Mallinnusinnovaatioiden edistäminen infra-alalla hankinnan keinoin
Niemi, Markku Tapani (2015)
Niemi, Markku Tapani
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201350
Tiivistelmä
Suomen väyläomaisuuden korjausvelan hillitseminen edellyttää infra-alan tuottavuuden parantamista. ICT-teknologian käyttämisellä on monilla toimialoilla pystytty lisäämään tuottavuutta merkittävästi. Rakennus- ja infra-alalla tietomallinnus on yksi merkittävä tietotekninen keino jolla voidaan pyrkiä parantamaan alan tuottavuutta. Tietomallinnuksen tuottavuushyötyjen aikaansaaminen edellyttää hankkeiden vanhojen työtapojen, käytäntöjen ja prosessien uudelleenarviointia ja näihin liittyvää kehitystä ja innovaatioita.
Diplomityössä tutkittiin mallinnukseen liittyvien innovaatioiden edistämistä Liikenneviraston ja ELY-keskusten Liikenne -vastuualueen investointihankinnoissa hankinnan keinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin kirjallisuustutkimuksen, haastatteluita ja työpajoja käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin 21 henkilöä. Haastateltavat edustivat urakoitsijoita, suunnittelijoita, rakennuttajakonsultteja ja johtoa sekä Liikenneviraston ja tutkimuslaitosten innovaatioiden, hankinnan ja kehittämisen asiantuntijoita.
Tämän tutkimuksen aineiston perusteella mallinnukseen liittyvien innovaatioiden edistämisessä on onnistuttu vaihtelevasti. Hankkeen päätavoitteiden ja innovaatiotavoitteiden välillä on usein esimerkiksi aikataulusta ja riskitasosta johtuvia ristiriitaisuuksia. Yksittäisen hankkeen tasolla käytettävillä hankinnan keinoilla ei aina ole mahdollista varmistaa riittäviä innovaatioedellytyksiä. Näiden lisäksi tarvitaan muita pitkävaikutteisempia keinoja ja työkaluja. Tässä diplomityössä esitetyt innovaatiokatalyytit ja niiden haastatteluaineiston perusteella tehty tilannearvio toimivat innovaatioedellytysten tilannearvioinnin ja systemaattisen kehittämisen tukena. Kehittämistä ja innovaatioita tavoittelevissa hankkeissa tulee varmistaa, että innovaatioiden edellytykset ovat olemassa, muussa tapauksessa on riskinä, että kehitykseen tehdyt panostukset menevät osittain hukkaan.
Kehitystoimintaan käytettävissä olevat tilaajan resurssit olisi edullista kohdistaa suhteellisen pieneen määrään hankkeita jotta voidaan paremmin varmistaa hankkeiden innovaatioedellytykset ja riittävän motivoivat kannusteet. Tehdyn tutkimuksen perusteella ehdotetaan hankkeen hankinnan valmisteluvaiheessa suoritettavaa kolmetasoista luokittelutapaa hankkeiden innovaatiotavoitteiden perusteella. Luokittelun avulla voidaan systemaattisesti ja analyyttisesti arvioida ja priorisoida hankkeen tavoitteita innovaatioiden näkökulmasta ja varmistaa, että tavoitteet eivät ole ristiriidassa hankkeen muiden tavoitteiden kanssa. Luokittelu olisi myös tehokas ja systemaattinen tapa kommunikoida hankkeen innovaatiotavoitteita eri osapuolille. Investments to Finnish infrastructure are not currently sufficient to maintain satisfactory quality standards. Infrastructure quality is deteriorating unless actions are taken. Since increased level of funding is unlikely better productivity is seen as one important tool to facilitate the problem. Deployment of ICT-tools has significantly increased productivity in many industry sectors. In the infrastructure sector, building information modeling (BIM) is a promising ICT-tool that has potential to improve productivity. BIM is in adoption phase currently in the infrastructure sector.
The objective of this thesis was to analyze the potential stimulative actions and procedures of Finnish Transport Agency towards BIM related innovations using procurement means.
Qualitative research methodology was used. Total of 21 interviews were conducted. Interviewees represented designers, contractors, consultants and management. To complete and deepen the picture, also experts outside operative projects, representing e.g. research institutions and the Finnish Transport Agency, were interviewed.
