Big Room suunnittelun ohjauksen työkaluna
Juntunen, Jouni (2015)
Juntunen, Jouni
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505211410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505211410
Tiivistelmä
Suunnittelun ohjaus on olennainen osa rakennusprojektia. Perinteisessä kokonaishintaurakassa se ei ole ollut päätoteuttajan tehtävä. Uudemmissa toteutusmuodoissa, kuten KVR- ja projektinjohtourakassa sekä allianssimallissa, se on annettu päätoteuttajan eli usein rakennusliikkeen tehtäväksi. Tämä on tuonut rakennusliikkeille tarvetta panostaa osaamiseen suunnittelun ohjauksessa.
Projektien monimutkaistuessa ja aikataulujen tiukentuessa joudutaan suunnittelua tekemään entistä lyhyemmässä ajassa ja limittämään sekä toisten suunnittelualojen että rakentamisen kanssa. Tämä on pakottanut projektiosapuolet etsimään uusia muotoja suunnittelun toteuttamiseen ja ohjaamiseen. Yhtenä ratkaisuna on ollut avaruusteknologian suunnittelusta tullut Big Room ja siitä johdettu ICE (Integrated Concurrent Engineering). Näissä toimintatavoissa suunnittelijat työskentelevät yhdessä samassa paikassa. Tämän toimintatavan on huomattu lyhentävän suunnitteluun tarvittavaa aikaa huomattavasti, vähentävän hukkaa ja lisäävän arvoa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että lähtötietojen saanti on nopeutunut ja ratkaisuja kehitetään yhteistyössä.
Big Room -toimintaan kuuluu olennaisena osana ihmisten tavoitteellinen johtaminen. Ihmisten johtamisessa tunneälyllä on suuri merkitys. Tunneäly on akateemisesta älystä erotettavissa oleva älykkyyden laji ja sen on osoitettu olevan yhteydessä menestyvään johtamiseen. Apuna Big Room -session ryhmätoiminnan ohjaamiseen on fasilitointi, mikä tarjoaa keinoja ryhmän toiminnan tavoitteelliseen ohjaamiseen. Visuaalisen johtamisen keinoina ovat BIM, jatkuvasti esillä olevat reaaliaikaiset kustannustiedot, aikataulu sekä asiakkaan tavoitteet. Päätösten tekeminen on iso osa Big Room -toimintaa ja siihen tarvitaan sopivia metodeja. Lisäksi Big Room -toiminta on pystyttävä kytkemään osaksi palveluajattelua ja tukemaan innovaatioita.
Kohdeyrityksessä on käytetty Big Room -toimintaa useassa hankkeessa ja todettu se hyödylliseksi suunnittelun ohjauksen ja projektin läpiviennin kannalta. Big Room -toiminta vaatii kuitenkin kehittämistä ja prosessikuvausta, jotta siitä saada toimiva prosessi henkilöistä ja kohteesta riippumatta. Tässä tutkimuksessa kuvattiin Big Room -toiminta osana suunnittelun ohjausta Firassa, luotiin ohjeistukset Big Room -toiminnasta eri osapuolille, sovellettiin PPC-mittausta Big Room -sessioissa ja tarkasteltiin kuinka Big Room -toiminta olisi voinut ehkäistä case-kohteessa esiintyneitä ongelmia. Tutkimuksessa rajoitutaan tarkastelemaan Big Room -toimintaa vain KVR-hankkeen näkökulmasta.
Projektien monimutkaistuessa ja aikataulujen tiukentuessa joudutaan suunnittelua tekemään entistä lyhyemmässä ajassa ja limittämään sekä toisten suunnittelualojen että rakentamisen kanssa. Tämä on pakottanut projektiosapuolet etsimään uusia muotoja suunnittelun toteuttamiseen ja ohjaamiseen. Yhtenä ratkaisuna on ollut avaruusteknologian suunnittelusta tullut Big Room ja siitä johdettu ICE (Integrated Concurrent Engineering). Näissä toimintatavoissa suunnittelijat työskentelevät yhdessä samassa paikassa. Tämän toimintatavan on huomattu lyhentävän suunnitteluun tarvittavaa aikaa huomattavasti, vähentävän hukkaa ja lisäävän arvoa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että lähtötietojen saanti on nopeutunut ja ratkaisuja kehitetään yhteistyössä.
Big Room -toimintaan kuuluu olennaisena osana ihmisten tavoitteellinen johtaminen. Ihmisten johtamisessa tunneälyllä on suuri merkitys. Tunneäly on akateemisesta älystä erotettavissa oleva älykkyyden laji ja sen on osoitettu olevan yhteydessä menestyvään johtamiseen. Apuna Big Room -session ryhmätoiminnan ohjaamiseen on fasilitointi, mikä tarjoaa keinoja ryhmän toiminnan tavoitteelliseen ohjaamiseen. Visuaalisen johtamisen keinoina ovat BIM, jatkuvasti esillä olevat reaaliaikaiset kustannustiedot, aikataulu sekä asiakkaan tavoitteet. Päätösten tekeminen on iso osa Big Room -toimintaa ja siihen tarvitaan sopivia metodeja. Lisäksi Big Room -toiminta on pystyttävä kytkemään osaksi palveluajattelua ja tukemaan innovaatioita.
Kohdeyrityksessä on käytetty Big Room -toimintaa useassa hankkeessa ja todettu se hyödylliseksi suunnittelun ohjauksen ja projektin läpiviennin kannalta. Big Room -toiminta vaatii kuitenkin kehittämistä ja prosessikuvausta, jotta siitä saada toimiva prosessi henkilöistä ja kohteesta riippumatta. Tässä tutkimuksessa kuvattiin Big Room -toiminta osana suunnittelun ohjausta Firassa, luotiin ohjeistukset Big Room -toiminnasta eri osapuolille, sovellettiin PPC-mittausta Big Room -sessioissa ja tarkasteltiin kuinka Big Room -toiminta olisi voinut ehkäistä case-kohteessa esiintyneitä ongelmia. Tutkimuksessa rajoitutaan tarkastelemaan Big Room -toimintaa vain KVR-hankkeen näkökulmasta.