Mallipohjainen systeemisuunnittelu automaation oppimisympäristön uudistuksessa
Hara, Sami (2015)
Hara, Sami
2015
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503251177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503251177
Tiivistelmä
Realistiset oppimisympäristöt toimivat oppimisen tukena. Niiden avulla voidaan selventää teorian soveltamista käytännön tilanteissa. Tässä diplomityössä on tutkittu, miten systeemisuunnittelun ja mallipohjaisen systeemisuunnittelun menetelmiä voidaan käyttää hyväksi monikäyttöisen automaation ja prosessien hallinnan oppimisympäristön suunnittelussa.
Työssä on esitelty systeemisuunnittelun perusperiaatteet sekä mallipohjaisen systeemisuunnittelun menetelmiä ja sovelluksia. Tutkimuksen kohteena olevan oppimisympäristön yksi merkittävin osa on sen automaatiojärjestelmä. Tämän myötä diplomityön yksi luku käsittelee automaatiojärjestelmien yleisimpiä teknologioita.
Systeemin mallin luomisessa käytettiin apuna mallipohjaisen systeemisuunnittelun OOSEM-menetelmää sekä SysML-mallinnuskieltä. Kyseinen mallinnuskieli koostuu yhdeksästä erilaisesta kaaviosta, joiden avulla voidaan mallintaa systeemin rakennetta, rakenneosien välistä vuorovaikutusta sekä käyttäytymistä.
Olemassa olevan oppimisympäristön ominaisuudet selvitettiin ja määritettiin sidosryhmien vaatimusten perusteella muutokset ja hankinnat. Lisäksi tehtiin suunnitelmat muutoksista, joita oppimisympäristöön täytyy tehdä tulevaisuudessa. Oppimisympäristöstä pyrittiin kehittämään moderni ja monikäyttöinen, joka tukee automaation ja prosessien hallinnan opetusta sekä mahdollista tutkimusta.
Työssä tehty systeemin malli tukee oppimisympäristön määrittelyssä, suunnittelussa, asennuksissa ja ylläpidossa. Mallipohjaisten menetelmien avulla pystyttiin varmistamaan, että eri sidosryhmien alkuperäiset vaatimukset täyttyvät. Tärkeimpinä asioina nousi esiin vaatimusten mallintaminen ja jäljitettävyyden ylläpitäminen.
Työssä on esitelty systeemisuunnittelun perusperiaatteet sekä mallipohjaisen systeemisuunnittelun menetelmiä ja sovelluksia. Tutkimuksen kohteena olevan oppimisympäristön yksi merkittävin osa on sen automaatiojärjestelmä. Tämän myötä diplomityön yksi luku käsittelee automaatiojärjestelmien yleisimpiä teknologioita.
Systeemin mallin luomisessa käytettiin apuna mallipohjaisen systeemisuunnittelun OOSEM-menetelmää sekä SysML-mallinnuskieltä. Kyseinen mallinnuskieli koostuu yhdeksästä erilaisesta kaaviosta, joiden avulla voidaan mallintaa systeemin rakennetta, rakenneosien välistä vuorovaikutusta sekä käyttäytymistä.
Olemassa olevan oppimisympäristön ominaisuudet selvitettiin ja määritettiin sidosryhmien vaatimusten perusteella muutokset ja hankinnat. Lisäksi tehtiin suunnitelmat muutoksista, joita oppimisympäristöön täytyy tehdä tulevaisuudessa. Oppimisympäristöstä pyrittiin kehittämään moderni ja monikäyttöinen, joka tukee automaation ja prosessien hallinnan opetusta sekä mahdollista tutkimusta.
Työssä tehty systeemin malli tukee oppimisympäristön määrittelyssä, suunnittelussa, asennuksissa ja ylläpidossa. Mallipohjaisten menetelmien avulla pystyttiin varmistamaan, että eri sidosryhmien alkuperäiset vaatimukset täyttyvät. Tärkeimpinä asioina nousi esiin vaatimusten mallintaminen ja jäljitettävyyden ylläpitäminen.