Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvoverkostojen ja palvelukeskeisen liiketoimintamallin merkitys teknologiakeskeisten pk-yritysten strategisessa muutoksessa

Väliaho, Ville (2015)

 
Avaa tiedosto
valiaho.pdf (1.676Mt)
Lataukset: 



Väliaho, Ville
2015

Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-08-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508041505
Tiivistelmä
Pk-yritysten merkitys Suomen kansantaloudelle on suuri, ja suurin osa työpaikoista syntyy Suomessa tällä hetkellä pk-yrityksiin. Suomen taloudellinen tilanne ja globalisaatio ovat aiheuttaneet suomalaisille pk-yrityksille painetta parantaa kilpailukykyään, kustannusrakennettaan, tarjoomiaan sekä verkostojaan. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan arvoverkostojen hyödyntämistä sekä palvelullistumista teknologiakeskeisten pk-yritysten strategisena muutoksena. Tutkimuskysymys esitettiin seuraavasti: Millä tavalla teknologiakeskeiset pk-yritykset ovat ottaneet palvelullistumisen ja verkostoitumisen huomioon strategiatyössään ja millaisia näkökulmia arvoverkostojen hyödyntämisessä, siirtymisessä palvelukeskeisempään liiketoimintamalliin ja strategisessa muutoksessa tulee ottaa huomioon?
Käytetty tutkimusmenetelmä oli kartoittava haastattelututkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja yhteensä haastateltiin 30 ihmistä 19 yrityksestä. Kysymysrunko oli laaja, koska tutkimus on osa suurempaa projektikokonaisuutta, jossa kerätään tietoa myös tähän tutkimuksen kuulumattomista aihepiireistä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja koodattiin. Jokaisen haastattelun jälkeen tehtiin myös lyhyet muistinvaraiset muistiinpanot haastatteluista. Haastatteluille tehtiin sisältöanalyysi ja haastattelujen tuloksia käsiteltiin kirjallisuuden ydinteemojen mukaisesti.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että haastatellut henkilöt eivät varsinaisesti tunnista yritystensä toimivan arvoverkostomaisessa ympäristössä, mutta yritysten kumppanuuksiin liittyvä toiminta täyttää kaikki arvoverkostomaisen toiminnan tunnuspiirteet. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että teknologiakeskeiset pk-yritykset hyödyntävät verkostojaan kilpailukyvyn parantamisessa, tuotekehityksessä ja tutkimuksessa, liiketoiminnan mahdollistamisessa, tiedon jakamisessa sekä vertikaalisessa yhteistyössä. Lisäksi suurimmalla osalla yrityksistä palveluiden osuus liikevaihdosta oli pieni, mutta erityisesti laitevalmistajat pyrkivät kasvattamaan palveluiden osuutta liikevaihdostaan. Kaiken kaikkiaan palvelullistumisen aste on tutkimuksen mukaan hyvin toimialariippuvaista. Suurin osa yrityksistä ei nähnyt palvelullistumista eikä arvoverkostojen hyödyntämistä tärkeänä osana liiketoiminnan strategiaansa, mutta erityisesti kumppanuuksien merkitys yritysten liiketoiminnassa korostui haastatteluista. Lisäksi tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että strateginen tietämys ja strategisten työkalujen käyttö on yrityksissä melko rajallista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste