Yliopistossa kehitetyn teknologian kaupallistaminen - Case: suurtarkkuusinertiamittaus
Laukkanen, Jere (2015)
Laukkanen, Jere
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291450
Tiivistelmä
Yliopistojen aktiivisuus teknologioiden kaupallistamisessa on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Siirtyminen yliopistotutkimuksen seurauksena syntyneestä teknologiasta kannattavaan liiketoimintaan ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Erityisesti resurssien löytäminen kaupallistamisen vaatimaan kehitystyöhön voi olla vaikeaa, jos teknologia on kehitysasteeltaan varhaisessa vaiheessa. Tämän tutkimuksen kohteena oli Tampereen teknillisellä yliopistolla kehitetty suurtarkkuusinertiamittausteknologia, joka soveltuu erilaisten kohteiden liikeratojen ja nopeuksien mittaamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teknologian kaupallistamisen mahdollisuuksia erityisesti urheilussa.
Tehty tutkimus kattaa teoreettisen kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen markkinatutkimuksen. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin kaupallistamisprosessin päävaiheita ja luotiin viitekehys yliopistossa kehitetyn teknologian kaupallistamisen mahdollisuuksien selvittämiselle. Tätä viitekehystä hyödyntäen suoritettiin empiirinen tutkimus, jossa tarkasteltiin inertiamittauksen liiketoiminta-alueita, kehitettiin tuotekonsepteja, arvioitiin tuotekonsepteihin liittyviä markkinapotentiaaleja sekä tunnistettiin toteutuksen kannalta tärkeitä sidosryhmiä. Empiirisen tutkimuksen aineistoa kerättiin tutkimusryhmältä sekä urheilun ja televisiotoiminnan asiantuntijoilta (projektikokoukset ja haastattelut). Lisäksi suoritettiin kaksi kyselytutkimusta, joista toinen tehtiin kilpakeilaajille ja toinen mäkihyppyä seuraaville televisionkatsojille. Myös sekundäärisiä tietolähteitä käytettiin päätöksenteon tueksi tarvittavan informaation hankkimiseksi.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin useita tuotemahdollisuuksia eri urheilulajeissa. Erityisesti potentiaalia vaikuttaisi olevan televisioyhtiöille kehitettävillä lisäarvopalveluilla sekä harrastajille suunnatuilla tuotteilla. Erilaisia virtuaaligrafiikoita ja mittaustietoja sisällytetään televisiolähetyksiin monissa urheilulajeissa, koska kilpailu televisionkatsojien ajasta on kovaa. Tutkimuksessa käsitellyistä urheilulajeista erityisesti mäkihyppy ja keihäänheitto ovat potentiaalisia kohteita tällaisille inertiamittauksen avulla tuotettaville lisäarvopalveluille. Potentiaalisin laji harrastajamarkkinoilla on keilailu, jossa nykyiset tuotteet ovat jättäneet selvän markkinaraon. Markkinapotentiaali keilailumarkkinoilla on huomattavan suuri, koska asiakkaita on potentiaalisesti satojatuhansia. Tällä hetkellä teknologia kuitenkin soveltuu paremmin televisiotoiminnan vaatimuksiin. Ratkaisevaa menestyksekkäälle kaupallistamiselle on löytää strateginen kumppani, jonka kanssa voidaan ryhtyä teknologian kaupallistamiseen tähtäävään tuotekehitykseen. Tutkimuksen aikana otettiin tärkeitä askeleita kohti tätä tavoitetta.
Tehty tutkimus kattaa teoreettisen kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen markkinatutkimuksen. Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin kaupallistamisprosessin päävaiheita ja luotiin viitekehys yliopistossa kehitetyn teknologian kaupallistamisen mahdollisuuksien selvittämiselle. Tätä viitekehystä hyödyntäen suoritettiin empiirinen tutkimus, jossa tarkasteltiin inertiamittauksen liiketoiminta-alueita, kehitettiin tuotekonsepteja, arvioitiin tuotekonsepteihin liittyviä markkinapotentiaaleja sekä tunnistettiin toteutuksen kannalta tärkeitä sidosryhmiä. Empiirisen tutkimuksen aineistoa kerättiin tutkimusryhmältä sekä urheilun ja televisiotoiminnan asiantuntijoilta (projektikokoukset ja haastattelut). Lisäksi suoritettiin kaksi kyselytutkimusta, joista toinen tehtiin kilpakeilaajille ja toinen mäkihyppyä seuraaville televisionkatsojille. Myös sekundäärisiä tietolähteitä käytettiin päätöksenteon tueksi tarvittavan informaation hankkimiseksi.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin useita tuotemahdollisuuksia eri urheilulajeissa. Erityisesti potentiaalia vaikuttaisi olevan televisioyhtiöille kehitettävillä lisäarvopalveluilla sekä harrastajille suunnatuilla tuotteilla. Erilaisia virtuaaligrafiikoita ja mittaustietoja sisällytetään televisiolähetyksiin monissa urheilulajeissa, koska kilpailu televisionkatsojien ajasta on kovaa. Tutkimuksessa käsitellyistä urheilulajeista erityisesti mäkihyppy ja keihäänheitto ovat potentiaalisia kohteita tällaisille inertiamittauksen avulla tuotettaville lisäarvopalveluille. Potentiaalisin laji harrastajamarkkinoilla on keilailu, jossa nykyiset tuotteet ovat jättäneet selvän markkinaraon. Markkinapotentiaali keilailumarkkinoilla on huomattavan suuri, koska asiakkaita on potentiaalisesti satojatuhansia. Tällä hetkellä teknologia kuitenkin soveltuu paremmin televisiotoiminnan vaatimuksiin. Ratkaisevaa menestyksekkäälle kaupallistamiselle on löytää strateginen kumppani, jonka kanssa voidaan ryhtyä teknologian kaupallistamiseen tähtäävään tuotekehitykseen. Tutkimuksen aikana otettiin tärkeitä askeleita kohti tätä tavoitetta.