Telahuollon tarkastusraportointiprosessin kehittäminen
Savolainen, Ville (2015)
Savolainen, Ville
2015
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504211193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504211193
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena oli kehittää Valmet Technologies Oy:n Jyväskylän huoltokeskuksen telahuollon tarkastusraportointiprosessia. Telahuollon päätuotteita ovat paperikoneiden telojen huollot ja korjaukset. Huoltoon tuleva tela puretaan osiin ja osat tarkastetaan. Tarkastustuloksen perusteella asiakkaalle suositellaan mahdollisia alkuperäiseen huoltoon sisältymättömiä korjaustoimenpiteitä lisätöinä. Huollon valmistuttua asiakkaalle lähetetään yhteenvetona huoltoraportti huollossa suoritetuista toimenpiteistä.
Työn teoriaosuus rakentuu laadunhallinnan, prosessijohtamisen, lean-ajattelun ja käytettävyyden ympärille. Lisäksi työssä kuvataan telahuollon toiminta yleisellä tasolla. Tutkimusongelmana työssä oli miten Jyväskylän telahuollon tarkastusraportointiprosessia voidaan kehittää asiakaslähtöisesti optimoiden resurssien käyttö. Työssä tarkasteltiin Jyväskylän telahuollon omaa prosessia ja verrattiin sitä Valmetin muiden telahuoltoyksiköiden prosesseihin. Vertailu toteutettiin havainnoimalla omaa toimintaa ja suorittamalla vierailut muihin yksiköihin. Asiakkaiden vaatimukset huoltoraportille kartoitettiin haastattelemalla Valmetin Suomen alueen telahuoltoasiakkaita. Työn lähtökohtana olivat Jyväskylän telahuollon ongelmat vanhentuneiden raportointidokumenttien ja huoltoraportointiin riittämättömien resurssien kanssa.
Saatujen havaintojen perusteella työssä määriteltiin ensin vaatimukset tarkastusprosessille sekä käytettäville raportointidokumenteille. Tämän jälkeen luotiin tehokkain mahdollinen tarkastusraportointiprosessi ottaen huomioon Jyväskylän telahuollon resurssit. Raportointia tehostettiin luomalla yhdelle telatyypille, Valmet SymZL-telalle, uusi johdonmukainen tarkastusdokumenttimalli Microsoft Excel -ohjelmalla. Lisäksi tarkastushavaintojen kirjaamiseksi suoraan sähköiseen muotoon otettiin käyttöön tablettitietokone. Uusi tarkastusdokumentti vastaa asiakkaan vaatimuksia ja syntyy mahdollisimman valmiiksi jo suoraan huollon aikana lyhentäen huoltoraportin lähetysviivettä huollon jälkeen. Uuden tarkastusdokumentin käyttöön ja raportointiprosessiin tehtiin ohjeistus ottaen huomioon työn aikana raportoinnin tietojen tallennuksen ja raportin lähetysviiveen mittaamisen osalta käyttöön otettu M-Files -dokumenttienhallintaohjelmisto.
Työn tulokset selkeyttivät ja tehostivat tarkastusraportointiprosessia. Uusi prosessi on virtaviivaisempi, koska turhia välivaiheita saatiin poistettua. Uuden prosessin käyttöönottoa on tuettava vielä tämän tutkimuksen jälkeenkin ja lisätyöraportoinnin muuttaminen täysin optimaaliseksi vaatisi lisää toimihenkilöresursseja tuotantoon. Tarkastusdokumenttien osalta seuraava vaihe on kaikkien telatyyppien raporttien saattaminen samalle tasolle SymZL-telan raportin kanssa. Dokumenttien mahdollinen jatkokehitys on kannattavaa suorittaa vasta tämän perustason saavuttamisen jälkeen.
Työn teoriaosuus rakentuu laadunhallinnan, prosessijohtamisen, lean-ajattelun ja käytettävyyden ympärille. Lisäksi työssä kuvataan telahuollon toiminta yleisellä tasolla. Tutkimusongelmana työssä oli miten Jyväskylän telahuollon tarkastusraportointiprosessia voidaan kehittää asiakaslähtöisesti optimoiden resurssien käyttö. Työssä tarkasteltiin Jyväskylän telahuollon omaa prosessia ja verrattiin sitä Valmetin muiden telahuoltoyksiköiden prosesseihin. Vertailu toteutettiin havainnoimalla omaa toimintaa ja suorittamalla vierailut muihin yksiköihin. Asiakkaiden vaatimukset huoltoraportille kartoitettiin haastattelemalla Valmetin Suomen alueen telahuoltoasiakkaita. Työn lähtökohtana olivat Jyväskylän telahuollon ongelmat vanhentuneiden raportointidokumenttien ja huoltoraportointiin riittämättömien resurssien kanssa.
Saatujen havaintojen perusteella työssä määriteltiin ensin vaatimukset tarkastusprosessille sekä käytettäville raportointidokumenteille. Tämän jälkeen luotiin tehokkain mahdollinen tarkastusraportointiprosessi ottaen huomioon Jyväskylän telahuollon resurssit. Raportointia tehostettiin luomalla yhdelle telatyypille, Valmet SymZL-telalle, uusi johdonmukainen tarkastusdokumenttimalli Microsoft Excel -ohjelmalla. Lisäksi tarkastushavaintojen kirjaamiseksi suoraan sähköiseen muotoon otettiin käyttöön tablettitietokone. Uusi tarkastusdokumentti vastaa asiakkaan vaatimuksia ja syntyy mahdollisimman valmiiksi jo suoraan huollon aikana lyhentäen huoltoraportin lähetysviivettä huollon jälkeen. Uuden tarkastusdokumentin käyttöön ja raportointiprosessiin tehtiin ohjeistus ottaen huomioon työn aikana raportoinnin tietojen tallennuksen ja raportin lähetysviiveen mittaamisen osalta käyttöön otettu M-Files -dokumenttienhallintaohjelmisto.
Työn tulokset selkeyttivät ja tehostivat tarkastusraportointiprosessia. Uusi prosessi on virtaviivaisempi, koska turhia välivaiheita saatiin poistettua. Uuden prosessin käyttöönottoa on tuettava vielä tämän tutkimuksen jälkeenkin ja lisätyöraportoinnin muuttaminen täysin optimaaliseksi vaatisi lisää toimihenkilöresursseja tuotantoon. Tarkastusdokumenttien osalta seuraava vaihe on kaikkien telatyyppien raporttien saattaminen samalle tasolle SymZL-telan raportin kanssa. Dokumenttien mahdollinen jatkokehitys on kannattavaa suorittaa vasta tämän perustason saavuttamisen jälkeen.