Matkaketjujen kehittäminen pitkämatkaisessa liikenteessä
Nikkanen, Jenni Emilia (2015)
Nikkanen, Jenni Emilia
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508041506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201508041506
Tiivistelmä
Kulkumuotojen yhdistely matkaketjuiksi on paljon puhuttu kehityskohde sekä kotimaan että kansainvälisessä liikenteessä. Matkaketjujen merkitys on noussut Suomessa yhä tärkeämpään rooliin joukkoliikennemarkkinoiden vapautumisen seurauksena. Liikennealalla syntyy uudenlaista kilpailua ja matkaketjut ovat yksi keino vastata kiristyneeseen kilpailutilanteeseen. Matkaketjuilla voidaan vastata matkustajien liikkumistarpeisiin kokonaisvaltaisesti. Matkaketjujen avulla voidaan myös laajentaa kulkumuotojen saavutettavuusaluetta ja tavoittaa uusia asiakkaita.
Tässä työssä erilaisia matkaketjujen palvelukonsepteja hahmotellaan case-esimerkein neljän matkaryhmän tarpeisiin: kotimaan vapaa-ajan matka, kotimaan liikematka, kansainvälinen vapaa-ajan matka ja kansainvälinen liikematka. Matkaryhmien erilaisiin tarpeisiin vastataan erilaisilla palvelukonsepteilla. Ryhmien tarpeissa on myös yhtäläisyyksiä. Kotimaan vapaa-ajan ja liikematkustajien liikkumistarpeisiin voidaan vastata yhteislippujärjestelmällä ja intermodaalisella reittioppaalla. Luotettavaa liikenneinformaatiota saadaan kootusti yhteislippujärjestelmän kautta. Reittiopas tarjoaa vaihtoehtoisia matkaketjuja matkustajien yksilöllisiin tarpeisiin. Yhteislippujärjestelmän ja reittioppaan lisäksi kotimaan matkustajille voidaan tarjota erilaisia matkustuspaketteja ja liityntäpysäköintiä.
Kansainvälisille matkustajille tarjottavia palvelukonsepteja ovat intermodaaliset yhteisliput, matkatavaroiden kuljetuspalvelu sekä erilaiset liikkumistuotteet Suomessa. Yhteisliput yhdistävät lento- ja maaliikenteen matkaketjuiksi. Yhteisliput vastaavat sekä vapaa-ajan että liikematkustajien liikkumistarpeisiin. Yhteislippujen lisäksi vapaa-ajan matkustajille voidaan tarjota matkatavaroiden kuljetuspalvelua. Ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden liikkumistarpeisiin Suomessa voidaan vastata erilaisilla liikkumistuotteilla, kuten matkustuspaketeilla sekä stopover-tuotteilla. Kansainvälisessä liikenteessä nähdään eniten kasvupotentiaalia, joten ulkomaisille matkailijoille tarjottavien liikkumispalvelujen tulee olla houkuttelevia.
Suomen liikkumispalveluiden tulevaisuuden tarjonnan olemusta arvioidaan case-esimerkein. Liikenteen kysynnästä tehdään case-kohtaisia arvioita toimintaympäristön tulevaisuuskuvien perusteella. Case-esimerkkien matkaketjujen palvelukonseptit on ideoitu maailmalla toteutettuihin matkaketjuihin perustuen. Ne eivät ole ennustuksia tulevasta, vaan esimerkkejä mahdollisista vaihtoehdoista. Tulevaisuudessa matkaketjut Suomessa voivat siis olla jotain aivan muuta kuin työssä esitellyt. Intermodal trip chains are nowadays important topic in the field of domestic as well as international transport. The importance of trip chains has increased in Finland as a result of the public transport market liberalization. Intermodality is one way to answer to increased competition in the transport industry. Trip chains meet the mobility needs of passengers holistically. Transport modes can expand their accessibility area and get access to new customers by implementing trip chain services.
In this study, trip chain services are created to meet the needs of four travel groups: domestic leisure trip, domestic business trip, international leisure trip and international business trip. The varied needs of travel groups are met by different trip chain services. However, there are also similarities between travel groups’ needs. A common ticketing system and an intermodal trip planner are suitable for both domestic travel groups. The trip planner is part of common ticketing system which customers use to get travel information. The trip planner offers reliable travel information to customers´ needs through one system. Besides common ticketing system and the intermodal trip planner, other traveler services and park and ride services can be provided in the domestic market.
