Pysäköintipaikkojen vuorottaiskäytön hyödyt Espoossa ja Helsingissä
Vartiainen, Janne (2015)
Vartiainen, Janne
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201332
Tiivistelmä
Pysäköintipaikkojen käytön tehostaminen on ajankohtainen teema pysäköinnissä etenkin voimakkaasti kasvavalla pääkaupunkiseudulla, jossa maankäytön tiivistämisen paine ajaa myös pysäköinnin tehokkaaseen järjestämiseen. Vuorottaispysäköinnin edistäminen on asetettu sekä Espoossa että Helsingissä yhdeksi merkittäväksi pysäköintipaikkojen käyttöä tehostavaksi toimenpiteeksi.
Pysäköintipaikkojen vuorottaiskäyttö edellyttää sekoittunutta maankäyttöä sellaisten toimintojen kesken, joihin liittyvän pysäköinnin kysynnät ovat eriaikaiset. Vuorottaispysäköinnin edellytysten ja vaikutusten arvioinnin kannalta olennaista onkin tuntea eri toimintojen pysäköinnin kysynnän tunti- ja vuorokausikohtaisia aikavaihteluja. Kotimainen koottu ja julkaistu tutkimustieto juuri pysäköinnin kysynnän aikavaihtelusta toiminnoittain puuttuu, mikä vaikeutta vuorottaispysäköinnin suunnittelua ja vaikutusten arviointia. Vuorottaispysäköinnin suunnitteluun ei myöskään ole suunnitteluohjetta.
Tämän diplomityön ensisijaisena tavoitteena on tarjota lähtötiedot ja menetelmä, jolla pysäköintipaikkojen vuorottaiskäytön vaikutusta pysäköintipaikkatarpeeseen voidaan arvioida. Lisäksi selvitettiin vuorottaispysäköinnin toteuttamisen keskeisimmät esteet. Lähtötiedot kerättiin kirjallisuuskatsauksena sekä pysäköintiaineisto-otantana eri toimintoja palvelevista pysäköintilaitoksista Espoon ja Helsingin alueella. Pysäköintiaineiston perusteella pystyttiin arvioimaan juuri pysäköinnin kysynnän aikavaihteluja eri toiminnoissa. Vuorottaispysäköinnin toteuttamisen keskeisimpiä esteitä ja toisaalta mahdollisuuksia selvitettiin teemahaastatteluina toteutetuin asiantuntijahaastatteluin. Haastatteluissa pyrittiin avaamaan laajasti eri näkökulmia vuorottaispysäköintiin aina suunnittelusta ja toteutuksesta operointiin ja käyttöön. Työssä tehtyjä havaintoja hyödynnettiin ja testattiin kahdessa esimerkkikohteessa, joissa vuorottaispysäköinnin mahdollisuuksia haluttiin aidosti tutkia osana alueen kehittämistä.
Vuorottaispysäköinnin hyödyt pysäköintipaikkojen tehostamisessa ovat tämän työn havaintojen perusteella ilmeiset. Työn havainnot antavat mahdollisuuden arvioida vurottaispysäköinnin konkreettisia vaikutuksia tarvittavaan pysäköintipaikkamäärään lukuisilla maankäytön toimintojen yhdistelmillä. Vuorottaiskäytön lisäksi silkalla pysäköintipaikkojen nimeämättömyydellä voi olla oletettua suurempi vaikutus asukaspysäköintipaikkojen tarpeeseen.
Pysäköintipaikkojen vuorottaiskäyttö edellyttää sekoittunutta maankäyttöä sellaisten toimintojen kesken, joihin liittyvän pysäköinnin kysynnät ovat eriaikaiset. Vuorottaispysäköinnin edellytysten ja vaikutusten arvioinnin kannalta olennaista onkin tuntea eri toimintojen pysäköinnin kysynnän tunti- ja vuorokausikohtaisia aikavaihteluja. Kotimainen koottu ja julkaistu tutkimustieto juuri pysäköinnin kysynnän aikavaihtelusta toiminnoittain puuttuu, mikä vaikeutta vuorottaispysäköinnin suunnittelua ja vaikutusten arviointia. Vuorottaispysäköinnin suunnitteluun ei myöskään ole suunnitteluohjetta.
Tämän diplomityön ensisijaisena tavoitteena on tarjota lähtötiedot ja menetelmä, jolla pysäköintipaikkojen vuorottaiskäytön vaikutusta pysäköintipaikkatarpeeseen voidaan arvioida. Lisäksi selvitettiin vuorottaispysäköinnin toteuttamisen keskeisimmät esteet. Lähtötiedot kerättiin kirjallisuuskatsauksena sekä pysäköintiaineisto-otantana eri toimintoja palvelevista pysäköintilaitoksista Espoon ja Helsingin alueella. Pysäköintiaineiston perusteella pystyttiin arvioimaan juuri pysäköinnin kysynnän aikavaihteluja eri toiminnoissa. Vuorottaispysäköinnin toteuttamisen keskeisimpiä esteitä ja toisaalta mahdollisuuksia selvitettiin teemahaastatteluina toteutetuin asiantuntijahaastatteluin. Haastatteluissa pyrittiin avaamaan laajasti eri näkökulmia vuorottaispysäköintiin aina suunnittelusta ja toteutuksesta operointiin ja käyttöön. Työssä tehtyjä havaintoja hyödynnettiin ja testattiin kahdessa esimerkkikohteessa, joissa vuorottaispysäköinnin mahdollisuuksia haluttiin aidosti tutkia osana alueen kehittämistä.
Vuorottaispysäköinnin hyödyt pysäköintipaikkojen tehostamisessa ovat tämän työn havaintojen perusteella ilmeiset. Työn havainnot antavat mahdollisuuden arvioida vurottaispysäköinnin konkreettisia vaikutuksia tarvittavaan pysäköintipaikkamäärään lukuisilla maankäytön toimintojen yhdistelmillä. Vuorottaiskäytön lisäksi silkalla pysäköintipaikkojen nimeämättömyydellä voi olla oletettua suurempi vaikutus asukaspysäköintipaikkojen tarpeeseen.