Verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan merkitys ja roolit tietokonepelien kehittämisessä
Asikainen, Lauri (2015)
Asikainen, Lauri
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504221215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504221215
Tiivistelmä
Verkkoyhteisöjen merkitys tietokonepelien kehittämisessä on noussut merkittäväksi asiaksi Internetin levittyä globaaliksi tietoverkoksi. Sosiaalisen median suosion kasvu ja verkkoyhteisöihin osallistumisen arkipäiväistyminen kaikissa ihmisdemografioissa on luonut moninaisista verkkoyhteisötyypeistä suosittuja myös tietokonepelien yhteydessä. Tämä kehitys on mahdollistanut yhä laajemman verkkoyhteisöjen käytön pelien kehittämisessä. Viimeisen noin kymmenen vuoden aikana tietotekniikan kehitys on mahdollistanut myös pelianalytiikan nousun merkittäväksi keinoksi pelien kehittämisessä. Nykyään kaikissa merkittävissä peleissä pelialustasta riippumatta käytetään pelianalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia pelaamiseen liittyvän tiedon keräämisessä ja sitä kautta pelien kehittämisessä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan merkitystä ja rooleja tietokonepelien kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen suhde tietokonepelien kehittämisellä verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan avulla on keskenään, ja millainen merkitys esimerkiksi verkkoyhteisöissä tapahtuvalla arvonluonnilla ja pelien ansaintamalleilla on tähän liittyen.
Tutkimus on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoreettinen osa perustuu käsiteanalyyttiseen kirjallisuustutkimukseen ja työtä varten tehtyihin haastatteluihin. Päätavoitteena oli tutkia tietokonepelien verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja merkitystä pelien kehittämisessä. Myös verkkoyhteisöissä tapahtuvaa arvonluontia pelien kehittämisen näkökulmasta tutkittiin sekä tarkasteltiin myös pelien ansaintamallien yhdistymistä tähän kokonaisuuteen. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu toiminta-analyyttisen ja konstruktiiviseen tapaustutkimukseen, jonka tarkoituksena oli tutkia kahdessa eri pelitapauksessa verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan merkitystä ja rooleja kyseisten pelien kehittämisessä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkoyhteisöillä ja pelianalytiikalla on omat merkittävät roolinsa tietokonepelien kehittämisessä. Vain molempia oikeilla tavoilla ja oikeissa pelin kehittämisen vaiheissa järkevästi yhdessä käyttämällä, niistä voidaan saada paras hyöty irti pelien kehittämisessä perinteisen peliyhtiön sisäisen pelikehityksen rinnalla. Lisäksi tietokonepelien yhä monimuotoisemmat verkkoyhteisöt mahdollistavat uusia markkinoinnillisia keinoja tietokonepelien ansaintamallien tukemiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan merkitystä ja rooleja tietokonepelien kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen suhde tietokonepelien kehittämisellä verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan avulla on keskenään, ja millainen merkitys esimerkiksi verkkoyhteisöissä tapahtuvalla arvonluonnilla ja pelien ansaintamalleilla on tähän liittyen.
Tutkimus on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoreettinen osa perustuu käsiteanalyyttiseen kirjallisuustutkimukseen ja työtä varten tehtyihin haastatteluihin. Päätavoitteena oli tutkia tietokonepelien verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja merkitystä pelien kehittämisessä. Myös verkkoyhteisöissä tapahtuvaa arvonluontia pelien kehittämisen näkökulmasta tutkittiin sekä tarkasteltiin myös pelien ansaintamallien yhdistymistä tähän kokonaisuuteen. Tutkimuksen empiirinen osa perustuu toiminta-analyyttisen ja konstruktiiviseen tapaustutkimukseen, jonka tarkoituksena oli tutkia kahdessa eri pelitapauksessa verkkoyhteisöjen ja pelianalytiikan merkitystä ja rooleja kyseisten pelien kehittämisessä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkoyhteisöillä ja pelianalytiikalla on omat merkittävät roolinsa tietokonepelien kehittämisessä. Vain molempia oikeilla tavoilla ja oikeissa pelin kehittämisen vaiheissa järkevästi yhdessä käyttämällä, niistä voidaan saada paras hyöty irti pelien kehittämisessä perinteisen peliyhtiön sisäisen pelikehityksen rinnalla. Lisäksi tietokonepelien yhä monimuotoisemmat verkkoyhteisöt mahdollistavat uusia markkinoinnillisia keinoja tietokonepelien ansaintamallien tukemiseen.