SLOFT-Täydennysrakentamiskonsepti raskaan liikenteen väylien varsille
Viitala, Emmi Sofia (2015)
Viitala, Emmi Sofia
2015
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505061250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505061250
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on luoda täydennysrakentamiskonsepti sellaisille vaikeasti hyödynnettäville alueille, joita erinäiset liikenneväylät ja -liittymät ovat synnyttäneet kaupunkien keskustoihin ja niiden reunamille. Aihe on ajankohtainen, sillä tällaisia paikkoja pyritään yhä enenevässä määrin ottamaan käyttöön keskisuurissa ja suurissa kasvavissa kaupungeissa, joissa tavoitteena on eheyttää ja tiivistää kaupunkirakennetta sekä taloudellisista että ekologisista syistä.
Alueiden potentiaalina on niiden keskeinen sijainti kaupunkikeskustojen läheisyydessä tai jopa keskustassa. Ne ovat olemassa olevan infrastruktuurin saavutettavissa. Yleensä ne ovat kuitenkin jokseenkin pienikokoisia ja maastonmuodoiltaan hankalia nykypäivän suuren mittakaavan toimisto- tai liikerakentamiselle. Kokoluokaltaan ne sopisivat paremmin asuntorakentamiselle, jota tässä työssä niille ehdotetaankin. Suurimpana haasteena tällöin on auto- tai raideliikenteen aiheuttama melu ja tärinä. Työssä tutkitaan, kuinka niiltä arkkitehtuurin keinoin pystyttäisiin suojautumaan ja samalla luomaan viihtyisää asuinympäristöä ja kodiksi käypiä asuntoja jättömaiksi ja välttämättömiksi muttei viihtyisiksi välitiloiksi koetuille alueille.
Konseptia on kehitetty kartoittamalla tyypillisiä väylien varsien vajaakäyttöalueita ja tutkimalla arkkitehtuurin mahdollistamia melulta suojautumisen keinoja. Lopputuloksena on neljä erilaista ideasuunnitelmaa neljällä erityyppisellä alueella. Ne kaikki hyödyntävät samoja elementtejä. Nämä elementit muodostavat itse konseptin, esimerkin siitä, kuinka kaupunkikeskustoissa väylien varsilla vajaakäytöllä olevia alueita voidaan tehokkaasti ja jopa taloudellisesti ottaa käyttöön ja siten tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta. Cities are full of areas seemingly unavailable to or too difficult for reasonable building due to their location and size. These so called urban left overs are situated near the city centers and formed by different types of traffic routes and junctions. The purpose of this master’s thesis is to create a concept of urban complementary building to be adapted especially to places of this kind. As the increasing aim of many medium and large scale growing cities is to utilize all free unbuilt space for economic reasons and to densify the urban structure for ecological ends, the subject at hand is a current issue.
The existing infrastructure and connections constitute the potential of these areas. Being well located they don’t however strike as suitable sites for business or office building. They are usually too small and perhaps topographically hard to put into effect for large scale business. For this reason this work suggests the primary use for these sites to be housing. What is challenging about this is the noise, tremor and vibrations caused by the heavy traffic on the routes surrounding them. This thesis examines the possibilities of architecture to overcome these obstacles for infilling these usable yet undefined areas of city structure.
The concept has developed from an outline of typical examples of the sites in a sense cut off from the used urban fabric by routes and traffic, and from a study of the means of architecture to prevent the noise from being a restraint for comfortable living. This study has resulted in four different schemes in four different cases that benefit from same elements of design. It is these elements that make up the concept of which goal is to rehabilitate these unused or only partially used areas and thus help to make the city structure denser and more coherent.
Alueiden potentiaalina on niiden keskeinen sijainti kaupunkikeskustojen läheisyydessä tai jopa keskustassa. Ne ovat olemassa olevan infrastruktuurin saavutettavissa. Yleensä ne ovat kuitenkin jokseenkin pienikokoisia ja maastonmuodoiltaan hankalia nykypäivän suuren mittakaavan toimisto- tai liikerakentamiselle. Kokoluokaltaan ne sopisivat paremmin asuntorakentamiselle, jota tässä työssä niille ehdotetaankin. Suurimpana haasteena tällöin on auto- tai raideliikenteen aiheuttama melu ja tärinä. Työssä tutkitaan, kuinka niiltä arkkitehtuurin keinoin pystyttäisiin suojautumaan ja samalla luomaan viihtyisää asuinympäristöä ja kodiksi käypiä asuntoja jättömaiksi ja välttämättömiksi muttei viihtyisiksi välitiloiksi koetuille alueille.
Konseptia on kehitetty kartoittamalla tyypillisiä väylien varsien vajaakäyttöalueita ja tutkimalla arkkitehtuurin mahdollistamia melulta suojautumisen keinoja. Lopputuloksena on neljä erilaista ideasuunnitelmaa neljällä erityyppisellä alueella. Ne kaikki hyödyntävät samoja elementtejä. Nämä elementit muodostavat itse konseptin, esimerkin siitä, kuinka kaupunkikeskustoissa väylien varsilla vajaakäytöllä olevia alueita voidaan tehokkaasti ja jopa taloudellisesti ottaa käyttöön ja siten tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta.
The existing infrastructure and connections constitute the potential of these areas. Being well located they don’t however strike as suitable sites for business or office building. They are usually too small and perhaps topographically hard to put into effect for large scale business. For this reason this work suggests the primary use for these sites to be housing. What is challenging about this is the noise, tremor and vibrations caused by the heavy traffic on the routes surrounding them. This thesis examines the possibilities of architecture to overcome these obstacles for infilling these usable yet undefined areas of city structure.
The concept has developed from an outline of typical examples of the sites in a sense cut off from the used urban fabric by routes and traffic, and from a study of the means of architecture to prevent the noise from being a restraint for comfortable living. This study has resulted in four different schemes in four different cases that benefit from same elements of design. It is these elements that make up the concept of which goal is to rehabilitate these unused or only partially used areas and thus help to make the city structure denser and more coherent.