Tielanan hydraulikäytön kehittäminen
Levänen, Juuso (2015)
Levänen, Juuso
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191298
Tiivistelmä
Suomen tieverkosta suuri osa on päällystämätöntä soratietä. Soratie vaatii enemmän hoitoa kuin päällystetty tie. Soratien tärkein hoitotyö on tasaus ja muotoilu, jotka voidaan suorittaa nykyaikaisella hydraulisesti käytettävällä tielanalla.
Tässä työssä kehitettiin tielanan hydraulikäyttöä. Lähtökohtana oli valmistajan halu kehittää tielanojaan ja tavoitteena toimivien prototyyppien valmistus. Tielanojen nykyinen hydraulijärjestelmä tarkastettiin laskennallisesti ja varsinaisiksi kehityskohteiksi muodostui vetovastustunnustelu, terien laskun asemasäätö, sauvaohjain ja mutkatunnustelu.
Kehityskohteista vetovastustunnustelusta, terien laskun asemasäädöstä ja sauvaohjaimesta valmistettiin toimivat prototyypit. Prototyypit mahdollistivat uusien järjestelmien koekäytöt ja tarkastelun. Koekäyttöjen perusteella pohdittiin jatkokehityksen ja mahdollisen tuotteistuksen mahdollisuutta.
Vetovastustunnustelun, terien laskun asemasäädön ja sauvaohjaimen vaikutus tielanan käytettävyyteen havaittiin merkittäväksi ja jatkokehitykselle todettiin olevan vielä tarvetta. Lisäksi suositettiin laskelmien perusteella isompia virtauslinjoja käytettäväksi osassa nykyistä hydraulijärjestelmää painehäviöiden pienentämiseksi.
Tässä työssä kehitettiin tielanan hydraulikäyttöä. Lähtökohtana oli valmistajan halu kehittää tielanojaan ja tavoitteena toimivien prototyyppien valmistus. Tielanojen nykyinen hydraulijärjestelmä tarkastettiin laskennallisesti ja varsinaisiksi kehityskohteiksi muodostui vetovastustunnustelu, terien laskun asemasäätö, sauvaohjain ja mutkatunnustelu.
Kehityskohteista vetovastustunnustelusta, terien laskun asemasäädöstä ja sauvaohjaimesta valmistettiin toimivat prototyypit. Prototyypit mahdollistivat uusien järjestelmien koekäytöt ja tarkastelun. Koekäyttöjen perusteella pohdittiin jatkokehityksen ja mahdollisen tuotteistuksen mahdollisuutta.
Vetovastustunnustelun, terien laskun asemasäädön ja sauvaohjaimen vaikutus tielanan käytettävyyteen havaittiin merkittäväksi ja jatkokehitykselle todettiin olevan vielä tarvetta. Lisäksi suositettiin laskelmien perusteella isompia virtauslinjoja käytettäväksi osassa nykyistä hydraulijärjestelmää painehäviöiden pienentämiseksi.