Tilaus-toimitusprosessin suorituskyvyn mittaaminen projektiorientoituneessa teknologiayrityksessä
Laakso, Markus (2015)
Laakso, Markus
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231240
Tiivistelmä
Suorituskyvyn mittaamisen tarkoituksena on selvittää tai määrittää jonkin liiketoiminnallisen tekijän tila tunnuslukuja hyödyntäen. Tämän työn tavoitteena oli kehittää keskisuuren koneenrakennusyrityksen tilaus-toimitusprosessia suorituskyvyn mittaamisen avulla. Kohdeyrityksen liikevaihdosta suurin osa muodostuu projekteista. Valmistettavien laitteiden valikoima on suuri ja sarjatuotantoa ei juuri tehdä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millaisia operatiivisille toiminnoille soveltuvia suorituskyvyn mittaamisen malleja on olemassa? Miten edellä mainitut mallit soveltuvat koneenrakennusyrityksen tilaus-toimitusprosessiin, jonka virtaus koostuu pääosin projekteista ja niihin liittyvästä yksittäistuotannosta? Millaiset mittarit kuvaavat parhaiten koko tilaus-toimitusprosessin ja sen yksittäisten toimintojen suorituskykyä?
Työ jakaantuu teoria- ja empiriaosuuteen. Suorituskykymittariston rakentaminen perustui laajaan kirjallisuuskatsaukseen sekä tutkijan tekemiin haastatteluihin ja omaan työskentelyyn yrityksessä. Työssä hyödynnetään konstruktiivista tutkimusotetta. Tarkasteltaviksi mittaristomalleiksi valikoituivat tasapainotettu tuloskortti, suorituskykypyramidi, suorituskykyprisma ja suorituskykymatriisi. Mallien lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusprosessin mittaamista ja mittareita toimintojen ja näkökulmien valossa. Tarkasteltavia toimintoja ja näkökulmia olivat suunnittelu, hankinta, tuotanto, laatu, Lean-ajattelu ja henkilöstö. Prosessin mittaamista lähestyttiin tässä työssä toiminto- ja projektinäkökulmasta. Mittariston rakentaminen perustui kolmivaiheiseen prosessiin: suunnittelu, käyttöönotto ja käyttö. Työn empiriaosuus painottui suunnitteluun.
Mittariston suunnittelu perustui prosessiin, jossa määritellään ensin toimintokohtaiset menestystekijät ja sen jälkeen niitä kuvaavat mittarit. Tässä työssä onnistuttiin kehittämään kohdeyrityksen tilaus-toimitusprosessiin soveltuva suorituskykymittaristo. Projektinäkökulman mittarit kiteytettiin mittaristoksi suorituskykymatriisin avulla. Projektinäkökulman lisäksi tilaus-toimitusprosessin mittaamista lähestyttiin toimintonäkökulmasta kehittämällä mittareita yksittäisille toiminnoille. Mittareiden kehittämisessä pyrittiin huomioimaan tasapainotetun tuloskortin ajatus mittareiden keskinäisestä tasapainosta. Tulevaisuudessa tässä työssä kehitetyt tilaus-toimitusprosessin mittarit voidaan liittää osaksi koko yrityksen suorituskykymittaristoa. Työn aikana onnistuttiin kehittämään myös työkaluja mittaristotulosten analysointia varten. Näitä työkaluja ovat projektikortti ja toimittajaraportti. Mittariston esittämisessä käytettävän tietojärjestelmän rooli todettiin merkittäväksi mittariston käytön kannalta. Tutkimuksessa suorituskyvyn mittaamisen rooli johtamisessa ilmeni erityisesti päätöksenteossa, kontrolloinnissa ja ohjaamisessa. Performance measurement is a process, the purpose of which is to determine or assess a business factor’s status by using performance indicators. The aim of this thesis was to develop a medium-sized engineering company’s order-to-delivery process by using performance measurement. The most of company’s sale consists of project business. The list of the manufacturing products is wide-ranging. Due to these reasons, the company makes one-off production. The research questions of this thesis are: What kind of performance measurement models exist for operational functions? Are these models suitable to describe the mechanical engineering company’s order-to-delivery process, the flow of which mainly consists of projects and one-off production? What kinds of indicators are most useful to describe the order-to-delivery process or its single function?
This thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The research approach is constructive. The construction is the performance measurement system for the company. The performance measurement system is based on a literature review and interviews by researcher and researcher’s working in the company. In the thesis, the following performance measurement models are reviewed: the Balanced Scorecard, the Performance Pyramid, the Performance Prism and the Performance Matrix. In addition, in the theoretical part performance measurement and performance indicators in the order-to-delivery process are reviewed from multiple perspectives. The perspectives are engineering, purchase, production, quality, lean thinking and human resources. Performance measurements were approached from the perspectives of functions and projects. The process of performance measurement system implementation process consisted of three phases: the design of the performance measures, the implementation of the performance measures and the use of the performance measures. The empirical part of the thesis focuses on the design phase.
