Siirtovaunujen loppukokoonpanon ulkoistusprosessin kehittäminen
Villanen, Tommi (2015)
Villanen, Tommi
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201507291455
Tiivistelmä
Tuotannon siirtäminen ulkomaille ja etenkin koko loppukokoonpanon ulkoistaminen on kasvattanut suosiotaan viime aikoina. Diplomityössä perehdytään siirtovaunujen loppukokoonpanon ulkoistusprosessiin ja tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa prosessin etenemistä. Työn pohjana on projekti, jossa 25 siirtovaunun rungon hitsaus ja loppukokoonpano tapahtuu paikallisesti Yhdysvalloissa valitulla alihankkijalla. Vaunun modulaarisen tuoterakenteen ansioista kaikki vaunun moduulit tehtiin valmiiksi Suomessa, josta ne laivattiin Yhdysvaltoihin. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun siirtovaunuja valmistettiin tällaisella konseptilla. Työn tarkoituksena oli dokumentoida nykyinen projekti ja luoda toimintamalli, jonka mukaan tulevissa projekteissa kannattaa toimia. Toimintamallin perustana on myös alan kirjallisuudessa esitetyt työkalut ja viitekehykset. Toimintamallin tavoitteena on luoda vakiintunut toimintatapa, jonka avulla tällaiset suuret projektit voidaan mieltää prosesseina kohdeyrityksen näkökulmasta.
Luvussa 2 esitellään työn taustalla olevaa teoriaa ymmärtämisen helpottamiseksi. Teoriaosuudessa käsitellään huolellisesti strategiset asiat, hankinta sekä laadunvarmistus. Nykyinen projekti dokumentoitiin, jotta lukija ymmärtäisi perusasiat tällaisen projektin vaatimuksista. Dokumentoinnin kautta nykyisestä projektista voidaan myös oppia paljon ja täten välttyä samojen virheiden toistamiselta tulevaisuuden projekteissa.
Työssä esitelty nykyinen tuotantokonsepti toimii todistetusti hyvin Pohjois-Amerikassa. Samanlaisen tuotantokonseptin käyttäminen esimerkiksi Aasiassa on varmasti kielimuurin takia huomattavasti haasteellisempaa. Työssä laadittu toimintamalli on joustava, ja se sopii hyvin myös suuremmille vaunumäärille. Strategisesti oikein valitulla sijainnilla voidaan mahdollistaa siirtovaunujen samanaikainen valmistus useammallekin eri konttisatamalle. Tuotantokonseptin ansiosta myös huomattava määrä työtä jää Suomeen, vaikka paljon ulkoistetaankin. Tämä on hyvä asia, kunhan varsinaiset ydinprosessit säilytetään kohdeyrityksellä. Outsourcing of production and especially outsourcing of final assembly has increased its popularity during last few years. In this Master of Science Thesis the main focus is on the outsourcing process of lifting trailers. The purpose is to develop this kind of process. The basis of this thesis is a project in the United States where they manufacture frames for 25 lifting trailers and do the final assembly. This happens at the supplier chosen by the target company in this thesis. Due to the modular construction of the trailer, all the modules of the trailer were assembled in Finland. Then they were shipped to the United States. This was the first time when lifting trailers were manufactured with this kind of production concept. The purpose of this thesis is to document the current project and to create an operations model which to follow in the future with projects like this. The operations model is based on concepts and frameworks presented on the field’s literature. The goal of the model is to develop an established procedure in order to think projects like this as processes.
Chapter 2 handles the theoretical background of outsourcing. By reading this chapter it is easier to understand the last two chapters. In the theoretical part, strategy, procurement and quality assurance will be handled thoroughly. The current project was documented, so the reader will understand the requirements for this kind of project. Due to this documentation we will learn how to learn from mistakes which happened during the project.
The current production concept works well in North America. Using the same kind of concept for example in Asia will be a lot more challenging. The operations model created in the thesis is flexible and it is also suitable for bigger trailer volumes. If the location is selected strategically, it is possible to manufacture trailers for at least two customers at the same time. Due to this production concept, significant amount of work will stay in Finland although a big portion is will be outsourced. This is a good thing as long as key processes will not leave the target company.
Luvussa 2 esitellään työn taustalla olevaa teoriaa ymmärtämisen helpottamiseksi. Teoriaosuudessa käsitellään huolellisesti strategiset asiat, hankinta sekä laadunvarmistus. Nykyinen projekti dokumentoitiin, jotta lukija ymmärtäisi perusasiat tällaisen projektin vaatimuksista. Dokumentoinnin kautta nykyisestä projektista voidaan myös oppia paljon ja täten välttyä samojen virheiden toistamiselta tulevaisuuden projekteissa.
Työssä esitelty nykyinen tuotantokonsepti toimii todistetusti hyvin Pohjois-Amerikassa. Samanlaisen tuotantokonseptin käyttäminen esimerkiksi Aasiassa on varmasti kielimuurin takia huomattavasti haasteellisempaa. Työssä laadittu toimintamalli on joustava, ja se sopii hyvin myös suuremmille vaunumäärille. Strategisesti oikein valitulla sijainnilla voidaan mahdollistaa siirtovaunujen samanaikainen valmistus useammallekin eri konttisatamalle. Tuotantokonseptin ansiosta myös huomattava määrä työtä jää Suomeen, vaikka paljon ulkoistetaankin. Tämä on hyvä asia, kunhan varsinaiset ydinprosessit säilytetään kohdeyrityksellä.
Chapter 2 handles the theoretical background of outsourcing. By reading this chapter it is easier to understand the last two chapters. In the theoretical part, strategy, procurement and quality assurance will be handled thoroughly. The current project was documented, so the reader will understand the requirements for this kind of project. Due to this documentation we will learn how to learn from mistakes which happened during the project.
The current production concept works well in North America. Using the same kind of concept for example in Asia will be a lot more challenging. The operations model created in the thesis is flexible and it is also suitable for bigger trailer volumes. If the location is selected strategically, it is possible to manufacture trailers for at least two customers at the same time. Due to this production concept, significant amount of work will stay in Finland although a big portion is will be outsourced. This is a good thing as long as key processes will not leave the target company.