Based on the research data, the innovation stimulation has not been successful in all cases. Trying new things inherently means increased uncertainty. Therefore innovation goals are often contradicting with the primary targets of the construction project. Procurement tools that are traditionally used in construction projects are not very well suited for cases where innovation is high on the agenda. Other aspects and procurement tools than what is traditionally being used in the project level must be implemented.
From innovation perspective, it is important to ensure that the correct prerequisites for innovations are in place. This thesis presents twelve principles that are called innovation catalysts. Innovation catalysts are different procedures and behaviors that improve preconditions for innovation. The probability for innovations can be increased by using systematic means to analyze these catalysts.
Three stage project classification method is proposed in this thesis. This system helps to systematically evaluate which projects should target innovations. Furthermore, the classification mechanism also serves as effective means to communicate the innovation targets to different parties.
Diplomityössä tutkittiin mallinnukseen liittyvien innovaatioiden edistämistä Liikenneviraston ja ELY-keskusten Liikenne -vastuualueen investointihankinnoissa hankinnan keinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin kirjallisuustutkimuksen, haastatteluita ja työpajoja käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin 21 henkilöä. Haastateltavat edustivat urakoitsijoita, suunnittelijoita, rakennuttajakonsultteja ja johtoa sekä Liikenneviraston ja tutkimuslaitosten innovaatioiden, hankinnan ja kehittämisen asiantuntijoita.
Tämän tutkimuksen aineiston perusteella mallinnukseen liittyvien innovaatioiden edistämisessä on onnistuttu vaihtelevasti. Hankkeen päätavoitteiden ja innovaatiotavoitteiden välillä on usein esimerkiksi aikataulusta ja riskitasosta johtuvia ristiriitaisuuksia. Yksittäisen hankkeen tasolla käytettävillä hankinnan keinoilla ei aina ole mahdollista varmistaa riittäviä innovaatioedellytyksiä. Näiden lisäksi tarvitaan muita pitkävaikutteisempia keinoja ja työkaluja. Tässä diplomityössä esitetyt innovaatiokatalyytit ja niiden haastatteluaineiston perusteella tehty tilannearvio toimivat innovaatioedellytysten tilannearvioinnin ja systemaattisen kehittämisen tukena. Kehittämistä ja innovaatioita tavoittelevissa hankkeissa tulee varmistaa, että innovaatioiden edellytykset ovat olemassa, muussa tapauksessa on riskinä, että kehitykseen tehdyt panostukset menevät osittain hukkaan.
Kehitystoimintaan käytettävissä olevat tilaajan resurssit olisi edullista kohdistaa suhteellisen pieneen määrään hankkeita jotta voidaan paremmin varmistaa hankkeiden innovaatioedellytykset ja riittävän motivoivat kannusteet. Tehdyn tutkimuksen perusteella ehdotetaan hankkeen hankinnan valmisteluvaiheessa suoritettavaa kolmetasoista luokittelutapaa hankkeiden innovaatiotavoitteiden perusteella. Luokittelun avulla voidaan systemaattisesti ja analyyttisesti arvioida ja priorisoida hankkeen tavoitteita innovaatioiden näkökulmasta ja varmistaa, että tavoitteet eivät ole ristiriidassa hankkeen muiden tavoitteiden kanssa. Luokittelu olisi myös tehokas ja systemaattinen tapa kommunikoida hankkeen innovaatiotavoitteita eri osapuolille.
The objective of this thesis was to analyze the potential stimulative actions and procedures of Finnish Transport Agency towards BIM related innovations using procurement means.
Qualitative research methodology was used. Total of 21 interviews were conducted. Interviewees represented designers, contractors, consultants and management. To complete and deepen the picture, also experts outside operative projects, representing e.g. research institutions and the Finnish Transport Agency, were interviewed.
Based on the research data, the innovation stimulation has not been successful in all cases. Trying new things inherently means increased uncertainty. Therefore innovation goals are often contradicting with the primary targets of the construction project. Procurement tools that are traditionally used in construction projects are not very well suited for cases where innovation is high on the agenda. Other aspects and procurement tools than what is traditionally being used in the project level must be implemented.
From innovation perspective, it is important to ensure that the correct prerequisites for innovations are in place. This thesis presents twelve principles that are called innovation catalysts. Innovation catalysts are different procedures and behaviors that improve preconditions for innovation. The probability for innovations can be increased by using systematic means to analyze these catalysts.
Three stage project classification method is proposed in this thesis. This system helps to systematically evaluate which projects should target innovations. Furthermore, the classification mechanism also serves as effective means to communicate the innovation targets to different parties.