The design of the performance measurement system is based on the process, the first phase of which is to define success factors for functions. The second phase is to develop performance indicators for success factors. A performance measurement system was created for the company as a result of this thesis. Performance indicators of the project approach were summarized in the performance matrix. Indicators of the function approach were designed according to the basic idea of the Balanced Scorecard about the balance between indicators. In the future, performance indicators from the function approach can be added to the performance measurement system of the entire company. During the thesis project, tools for analyzing the results of the performance measurement system were also developed. These tools are the project card and the supplier report. According to this study, the role of the information system is very important for the use of performance indicators. The role of performance measurement became specially obvious in decision making, control, signaling and learning.
Työ jakaantuu teoria- ja empiriaosuuteen. Suorituskykymittariston rakentaminen perustui laajaan kirjallisuuskatsaukseen sekä tutkijan tekemiin haastatteluihin ja omaan työskentelyyn yrityksessä. Työssä hyödynnetään konstruktiivista tutkimusotetta. Tarkasteltaviksi mittaristomalleiksi valikoituivat tasapainotettu tuloskortti, suorituskykypyramidi, suorituskykyprisma ja suorituskykymatriisi. Mallien lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusprosessin mittaamista ja mittareita toimintojen ja näkökulmien valossa. Tarkasteltavia toimintoja ja näkökulmia olivat suunnittelu, hankinta, tuotanto, laatu, Lean-ajattelu ja henkilöstö. Prosessin mittaamista lähestyttiin tässä työssä toiminto- ja projektinäkökulmasta. Mittariston rakentaminen perustui kolmivaiheiseen prosessiin: suunnittelu, käyttöönotto ja käyttö. Työn empiriaosuus painottui suunnitteluun.
Mittariston suunnittelu perustui prosessiin, jossa määritellään ensin toimintokohtaiset menestystekijät ja sen jälkeen niitä kuvaavat mittarit. Tässä työssä onnistuttiin kehittämään kohdeyrityksen tilaus-toimitusprosessiin soveltuva suorituskykymittaristo. Projektinäkökulman mittarit kiteytettiin mittaristoksi suorituskykymatriisin avulla. Projektinäkökulman lisäksi tilaus-toimitusprosessin mittaamista lähestyttiin toimintonäkökulmasta kehittämällä mittareita yksittäisille toiminnoille. Mittareiden kehittämisessä pyrittiin huomioimaan tasapainotetun tuloskortin ajatus mittareiden keskinäisestä tasapainosta. Tulevaisuudessa tässä työssä kehitetyt tilaus-toimitusprosessin mittarit voidaan liittää osaksi koko yrityksen suorituskykymittaristoa. Työn aikana onnistuttiin kehittämään myös työkaluja mittaristotulosten analysointia varten. Näitä työkaluja ovat projektikortti ja toimittajaraportti. Mittariston esittämisessä käytettävän tietojärjestelmän rooli todettiin merkittäväksi mittariston käytön kannalta. Tutkimuksessa suorituskyvyn mittaamisen rooli johtamisessa ilmeni erityisesti päätöksenteossa, kontrolloinnissa ja ohjaamisessa.
This thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The research approach is constructive. The construction is the performance measurement system for the company. The performance measurement system is based on a literature review and interviews by researcher and researcher’s working in the company. In the thesis, the following performance measurement models are reviewed: the Balanced Scorecard, the Performance Pyramid, the Performance Prism and the Performance Matrix. In addition, in the theoretical part performance measurement and performance indicators in the order-to-delivery process are reviewed from multiple perspectives. The perspectives are engineering, purchase, production, quality, lean thinking and human resources. Performance measurements were approached from the perspectives of functions and projects. The process of performance measurement system implementation process consisted of three phases: the design of the performance measures, the implementation of the performance measures and the use of the performance measures. The empirical part of the thesis focuses on the design phase.
The design of the performance measurement system is based on the process, the first phase of which is to define success factors for functions. The second phase is to develop performance indicators for success factors. A performance measurement system was created for the company as a result of this thesis. Performance indicators of the project approach were summarized in the performance matrix. Indicators of the function approach were designed according to the basic idea of the Balanced Scorecard about the balance between indicators. In the future, performance indicators from the function approach can be added to the performance measurement system of the entire company. During the thesis project, tools for analyzing the results of the performance measurement system were also developed. These tools are the project card and the supplier report. According to this study, the role of the information system is very important for the use of performance indicators. The role of performance measurement became specially obvious in decision making, control, signaling and learning.