Mobiilimurskainlaitosten teräsrakenteiden toiminnan ja käyttöturvallisuuden varmistaminen
Sihvola, Juho (2015)
Sihvola, Juho
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231242
Tiivistelmä
Työ koostuu kahdesta osasta, joita molempia yhdistää koneturvallisuus. Ensimmäisessä osassa käsitellään Lokotrack-mobiilimurskainten koneturvallisuutta asiakaskäytössä olleiden laitteiden osalta. Työssä on käsitelty käytetyissä koneissa ilmeneviä turvallisuuteen vaikuttavia vaurioita, niiden havaitsemisesta tarkastuksin ja vaurioitumisen taustalla olevaa teoriaa. Toinen osa työtä käsittelee Lokotrackin kuljettimen väsytystestausta ja ennen kaikkea testauksen suunnittelua. Väsymistä on myös käsitelty ilmiöitä ja esitelty siihen liittyvää teoriaa ja laskentamenetelmiä.
Valmistajan ja koneen omistajan vastuista koneturvallisuuden osalta on säädetty laissa. Koneen valmistajan vastuulla on taata koneen turvallisuus koko koneen käyttöiän ajan ohjeistamalla kuinka konetta tulee huoltaa ja mitkä osat tulee vaihtaa tai tarkastaa säännöllisin väliajoin. Käyttöohjeen osaksi tarvitaan tarkastusohje täyttämään asetetut vaatimukset ja helpottamaan turvallisuuden kannalta kriittisten kohtien löytämistä ja erityyppisten vaurioiden tunnistamista. Tarkastusohjetta varten kerättiin erilaisilla menetelmillä tietoa Lokotrackien teräsrakenteiden kriittisistä kohdista ja niissä tyypillisesti esiintyvistä vaurioista. Tietoa kerättiin takuuraporteista, katselmoinneilla ja haastattelemalla tuotteista vastaavia suunnittelijoita ja huoltohenkilökuntaa.
Väsytystestin tavoitteena on saada tietoa kuljettimen rungon kestosta ja vaurioitumistavasta, josta tulee olemaan hyötyä uutta tuotetta suunniteltaessa. Väsytystesti tullaan toteuttamaan nopeutettuna väsytyskokeena, jolla simuloidaan Lokotrackin tela-ajossa syntyviä kuormituksia. Kenttämittauksissa on havaittu, että kuljettimen väsytysikä muodostuu pääasiassa tela-ajon aiheuttamista heilahduksista. Erityisen kuormittavia ovat sivuttaisheilahdukset ja tämä on myös huomioitu kokeen kuormitustapaa valittaessa.
Työssä suunniteltiin väsytystestiä varten testijärjestely ja mittaussuunnitelma, sisältäen testiä varten tarvittava testipenkki. Testi- ja mittausjärjestelyt suunniteltiin siten, että niistä voidaan analysoida Lokotrackin kääntönopeuden vaikutusta kuljettimen väsymisikään. Testipenkki tulee myös jatkossa palvelemaan vastaavanlaisia kuljetinmalleja testattaessa. Tarkastusohjetta varten saatiin kerättyä aineisto, jonka pohjalta lopullinen käyttöohjeeseen liitettävä tarkastusohje muotoillaan.
Valmistajan ja koneen omistajan vastuista koneturvallisuuden osalta on säädetty laissa. Koneen valmistajan vastuulla on taata koneen turvallisuus koko koneen käyttöiän ajan ohjeistamalla kuinka konetta tulee huoltaa ja mitkä osat tulee vaihtaa tai tarkastaa säännöllisin väliajoin. Käyttöohjeen osaksi tarvitaan tarkastusohje täyttämään asetetut vaatimukset ja helpottamaan turvallisuuden kannalta kriittisten kohtien löytämistä ja erityyppisten vaurioiden tunnistamista. Tarkastusohjetta varten kerättiin erilaisilla menetelmillä tietoa Lokotrackien teräsrakenteiden kriittisistä kohdista ja niissä tyypillisesti esiintyvistä vaurioista. Tietoa kerättiin takuuraporteista, katselmoinneilla ja haastattelemalla tuotteista vastaavia suunnittelijoita ja huoltohenkilökuntaa.
Väsytystestin tavoitteena on saada tietoa kuljettimen rungon kestosta ja vaurioitumistavasta, josta tulee olemaan hyötyä uutta tuotetta suunniteltaessa. Väsytystesti tullaan toteuttamaan nopeutettuna väsytyskokeena, jolla simuloidaan Lokotrackin tela-ajossa syntyviä kuormituksia. Kenttämittauksissa on havaittu, että kuljettimen väsytysikä muodostuu pääasiassa tela-ajon aiheuttamista heilahduksista. Erityisen kuormittavia ovat sivuttaisheilahdukset ja tämä on myös huomioitu kokeen kuormitustapaa valittaessa.
Työssä suunniteltiin väsytystestiä varten testijärjestely ja mittaussuunnitelma, sisältäen testiä varten tarvittava testipenkki. Testi- ja mittausjärjestelyt suunniteltiin siten, että niistä voidaan analysoida Lokotrackin kääntönopeuden vaikutusta kuljettimen väsymisikään. Testipenkki tulee myös jatkossa palvelemaan vastaavanlaisia kuljetinmalleja testattaessa. Tarkastusohjetta varten saatiin kerättyä aineisto, jonka pohjalta lopullinen käyttöohjeeseen liitettävä tarkastusohje muotoillaan.