellään myös suositellut kommunikointikanavat yritysten tiedonsiirron parantamiseksi.
Koska työssä tarjottujen kehitysehdotusten käyttöönottoa ei voida tämän työn puitteissa tutkia, olisi jatkotutkimus tähän liittyen suositeltavaa, jotta kommunikointi saataisiin saumattomaksi. Muutosten implementointi tulisi toteuttaa organisoidusti, jotta ne todella tulisivat osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Lisäksi työn tulosten perusteella dokumenttien ja toimintatapojen standardointia tulisi merkittävästi kehittää.
Tarve työlle syntyi, kun yritysten standarditoimintatapojen ja työtehtävien määrittelyyn ei uhrattu tarpeeksi aikaa yhteisyrityksen käynnistysvaiheessa. Tämän takia toimintatavat jäivät määrittämättä, ja se aiheuttaa ongelmia yritysten arkipäiväisessä liiketoiminnassa.
Työn tavoitteena on löytää ongelmat suomalaisen emoyrityksen ja kiinalaisen yhteistyöyrityksen yhteistoiminnan välillä sekä tarjota ratkaisuja havaittuihin ongelmakohtiin. Ongelmat selvitetään haastatteluiden ja kyselytutkimuksen perusteella. Ratkaisuja näihin etsitään kirjallisuuden ennakkotapauksista ja haastateltavien ideoista. Tämän lisäksi tutkitaan, miten ratkaisut voidaan implementoida kohdeyrityksessä.
Työn tulokset saadaan yhdistämällä teoreettinen viitekehys sekä haastatteluiden tulokset. Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että yritykset haluavat tehdä yhteistyötä, mutta se ei ole vielä saumatonta. Tulosten perusteella ongelmia on useita, mutta ne ovat vakavuudeltaan pieniä. Suurimpina ongelmina esiintyvät liiallinen sähköpostiliikenne ja puutteelliset standarditavat kommunikaatiossa. Tämän lisäksi esimerkiksi pitkät informaatioketjut ja tiedon läpinäkyvyys nähdään ongelmina. Keskeinen pääpaino ongelmanratkaisussa on kommunikointiin liittyvissä epäkohdissa.
Tuloksena esitettävät prosessimallit osto- ja toimitusprojektista kuvaavat molempien yritysten vastuita dokumenttien teossa sekä tarvittavan informaation siirtoa tietyissä vaiheissa. Tämän lisäksi tuloksissa esitellään lista dokumenteista, jotka tällä hetkellä ovat käytössä ja joiden toisaalta pitäisi olla käytössä. Työssä esitellään myös suositellut kommunikointikanavat yritysten tiedonsiirron parantamiseksi.
Koska työssä tarjottujen kehitysehdotusten käyttöönottoa ei voida tämän työn puitteissa tutkia, olisi jatkotutkimus tähän liittyen suositeltavaa, jotta kommunikointi saataisiin saumattomaksi. Muutosten implementointi tulisi toteuttaa organisoidusti, jotta ne todella tulisivat osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Lisäksi työn tulosten perusteella dokumenttien ja toimintatapojen standardointia tulisi merkittävästi kehittää.