Vastuullinen ympäristöviestintä tekstiilivalmistuksessa
Tanni, Suvi (2015)
Tanni, Suvi
2015
Kuitu- ja tekstiilitekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201340
Tiivistelmä
Company’s responsible actions and decisions are one of the most closely watched topics in today’s corporate world. The communication of companies’ responsible actions to public is called environmental communication. Environmental communication communicates the successes and failures of a company in the field of responsibility through reports, publications, images, symbols and events. The purpose of this thesis was to build an environmental communication proposal for Jokipiin Pellava Ltd. Jokipiin Pellava is a Finnish textile company that manufactures interior decoration textiles out of linen and cotton. The company felt that their current environmental communication was insufficient in bringing out their environmentally friendly production.
The construction for environmental communications proposals began with literature survey of different environmental communication possibilities. The survey consisted of environmental management systems, reports, eco-labels and environmental claims that would have potential recognition in a Finnish corporate world. The practical points of view for environmental communication came from examining of these two case companies, Patagonia and Nanso Group Ltd. Possibilities and ideas from the survey and the case companies were gathered in to tables. In those tables the environmental communication possibilities were analyzed with few aspects in order to determine which of the possibilities would be suitable for Jokipiin Pellava’s environmental communication. The aspects were awareness, workload, price, significance for environmental communication and credibility. All were important features for Jokipiin Pellava.
Through the analysis and via Jokipiin Pellava’s opinions, three proposals for Jokipiin Pellava’s environmental communications were formed. The proposals were Sustainability Report, emphasizing a Zero Waste production as well as Supply Chain Visibility. The Sustainability Report would start with a short description of Jokipiin Pellava’s environmentally friendly production, which the company’s key figures would verify. The Zero Waste- ideology aims to eliminate all of the waste that production is generating. The production at Jokipiin Pellava, is very close to zero waste, so in environmental communication this factor should be emphasized. With Supply Chain Visibility Jokipiin Pellava would achieve additional reliability to its activities. Jokipiin Pellava saw that the Sustainable Report and Zero Waste proposals had potential in building the company’s environmental communications. Vastuulliset teot ja päätökset ovat yksi tämänhetkisen yritysmaailman seuratuimpia aiheita. Yritykset viestittävät vastuullista teoistaan ympäristöviestinnän kautta. Ympäristöviestintä on yrityksen viestintää onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan erilaisten raporttien, julkaisuiden, kuvien, symbolien sekä tapahtumien kautta. Diplomityön tarkoituksena oli rakentaa ympäristöviestinnän ehdotus Jokipiin Pellava Oy:lle. Jokipiin Pellava on Suomessa toimiva, sisustustekstiilejä pellavasta ja puuvillasta valmistava yritys, joka koki nykyisen ympäristöviestinsä riittämättömäksi kertomaan ympäristöystävällisestä tuotannosta.
Ympäristöviestintäehdotusten rakentaminen aloitettiin erilaisten ympäristöviestintämahdollisuuksien kirjallisuuskartoituksella. Ympäristöviestintäkartoitukseen koottiin Suomessa tunnettuja ympäristöjärjestelmiä, standardeja, raportteja, ympäristömerkkejä sekä ympäristöväittämiä. Käytännön ympäristöviestintää tutkittiin kahden case-yrityksen, Patagonian ja Nanso Group Oy:n myötä. Ympäristöviestintäkartoituksessa ja case-yritysten ympäristöviestinnässä esiintyneet vastuullisuuden ilmenemiskeinot koottiin taulukoihin. Taulukoissa ilmenemiskeinoja analysoitiin Jokipiin Pellavan ympäristöviestintään soveltuvaksi muutaman näkökohdan avulla. Näkökohdat eli tunnettavuus, kuormitus, hinta, yksittäinen merkitys ympäristöviestintään sekä uskottavuus olivat Jokipiin Pellavalle tärkeitä ominaisuuksia.
