Yrityksen laatujärjestelmän ydinprosessin mallintaminen
Mestsaninov, Georg (2015)
Mestsaninov, Georg
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508271536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508271536
Tiivistelmä
Laatu ja laadunhallinta ovat nykypäivän laadukkaan yrityksen tärkeä yritystoiminnan osa. Toimiva laadunhallinta ja toimintaprosessien hallinta ovat näyttö laadukkaasta toiminnasta. Yritysmaailmassa laatujärjestelmät ja laadunhallintajärjestelmät perustuvat ISO 9000 -standardisarjaan. Standardisarjassa organisaatioiden tuotteiden tai palveluiden laatua ei suoranaisesti tarkasteta, vaan kaikki tämä tapahtuu johtamisen ja prosessien kautta. ISO 9000 -standardit toimivat pohjana ja asettavat vaatimukset organisaation laadunhallintajärjestelmälle. ISO 9000 -standardien vaatimuksena ovat muun muassa organisaation prosessien määrittäminen ja hallitseminen.
Tämän diplomityön tilaajayritys on PERI Suomi Ltd Oy. PERI Suomi Ltd Oy toimii Suomen paikallavalukaluston markkinoilla. PERI Suomi Ltd Oy on saksalaisen PERI GmbH:n tytäryhtiö. PERI GmbH toimii maailmanlaajuisesti viidenkymmenen tytäryhtiön kautta. PERI Suomi Ltd myy ja vuokraa paikallavalukalustoa, sekä tarjoa suunnittelu- ja opastuspalveluita.
Tutkimuksen alussa laatuun yritysmaailmassa perehdytään kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan laatuun ja sen vaikutuksiin yrityksessä, prosesseihin ja niiden määrittämiseen sekä rakennusalan hankintatoimeen. Käytännön osuudessa mallinnetaan diplomityön tilaajayrityksen PERI Suomi Ltd Oy:n toiminnan ydin-prosessi. Mallinnettuun ydinprosessiin haetaan parannusehdotuksia. Parannusehdotuksena yritykselle kehitetään reklamaatioprosessi. Tutkimuksen menetelmät ovat kirjallisuuskatsaus, haastattelu ja havainnointi.
Tutkimuksen tuloksena saadaan mallinnettu ydinprosessi ja reklamaatioprosessi. Molemmat prosessit tulevat olemaan tärkeä osa tilaajayrityksen laadunhallintajärjestelmää sekä jokapäiväistä toimintarutiinia.
Reklamaatioprosessi otettiin välittömästi käyttöön diplomityön kirjoitusvaiheessa. Tämä kuvaa kehitystyön tuloksen tarpeellisuuden ja tärkeyden tilaajayritykselle.
Tilaajayritys menestyy omilla markkinoilla hyvin, mutta tämän diplomityön myötä haetaan entistä tehokampaa ja selkeämpää toimintatapaa. Ydinprosessin mallintaminen luo pohjan kaikkien prosessien määrittämiselle organisaation laadunhallintajärjestelmää varten.
Tämän diplomityön tilaajayritys on PERI Suomi Ltd Oy. PERI Suomi Ltd Oy toimii Suomen paikallavalukaluston markkinoilla. PERI Suomi Ltd Oy on saksalaisen PERI GmbH:n tytäryhtiö. PERI GmbH toimii maailmanlaajuisesti viidenkymmenen tytäryhtiön kautta. PERI Suomi Ltd myy ja vuokraa paikallavalukalustoa, sekä tarjoa suunnittelu- ja opastuspalveluita.
Tutkimuksen alussa laatuun yritysmaailmassa perehdytään kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan laatuun ja sen vaikutuksiin yrityksessä, prosesseihin ja niiden määrittämiseen sekä rakennusalan hankintatoimeen. Käytännön osuudessa mallinnetaan diplomityön tilaajayrityksen PERI Suomi Ltd Oy:n toiminnan ydin-prosessi. Mallinnettuun ydinprosessiin haetaan parannusehdotuksia. Parannusehdotuksena yritykselle kehitetään reklamaatioprosessi. Tutkimuksen menetelmät ovat kirjallisuuskatsaus, haastattelu ja havainnointi.
Tutkimuksen tuloksena saadaan mallinnettu ydinprosessi ja reklamaatioprosessi. Molemmat prosessit tulevat olemaan tärkeä osa tilaajayrityksen laadunhallintajärjestelmää sekä jokapäiväistä toimintarutiinia.
Reklamaatioprosessi otettiin välittömästi käyttöön diplomityön kirjoitusvaiheessa. Tämä kuvaa kehitystyön tuloksen tarpeellisuuden ja tärkeyden tilaajayritykselle.
Tilaajayritys menestyy omilla markkinoilla hyvin, mutta tämän diplomityön myötä haetaan entistä tehokampaa ja selkeämpää toimintatapaa. Ydinprosessin mallintaminen luo pohjan kaikkien prosessien määrittämiselle organisaation laadunhallintajärjestelmää varten.