Vakiomenettelyt rakennuttamisen laadunhallinnassa
Kyllönen, Martta Eveliina (2015)
Kyllönen, Martta Eveliina
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291473
Tiivistelmä
Rakennuttaminen on monimuotoisten rakennushankkeiden johtamista ja koordinointia asiakkaan asettamien tavoitteiden täyttämiseksi. Tämä tutkimus käsittelee rakennuttamisen vakiomenettelyitä eli vakioituja toimintatapoja, joilla rakennuttamisen asiantuntijapalveluita tuotetaan parhaan palvelun laadun ja lopputuloksen aikaansaamiseksi. Työn taustalla on rakennuttajatoimiston arjessa ilmennyt tarve yhtenäisille toimintatavoille, joiden avulla palvelun laadun vaihtelua voidaan hallita. Toisaalta alalta puuttuu kattava ohjeisto, joka ottaisi kantaa kaikkiin rakennuttamispalvelun tärkeisiin osa-alueisiin, kuten asiakaslähtöisyyteen ja ihmisten johtamiseen.
Tutkimuksessa muodostetaan malli rakennuttajatoimiston (Saraco D&M Oy) vakiomenettelyiksi. Vakiomenettelymallin tarkoituksena on rakennuttamispalvelun laatuvaihtelun vähentäminen, asiakkaan kokeman palvelun kokonaislaadun kasvattaminen sekä toiminnan pitkäjänteisen kannattavuuden parantaminen. Tutkimus muodostuu kolmesta osasta, joita ovat 1) kirjallisuustutkielma, jossa luodaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, 2) soveltava osuus, jossa kehitetään rakennuttamisen vakiomenettelymalli sekä 3) testiosuus, jossa muodostetun vakiomenettelymallin toimivuutta testataan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin rakennuttamisen laadunhallinnan ympärille. Kirjallisuusosuudessa perehdyttiin rakennuttamisen laadunhallintaan palveluiden, asiantuntijapalveluiden, rakennuttamisen laadunhallinnan menetelmien ja projektihallinnan näkökulmista. Kirjallisuustutkielman avulla muodostettiin käsitys periaatteista, joiden pohjalta tutkimustavoitteet täyttävä vakiomenettelymalli oli mahdollista rakentaa. Vakiomenettelymallin muodostettiin konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa.
Tutkimuksen testiosuudessa muodostettua vakiomenettelymallia testattiin haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä ja asiakkaita. Työntekijöillä suoritetun testauksen tavoitteena oli selvittää vakiomenettelyjen kehitystarpeet yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Asiakashaastattelujen tavoitteena oli puolestaan muodostaa käsitys mallin toimivuudesta rakennuttamispalvelun laadunhallinnassa sekä kyvystä tuottaa asiakkaille arvoa. Työntekijöillä suoritetun testauksen avulla saatiin selville, että vakiomenettelymalli on yleisesti ottaen sisällöltään asianmukainen ja soveltuu käyttöön rakennuttamisen laadunhallinnassa. Asiakkailla suoritetun testauksen avulla saatiin selville, että vakiomenettelymallin mukainen toiminta on asiakkaiden näkökulmasta hyvää rakennuttamispalvelua, parantaa hankkeiden onnistumisen edellytyksiä ja luo asiakkaille arvoa, jossain määrin jopa lisäarvoa.
Tutkimuksessa muodostetaan malli rakennuttajatoimiston (Saraco D&M Oy) vakiomenettelyiksi. Vakiomenettelymallin tarkoituksena on rakennuttamispalvelun laatuvaihtelun vähentäminen, asiakkaan kokeman palvelun kokonaislaadun kasvattaminen sekä toiminnan pitkäjänteisen kannattavuuden parantaminen. Tutkimus muodostuu kolmesta osasta, joita ovat 1) kirjallisuustutkielma, jossa luodaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, 2) soveltava osuus, jossa kehitetään rakennuttamisen vakiomenettelymalli sekä 3) testiosuus, jossa muodostetun vakiomenettelymallin toimivuutta testataan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin rakennuttamisen laadunhallinnan ympärille. Kirjallisuusosuudessa perehdyttiin rakennuttamisen laadunhallintaan palveluiden, asiantuntijapalveluiden, rakennuttamisen laadunhallinnan menetelmien ja projektihallinnan näkökulmista. Kirjallisuustutkielman avulla muodostettiin käsitys periaatteista, joiden pohjalta tutkimustavoitteet täyttävä vakiomenettelymalli oli mahdollista rakentaa. Vakiomenettelymallin muodostettiin konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa.
Tutkimuksen testiosuudessa muodostettua vakiomenettelymallia testattiin haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä ja asiakkaita. Työntekijöillä suoritetun testauksen tavoitteena oli selvittää vakiomenettelyjen kehitystarpeet yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Asiakashaastattelujen tavoitteena oli puolestaan muodostaa käsitys mallin toimivuudesta rakennuttamispalvelun laadunhallinnassa sekä kyvystä tuottaa asiakkaille arvoa. Työntekijöillä suoritetun testauksen avulla saatiin selville, että vakiomenettelymalli on yleisesti ottaen sisällöltään asianmukainen ja soveltuu käyttöön rakennuttamisen laadunhallinnassa. Asiakkailla suoritetun testauksen avulla saatiin selville, että vakiomenettelymallin mukainen toiminta on asiakkaiden näkökulmasta hyvää rakennuttamispalvelua, parantaa hankkeiden onnistumisen edellytyksiä ja luo asiakkaille arvoa, jossain määrin jopa lisäarvoa.