Analyysin ja Jokipiin Pellavan mielipiteiden avulla muodostettiin kolme ilmaisukeinoehdotusta käytettäväksi Jokipiin Pellavan ympäristöviestinnässä. Ehdotuksiksi nousi vastuullisuusraportin muodostaminen, Zero Waste tuotantoon painottaminen sekä läpinäkyvyyden lisääminen Jokipiin Pellavan tuotantoketjuun. Vastuullisuusraportti aloitettaisiin lyhyellä kuvaksella Jokipiin Pellavan ympäristöystävällisestä tuotannosta, jota yrityksen avainluvut todentaisivat. Zero Waste -konseptilla pyritään poistamaan tuotannossa syntyneet jätteet. Jokipiin Pellavan tuotanto on hyvin lähellä jätteettömyyttä, jolloin Zero Waste olisi ympäristöviestinnän painotus. Läpinäkyvällä toimitusketjulla saavutetaan lisäluotettavuutta Jokipiin Pellavan toimintaan. Jokipiin Pellava näki vastuullisuusraportti- sekä Zero Waste -ehdotukset potentiaalisina osina ympäristöviestintäänsä.
The construction for environmental communications proposals began with literature survey of different environmental communication possibilities. The survey consisted of environmental management systems, reports, eco-labels and environmental claims that would have potential recognition in a Finnish corporate world. The practical points of view for environmental communication came from examining of these two case companies, Patagonia and Nanso Group Ltd. Possibilities and ideas from the survey and the case companies were gathered in to tables. In those tables the environmental communication possibilities were analyzed with few aspects in order to determine which of the possibilities would be suitable for Jokipiin Pellava’s environmental communication. The aspects were awareness, workload, price, significance for environmental communication and credibility. All were important features for Jokipiin Pellava.
Through the analysis and via Jokipiin Pellava’s opinions, three proposals for Jokipiin Pellava’s environmental communications were formed. The proposals were Sustainability Report, emphasizing a Zero Waste production as well as Supply Chain Visibility. The Sustainability Report would start with a short description of Jokipiin Pellava’s environmentally friendly production, which the company’s key figures would verify. The Zero Waste- ideology aims to eliminate all of the waste that production is generating. The production at Jokipiin Pellava, is very close to zero waste, so in environmental communication this factor should be emphasized. With Supply Chain Visibility Jokipiin Pellava would achieve additional reliability to its activities. Jokipiin Pellava saw that the Sustainable Report and Zero Waste proposals had potential in building the company’s environmental communications.
Ympäristöviestintäehdotusten rakentaminen aloitettiin erilaisten ympäristöviestintämahdollisuuksien kirjallisuuskartoituksella. Ympäristöviestintäkartoitukseen koottiin Suomessa tunnettuja ympäristöjärjestelmiä, standardeja, raportteja, ympäristömerkkejä sekä ympäristöväittämiä. Käytännön ympäristöviestintää tutkittiin kahden case-yrityksen, Patagonian ja Nanso Group Oy:n myötä. Ympäristöviestintäkartoituksessa ja case-yritysten ympäristöviestinnässä esiintyneet vastuullisuuden ilmenemiskeinot koottiin taulukoihin. Taulukoissa ilmenemiskeinoja analysoitiin Jokipiin Pellavan ympäristöviestintään soveltuvaksi muutaman näkökohdan avulla. Näkökohdat eli tunnettavuus, kuormitus, hinta, yksittäinen merkitys ympäristöviestintään sekä uskottavuus olivat Jokipiin Pellavalle tärkeitä ominaisuuksia.
Analyysin ja Jokipiin Pellavan mielipiteiden avulla muodostettiin kolme ilmaisukeinoehdotusta käytettäväksi Jokipiin Pellavan ympäristöviestinnässä. Ehdotuksiksi nousi vastuullisuusraportin muodostaminen, Zero Waste tuotantoon painottaminen sekä läpinäkyvyyden lisääminen Jokipiin Pellavan tuotantoketjuun. Vastuullisuusraportti aloitettaisiin lyhyellä kuvaksella Jokipiin Pellavan ympäristöystävällisestä tuotannosta, jota yrityksen avainluvut todentaisivat. Zero Waste -konseptilla pyritään poistamaan tuotannossa syntyneet jätteet. Jokipiin Pellavan tuotanto on hyvin lähellä jätteettömyyttä, jolloin Zero Waste olisi ympäristöviestinnän painotus. Läpinäkyvällä toimitusketjulla saavutetaan lisäluotettavuutta Jokipiin Pellavan toimintaan. Jokipiin Pellava näki vastuullisuusraportti- sekä Zero Waste -ehdotukset potentiaalisina osina ympäristöviestintäänsä.