Service concepts for international passengers are intermodal joint tickets, luggage transportation service and other mobility services. Joint tickets integrate air traffic and connection transport modes to trip chains. Joint tickets meet the needs of leisure and business travelers. Luggage transportation services can be offered for international leisure passengers. Different mobility services, as travel packages and stopover services, are created for mobility needs of international leisure passengers. International transport has the most growth potential, so mobility services for foreign travelers have to be attractive.
An essence of supply of future trip chains is estimated by case examples. Case specific estimations of transport demand are made by pictures of the future operating environment. Trip chain services outlined in this study are made based on trip chain services in other countries. These are not predictions of the future but examples of possible options. For this reason, future trip chains in Finland can be something completely different than trip chains presented in this study.
Tässä työssä erilaisia matkaketjujen palvelukonsepteja hahmotellaan case-esimerkein neljän matkaryhmän tarpeisiin: kotimaan vapaa-ajan matka, kotimaan liikematka, kansainvälinen vapaa-ajan matka ja kansainvälinen liikematka. Matkaryhmien erilaisiin tarpeisiin vastataan erilaisilla palvelukonsepteilla. Ryhmien tarpeissa on myös yhtäläisyyksiä. Kotimaan vapaa-ajan ja liikematkustajien liikkumistarpeisiin voidaan vastata yhteislippujärjestelmällä ja intermodaalisella reittioppaalla. Luotettavaa liikenneinformaatiota saadaan kootusti yhteislippujärjestelmän kautta. Reittiopas tarjoaa vaihtoehtoisia matkaketjuja matkustajien yksilöllisiin tarpeisiin. Yhteislippujärjestelmän ja reittioppaan lisäksi kotimaan matkustajille voidaan tarjota erilaisia matkustuspaketteja ja liityntäpysäköintiä.
Kansainvälisille matkustajille tarjottavia palvelukonsepteja ovat intermodaaliset yhteisliput, matkatavaroiden kuljetuspalvelu sekä erilaiset liikkumistuotteet Suomessa. Yhteisliput yhdistävät lento- ja maaliikenteen matkaketjuiksi. Yhteisliput vastaavat sekä vapaa-ajan että liikematkustajien liikkumistarpeisiin. Yhteislippujen lisäksi vapaa-ajan matkustajille voidaan tarjota matkatavaroiden kuljetuspalvelua. Ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden liikkumistarpeisiin Suomessa voidaan vastata erilaisilla liikkumistuotteilla, kuten matkustuspaketeilla sekä stopover-tuotteilla. Kansainvälisessä liikenteessä nähdään eniten kasvupotentiaalia, joten ulkomaisille matkailijoille tarjottavien liikkumispalvelujen tulee olla houkuttelevia.
Suomen liikkumispalveluiden tulevaisuuden tarjonnan olemusta arvioidaan case-esimerkein. Liikenteen kysynnästä tehdään case-kohtaisia arvioita toimintaympäristön tulevaisuuskuvien perusteella. Case-esimerkkien matkaketjujen palvelukonseptit on ideoitu maailmalla toteutettuihin matkaketjuihin perustuen. Ne eivät ole ennustuksia tulevasta, vaan esimerkkejä mahdollisista vaihtoehdoista. Tulevaisuudessa matkaketjut Suomessa voivat siis olla jotain aivan muuta kuin työssä esitellyt.
In this study, trip chain services are created to meet the needs of four travel groups: domestic leisure trip, domestic business trip, international leisure trip and international business trip. The varied needs of travel groups are met by different trip chain services. However, there are also similarities between travel groups’ needs. A common ticketing system and an intermodal trip planner are suitable for both domestic travel groups. The trip planner is part of common ticketing system which customers use to get travel information. The trip planner offers reliable travel information to customers´ needs through one system. Besides common ticketing system and the intermodal trip planner, other traveler services and park and ride services can be provided in the domestic market.
Service concepts for international passengers are intermodal joint tickets, luggage transportation service and other mobility services. Joint tickets integrate air traffic and connection transport modes to trip chains. Joint tickets meet the needs of leisure and business travelers. Luggage transportation services can be offered for international leisure passengers. Different mobility services, as travel packages and stopover services, are created for mobility needs of international leisure passengers. International transport has the most growth potential, so mobility services for foreign travelers have to be attractive.
An essence of supply of future trip chains is estimated by case examples. Case specific estimations of transport demand are made by pictures of the future operating environment. Trip chain services outlined in this study are made based on trip chain services in other countries. These are not predictions of the future but examples of possible options. For this reason, future trip chains in Finland can be something completely different than trip chains presented in this study.