Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän mobiilikäytön kehittäminen
Virtanen, Jari (2015)
Virtanen, Jari
2015
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504221196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504221196
Tiivistelmä
Viime vuosina yhdeksi kunnossapitotoimintojaan aktiivisesti kehittävien yritysten keskeisimmäksi parannuskohteeksi on noussut toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys eri päätelaitteilla kenttäolosuhteissa. Tässä diplomityössä tutkitaan kohdeyrityksessä käytetyn kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyttä mobiililaitteilla kenttäolosuhteissa.
Työssä perehdytään kunnossapidon toiminnanohjausta päivittäisessä työssään käyttäviin eri käyttäjäryhmiin sekä sen tarjoamiin monipuolisiin palveluihin. Kunnossapidon toiminnanohjauksen päivittäisen käytön sujuvuutta kenttäolosuhteissa selvitetään huoltoedustajille tehtävän kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus sisältää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osuuden. Kyselytutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselynä, joka osoittautui toimivan erittäin hyvin tässä tapauksessa. Kyselyn kohderyhmä tavoitettiin hyvin ja osallistumisprosentti oli erittäin korkea. Kyselyn tuloksia tarkastelemalla voidaan havaita, että noin puolet vastaajista kokee mobiilisovelluksen päivittäisen käytön olevan helppoa ja he uskovat sen tukevan hyvin loppukäyttäjän työtä.
Toiminnanohjauksen tarjoamien palveluiden kehityskohteiden tunnistamiseksi työssä analysoitiin kunnossapidon keskeisimmät toiminnallisuudet sekä prosessit ja pyrittiin selvittämään miten niitä voitaisiin kehittää sekä tehostaa. Analysointityön yhteydessä onnistuttiin tunnistamaan useita pienempiä sekä joitakin suurempia puutteita nykyisin käytetyissä toimintatavoissa sekä menetelmissä. Nämä kehityskohteet listattiin sekä priorisoitiin sopivien parametrien avulla. Tunnistettujen kehityskohteiden toteuttamisella lähitulevaisuudessa kohdeyrityksellä on mahdollista merkittävästi tehostaa kenttäorganisaationsa toimintakykyä.
Työssä perehdytään kunnossapidon toiminnanohjausta päivittäisessä työssään käyttäviin eri käyttäjäryhmiin sekä sen tarjoamiin monipuolisiin palveluihin. Kunnossapidon toiminnanohjauksen päivittäisen käytön sujuvuutta kenttäolosuhteissa selvitetään huoltoedustajille tehtävän kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus sisältää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osuuden. Kyselytutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselynä, joka osoittautui toimivan erittäin hyvin tässä tapauksessa. Kyselyn kohderyhmä tavoitettiin hyvin ja osallistumisprosentti oli erittäin korkea. Kyselyn tuloksia tarkastelemalla voidaan havaita, että noin puolet vastaajista kokee mobiilisovelluksen päivittäisen käytön olevan helppoa ja he uskovat sen tukevan hyvin loppukäyttäjän työtä.
Toiminnanohjauksen tarjoamien palveluiden kehityskohteiden tunnistamiseksi työssä analysoitiin kunnossapidon keskeisimmät toiminnallisuudet sekä prosessit ja pyrittiin selvittämään miten niitä voitaisiin kehittää sekä tehostaa. Analysointityön yhteydessä onnistuttiin tunnistamaan useita pienempiä sekä joitakin suurempia puutteita nykyisin käytetyissä toimintatavoissa sekä menetelmissä. Nämä kehityskohteet listattiin sekä priorisoitiin sopivien parametrien avulla. Tunnistettujen kehityskohteiden toteuttamisella lähitulevaisuudessa kohdeyrityksellä on mahdollista merkittävästi tehostaa kenttäorganisaationsa toimintakykyä.