Tietojohtaminen liiketoiminnan kasvun tukena rakennusalalla
Autio, Tiina (2015)
Autio, Tiina
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503261183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503261183
Tiivistelmä
Tutkimus koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus, jossa pyrittiin selvittämään millaiset tekijät stimuloivat yrityksen kasvua. Kirjallisuudessa kasvua edistävät tekijät jaetaan yleensä kolmeen luokkaan: henkilökohtaisiin, organisaatiokohtaisiin ja ympäristökohtaisiin. Henkilökohtaiset kasvutekijät ovat johtajaan tai johtoryhmään sidonnaisia: näitä ovat esimerkiksi koulutus, motivaatio, johtoryhmän kokoonpano ja aiempi kokemus. Organisaatiokohtaisia kasvutekijöitä ovat esimerkiksi yrityksen tietämyksenhallinnan järjestäminen tai osaavien työntekijöiden rekrytointi. Toimialakohtaisia tekijöitä ovat esimerkiksi verkostot tai valittu toimiala. Näitä kasvutekijöitä voidaan tukea tietojohtamisen välineillä vahvistamalla tietoresursseja sekä hankkimalla tietoa kasvutavoitteisiin liittyvän päätöksenteon tueksi.
Rakennustoimisto Pohjola Oy on tamperelainen rakennusalan yritys, jonka tavoitteena on tuplata liikevaihtonsa vuoteen 2016 mennessä. Erityistä tässä yrityksessä on sen johtamistapa: henkilöstö suunnittelee ja johtaa projektit ja varsinainen toteuttava henkilöstö hankitaan aliurakointina. Empiirisessä osuudessa suoritettiin case-tutkimus rakennusalan yrityksessä sekä haastattelemalla hallitusta että pitämällä henkilöstölle työpajoja tulosten validoimiseksi. Pohjolassa näitä kasvua edistäviä tekijöitä ovat henkilöstön kouluttautuminen, henkilöstön rekrytointi, brandi, tunnettuus ja työmaiden (tarvikkeiden) standardointi. Pohjolassa tietotarpeista tärkeimpänä nähtiin oikeanlaisten, kannattavien hankkeiden valinta. Kasvutavoitteisiin liittyvää, päätöksentekoa tukevan tiedon keräämiseen on Pohjolassa seuraavanlaisia työkaluja: markkinatutkimus, branditutkimus, asiakastutkimus, tulospalkkausjärjestelmät, talousjärjestelmä, ennusteet ja hankkeet. Yhtenäisen näkemyksen tuottamiseksi käytetään intraa, sähköpostikeskusteluja, hallituksen ja johtoryhmän välisiä keskusteja sekä Pohjola-akatemiaa. Tietoresurssien kehittämiseksi työkaluina on Eloisa-brandin kehittäminen, rekrytoinneissa onnistuminen ja prosessien yhtenäistäminen.
Pohjolassa tärkeimpänä kasvun kannalta tärkeimpänä tekijänä nousi oikeanlaisten hankkeiden valitseminen hankeaihiosta ja niiden luominen. Työpajoissa esiin nousi tärkeimpänä kohteena oikeanlaisten hankkeiden valitseminen hankeaihioista. Tätä varten työkaluksi kehitettiin kriteeristö oikeanlaisten hankkeiden valitsemiseksi hankeaihiosta.
Rakennustoimisto Pohjola Oy on tamperelainen rakennusalan yritys, jonka tavoitteena on tuplata liikevaihtonsa vuoteen 2016 mennessä. Erityistä tässä yrityksessä on sen johtamistapa: henkilöstö suunnittelee ja johtaa projektit ja varsinainen toteuttava henkilöstö hankitaan aliurakointina. Empiirisessä osuudessa suoritettiin case-tutkimus rakennusalan yrityksessä sekä haastattelemalla hallitusta että pitämällä henkilöstölle työpajoja tulosten validoimiseksi. Pohjolassa näitä kasvua edistäviä tekijöitä ovat henkilöstön kouluttautuminen, henkilöstön rekrytointi, brandi, tunnettuus ja työmaiden (tarvikkeiden) standardointi. Pohjolassa tietotarpeista tärkeimpänä nähtiin oikeanlaisten, kannattavien hankkeiden valinta. Kasvutavoitteisiin liittyvää, päätöksentekoa tukevan tiedon keräämiseen on Pohjolassa seuraavanlaisia työkaluja: markkinatutkimus, branditutkimus, asiakastutkimus, tulospalkkausjärjestelmät, talousjärjestelmä, ennusteet ja hankkeet. Yhtenäisen näkemyksen tuottamiseksi käytetään intraa, sähköpostikeskusteluja, hallituksen ja johtoryhmän välisiä keskusteja sekä Pohjola-akatemiaa. Tietoresurssien kehittämiseksi työkaluina on Eloisa-brandin kehittäminen, rekrytoinneissa onnistuminen ja prosessien yhtenäistäminen.
Pohjolassa tärkeimpänä kasvun kannalta tärkeimpänä tekijänä nousi oikeanlaisten hankkeiden valitseminen hankeaihiosta ja niiden luominen. Työpajoissa esiin nousi tärkeimpänä kohteena oikeanlaisten hankkeiden valitseminen hankeaihioista. Tätä varten työkaluksi kehitettiin kriteeristö oikeanlaisten hankkeiden valitsemiseksi hankeaihiosta.