Myynnin- ja tuotannonsuunnittelun kehittäminen pienerätuotannossa
Laitinen, Pavel (2015)
Laitinen, Pavel
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503231140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503231140
Tiivistelmä
Myynnin- ja tuotannonsuunnittelu on saanut entistä suuremman huomion akateemisessa kirjallisuudessa sekä yritysten toiminnassa. Toimintaympäristön muuttuessa entistä dynaamiseksi, tulee yritysten pystyä reagoimaan muuttuviin markkinoihin entistä nopeammin. Parhaiten toimivat yritykset ovatkin siirtyneet jäykästä vuosisuunnittelusta kohti myynnin- ja tuotannonsuunnittelua.
Myynnin- ja tuotannonsuunnittelulla on tärkeä rooli yrityksen tehokkuudessa. Prosessin saaminen kuntoon onkin tärkeää. Tutkimuksen kohdeyrityksen ongelmana oli määritellä nykyisen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun tila. Tämän jälkeen tuli selvittää miten myynnin- ja tuotannonsuunnittelua pystytään kohdeyrityksessä kehittämän. Kehitysmahdollisuuksien myötä kohdeyrityksille tuli luoda ajallinen toimintasuunnitelma prosessin kehittämiselle.
Tutkimusprosessi alkoi kirjallisuuteen perehtymällä, josta etsittiin sopivinta teoreettista viitekehystä asetettujen ongelmien ratkaisemiseksi. Kirjallisuudesta löytyi myynnin- ja tuotannonsuunnitteluun tarkoitettuja maturiteettimalleja. Mallien avulla pystytään mallintamaan yrityksen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun nykytila. Maturiteettimallien avulla pystytään myös löytämään kehittämistä vaativat kohteet sekä luomaan loogisia toimintasuunnitelmia toiminnan kehittämiselle.
Kohdeyrityksen nykytilan mallintamista ja kehittämistä varten valittiin Wagner et alin (2014) maturiteettimalli. Kohdeyrityksen suunnittelun nykytilan havaintojen kerääminen aloitettiin haastattelemalla suunniteluun linkittyviä osapuolia. Tukevaa dataa haettiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä sekä havainnoista operatiivisessa toiminnassa.
Havaintojen pohjalta ja maturiteettimallia käyttäen pystyttiin määrittelemään kohdeyrityksen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun nykytila. Maturiteettimallin avulla paikallistettiin samalla suunnittelun kehitysmahdollisuudet kohdeyrityksessä. Maturiteettimallien sekä myynnin- ja tuotannonsuunnittelun kirjallisuuden avulla luotiin yritykselle toimintasuunnitelma, joka koostui maturiteettimallin mukaisesti neljästä kokonaisuudesta: prosessin tehokkuudesta, prosessin suorituskyvystä, henkilöstöstä ja organisaatiosta sekä tietotekniikasta.
Myynnin- ja tuotannonsuunnittelulla on tärkeä rooli yrityksen tehokkuudessa. Prosessin saaminen kuntoon onkin tärkeää. Tutkimuksen kohdeyrityksen ongelmana oli määritellä nykyisen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun tila. Tämän jälkeen tuli selvittää miten myynnin- ja tuotannonsuunnittelua pystytään kohdeyrityksessä kehittämän. Kehitysmahdollisuuksien myötä kohdeyrityksille tuli luoda ajallinen toimintasuunnitelma prosessin kehittämiselle.
Tutkimusprosessi alkoi kirjallisuuteen perehtymällä, josta etsittiin sopivinta teoreettista viitekehystä asetettujen ongelmien ratkaisemiseksi. Kirjallisuudesta löytyi myynnin- ja tuotannonsuunnitteluun tarkoitettuja maturiteettimalleja. Mallien avulla pystytään mallintamaan yrityksen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun nykytila. Maturiteettimallien avulla pystytään myös löytämään kehittämistä vaativat kohteet sekä luomaan loogisia toimintasuunnitelmia toiminnan kehittämiselle.
Kohdeyrityksen nykytilan mallintamista ja kehittämistä varten valittiin Wagner et alin (2014) maturiteettimalli. Kohdeyrityksen suunnittelun nykytilan havaintojen kerääminen aloitettiin haastattelemalla suunniteluun linkittyviä osapuolia. Tukevaa dataa haettiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä sekä havainnoista operatiivisessa toiminnassa.
Havaintojen pohjalta ja maturiteettimallia käyttäen pystyttiin määrittelemään kohdeyrityksen myynnin- ja tuotannonsuunnittelun nykytila. Maturiteettimallin avulla paikallistettiin samalla suunnittelun kehitysmahdollisuudet kohdeyrityksessä. Maturiteettimallien sekä myynnin- ja tuotannonsuunnittelun kirjallisuuden avulla luotiin yritykselle toimintasuunnitelma, joka koostui maturiteettimallin mukaisesti neljästä kokonaisuudesta: prosessin tehokkuudesta, prosessin suorituskyvystä, henkilöstöstä ja organisaatiosta sekä tietotekniikasta.